Mensur tarihî metinler kadar, başta kaside olmak üzere çeşitli nazım türlerini ihtiva eden divanlar da yazıldıkları dönem itibariyle pek çok konunun nasıl algılandığına dair tarihsel veriler barındırmaktadır. Gazneli Devleti saray şairleri de memduhlarını övmek amacıyla yazmış oldukları şiirlerde pek çok sosyal, siyasal, kültürel mazmundan istifade etmişlerdir. Gazneli Devleti’nin sarayda himaye gören şairlerinden XI. yüzyılda yaşamış Unsurî-i Belhî ile XI-XII. yüzyıllarda yaşamış Mes‘ûd-i Sa‘d-i Selmân, divan sahibi şairlerdendir. Her iki şair de şiirlerinde dönemin edebî anlayışına uygun olarak devlet adamlarını övmüşlerdir. Şiirlerinde Türkistan ve şehirlerini de anan söz konusu şairlerin, bu coğrafyaya ve halkına yönelik tasvir ve göndermeleri, bizlere o dönem anlayışında Türkistan’ın ve şehirlerinin nasıl algılandığını gösterir. Bunun yanı sıra bu şairler, şiirlerinde zaman zaman Türk kavramına da yer vermişlerdir. Onların Türk kavramına yükledikleri anlam, Türkistan’a ve onun şehirlerine yüklenen anlamlarla bazı paralellikler, hatta özdeşlikler taşır. Bu bağlamda çalışmamızda, Unsurî-i Belhî ile Mes‘ûd-i Sa‘d-i Selmân’ın divanlarında yer alan Türkistan ve şehirlerine dair beyitler tespit edilecek; bu beyitler üzerinden önce bir coğrafya olarak Türkistan’ın, ardından bir kimlik olarak Türklüğün nasıl algılandığı ortaya konulacaktır.
Just like prose historical texts, the divans which primarily include qasidas and various other poetic forms also contain historical data on how many issues were perceived during the period in which they were written. The court poets of the Ghaznavid Empire, in their efforts to praise their patrons, made use of many social, political, and cultural motifs in their poetry. Among the poets who were patronized by the Ghaznavid court are Unsurī Balkhi, who lived in the 11th century, and Masʿūd Saʿd Salmān, who lived across the 11th and 12th centuries. Both poets, in accordance with the literary norms of their time, praised statesmen in their poetry. These poets, who also mention Turkistan and its cities in their poems, provide us with insights into how Turkistan and its cities were perceived during that era through their descriptions and references. Furthermore, these poets occasionally refer to the concept of 'Turk' in their works. The meaning they attribute to the term 'Turk' shows certain parallels and even identifications with the meanings attributed to Turkistan and its cities. In this context, our study will identify the couplets concerning Turkistan and its cities in the divans of Unsurī Balkhi and Masʿūd Saʿd Salmān, and through these couplets, we will first reveal how Turkistan was perceived as a geographical space, and then how Turkishness was understood as an identity.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Persian Language, Literature and Culture |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 31, 2025 |
| Submission Date | August 5, 2025 |
| Acceptance Date | October 30, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: Özel Sayı |