Öz
Bu çalışma, 11–13. yüzyıllarda Anadolu’da Kur’ân kıraati ve hadis öğretiminin kurumsal yapılanmasını incelemekte, bu yapıların İslamî ilimlerin kurumsallaşması ve Türk-İslam medeniyetinin teşekkülü üzerindeki etkilerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Makalede, Selçuklu döneminde kurulan dârülkurra ve dârülhadîs gibi kurumlar üzerinden kıraat ve hadis eğitiminin nasıl sistematik bir yapıya kavuştuğu, bu yapıların sadece ilmî değil, aynı zamanda kültürel ve estetik değerler taşıdığı vurgulanmaktadır. Araştırmada tarihsel-analitik yöntem kullanılmış; döneme ait vakfiye belgeleri, mimari yapılar ve eğitim politikaları üzerinden içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Literatür taramasında başta TDV İslâm Ansiklopedisi olmak üzere, dönemin eğitim yapıları ve hat sanatı üzerine yazılmış akademik kaynaklardan faydalanılmıştır. Elde edilen bulgular, bu kurumların yalnızca dinî eğitimin verildiği merkezler değil; aynı zamanda sanat, mimari ve toplumsal organizasyonun şekillendiği çok yönlü yapılar olduğunu göstermektedir. Eğitim-öğretim süreçlerinde kıraat ve hadis ilmî; müfredat, müderris nitelikleri ve öğrenci burs sistemleri gibi yönleriyle kurumsal bir planlamaya tâbi tutulmuştur. Ayrıca bu yapıların taş kitabelerinde kullanılan hat sanatı, Kur’ân kültürünün estetikle buluştuğu özel bir alanı temsil etmektedir. Sonuç olarak bu makale, Selçuklu döneminde Anadolu’da İslâmî ilimlerin kurumsal boyutunu, eğitim-sanat ilişkisi çerçevesinde ele alarak dinî eğitimin tarihsel temellerini ortaya koymaktadır.
Abstract
This study examines the institutional structure of Quranic recitation and hadith instruction in Anatolia between the 11th and 13th centuries, aiming to reveal the impact of these institutions on the institutionalization of Islamic sciences and the formation of Turkish-Islamic civilization. The article emphasizes how recitation and hadith instruction gained a systematic structure through institutions such as the dârülkurra and dar al-hadith established during the Seljuk period, emphasizing that these structures carried not only scientific but also cultural and aesthetic value. The research employed a historical-analytical method, conducting content analysis based on endowment documents, architectural structures, and educational policies from the period. The literature review utilized academic sources on educational structures and calligraphy from the period, particularly the TDV Islamic Encyclopedia. The findings demonstrate that these institutions were not only centers for religious education but also multifaceted structures shaping artistic, architectural, and social organization. Throughout the educational process, the sciences of recitation and hadith were subject to institutional planning, encompassing aspects such as curriculum, teacher qualifications, and student scholarship systems. Furthermore, the calligraphy used in the stone inscriptions of these structures represents a special area where Quranic culture meets aesthetics. Consequently, this article examines the institutional dimension of Islamic sciences in Anatolia during the Seljuk period within the framework of the education-art relationship, revealing the historical foundations of religious education.
Keywords: Recitation, Quran, Hadith, Anatolia, Turk
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Calligraphy |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 31, 2025 |
| Submission Date | July 25, 2025 |
| Acceptance Date | October 30, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: Özel Sayı |