Bu çalışmanın amacı, özel günler için yapılan harcamaların tüketici bütçesindeki yerini tespit etmek ve özel günler için satın alınan üründe aranan niteliklerin demografik özelliklere göre değişiklik gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Özel günler için satın alınacak bir üründe erkeklerin markaya, kadınların ise modaya uygunluğa önem verdiği sonucuna ulaşılmıştır. Benzer şekilde, gençlerin markaya, orta yaş ve üzerindekilerin ise modaya uygunluğa önem verdikleri belirlenmiştir. Gelir seviyesi yükseldikçe satın alınacak üründe kalite arayanların oranının yükseldiği, ayrıca kadınların erkeklere nazaran özel günlere daha duygusal baktıkları tespit edilmiştir.
The purpose of this study is to determine the place of special days expenditures within the consumer budget and to show whether the qualifications sought in products purchased for special days vary according to demographic characteristics. Obtained results for a product purchased for special days have shown that, men attach importance to brand and women attach importance to modality. Similarly, it has been determined that young people attach importance to brand but middle aged and above to fashion suitability. It has been found that as the income level increases, the proportion of quality seekers increases, and women look more emotional to special days than men.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 1 |
SEYAD is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.