The historical roots of sedantary naked female figurines go back to 3000 B.C in Mesopotamia and their Helenistic successors are represented with eleven items found out during the excavation work carried out in the northern side of Klazomenia Karantina Island. In this study however on three figurines whose typology could have been determined and two female head thought to be associated with them are examined. In the first half of the paper the arguments of various reserachers regarding the sedantary naked female figurines are presented and thereby the significance of these items in different contexts will be examined. Our study considers these figurines as associated with sacred site of Karantina Island and that they were sacred offerings by young females at their puberty or at the age of marriage to one of the female goddesses worshipped in the sacred site. In the second half of the study a typological classification of these figuines conserved in rather small pieces are made and a cronology established. At this point apart from samples considered in the same typology for each type, comparisions are made between samples showing similar stiles from different typologies of figurenes. The ceramic filling discovered in Karantina Island north slope excavation in which these figurenes were optained, also contained moldings used for the making of these figurines. This discoveries are indication of the fact that sedantary naked figurenes were produced in the workshops of the city. In the light of existing research to evaluate the identiy, function and cronology of sedenatry naked female figuines which were produces in Klazomenai City workshops and used as cult mateiral is the main purpose of this study
Klazomenai Karantina Island Hellenistic Period terracotta figurines sedantary naked young female figurines.
Kökleri Mezopotamya’da MÖ 3.bin yıla dayanan oturan çıplak genç kız/kadın figürinlerinin Hellenistik Döneme tarihlendirilen ardılları, Klazomenai Karantina Adası kuzey yamacı kazılarında on bir parça ile temsil edilir. Ancak bu çalışmada tipolojisi belirlenebilen üç figürin ve bu figürin grubu ile ilişkili olduğu düşünülen iki adet kadın başı incelenmiştir. Çalışmanın ilk bölümünde Oturan Çıplak Genç Kız figürinlerinin kimliğine ilişkin farklı araştırmacıların görüşlerine yer verilerek, bu figürinlerin farklı bağlamlardaki anlamı irdelenmeye çalışılmıştır. Çalışmada Karantina Adasında yer alan kutsal alan ile ilişkilendirilen Oturan Genç Kız Figürinleri kült malzemesi olarak değerlendirilmiş ve bu bağlamda figürinlerin ergenlik çağındaki genç kızlar tarafından kutsal alanda tapınım gören kadın tanrıçalardan birine adandığı düşünülmektedir. Çalışmanın ikinci bölümünün de; oldukça küçük parçalar halind korunan figürinlerin tipolojik ayrımı yapılarak bu figürinler için bir kronoloji oluşturulmuştur. Bu noktada her tip için aynı tipolojik grup içinde değerlendirilen örnekler dışında, farklı tipolojideki benzer stil özellikleri gösteren figürinler ile de karşılaştırma yapılmıştır. Figürinlerin ele geçtiği Karantina Adası kuzey yamacı kazılarında tespit edilen seramik dolgu içerisinden, oturan çıplak genç kız figürini yapımında kullanılan arka kalıp bu figürinlerin kent atölyelerinde üretildiğini işaret eden önemli kanıtların başında gelmektedir. Mevcut çalışmalar ışığında; Klazomenai kent atölyelerinde üretimi yapılan ve kutsal alanda bir kült malzemesi olarak kullanılan Oturan Çıplak Genç Kız Figürinlerinin kimliğine, işlevine ve kronolojisine ilişkin verileri değerlendirmek çalışmanın ana hedefini oluşturur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 7 |