İktisat bilimi ile siyaset biliminin kesişme alanları çok olmasına rağmen uzun yıllar boyunca genellikle ekonomik faktörlerin sadece ekonomik sonuçlar doğuracağı siyasal amaçla kullanılmayacağı veya siyasal faktörlerin sadece siyasal sonuçlar doğuracağı iktisadi amaçlar için kullanılmayacağı görüşü kabul edilmiştir. Konu küresel ölçekte ele alındığında uluslararası iktisat ile uluslararası siyasetin kesişim alanını oluşturan “uluslararası siyasal iktisat” realizm, kuramsalcılık ve bağımlılık gibi yaklaşımlar tarafından farklı şekillerde değerlendirilmiştir. Kredi derecelendirme kuruluşları bu anlamda ele alındığında IMF ve Dünya Bankası gibi uluslararası kuruluşların yanında “tarihsel blok” içerisinde yer aldığı görülmektedir. IMF ile işbirliği yapan birçok ülkenin ekonomisinin daha da kötüleşmesi, Dünya Bankası’nın bir türlü küresel anlamda yoksulluğu azaltmadığı-azaltamadığı gibi kredi derecelendirme kuruluşlarının da çoğu kez ülkeleri notlarken subjektif davrandıkları ve ülkelere hak etmedikleri veya hak ettiği notun üzerinde notları verdikleri görülmektedir. Bu uygulamaların en tipik örneklerinden biri de Türkiye’dir. Bu çalışmada objektif olduğu iddia edilen kredi derecelendirme kuruluşlarının Türkiye uygulaması tarihsel olarak ve bazı ülkelerle karşılaştırmalı olarak analiz edilmiş, birçok Avrupa Birliği üyesi ülkeden makroekonomik verileri daha iyi durumda olan ve uzun yıllardır siyasi istikrarı yakalamış olan Türkiye’ye hak ettiğinin çok altında notlar verildiği görülmüştür.
Even though the intersection of economics and political science fields, generally economic factors only will have consequences economic consequences will not be used for political purposes or political factors only will have consequences political consequences will not be used for economic purposes has been considered opinion. When topic discussed on global scale, "international political economy" have been evaluated in different ways by approaches like realism, doctrinairism and dependency that forms the intersection of international economics and international politics. Taken in this sense, the credit rating agencies of international organizations like the IMF and the World Bank have the "historical bloc" is seen to take place within. IMF, in collaboration with many of the national economy to worsen, the World Bank's global poverty reduction can not, credit rating agencies also often countries notes the subjective behave and countries they do not deserve or deserved note on the give is seen that. One of the most typical examples of these applications is Turkey. In this study, the objective of the alleged credit rating agencies applications in Turkey historically and with some countries, a comparative analysis was, in many European Union member states of the macro-economic data than is in good condition and long years of political stability, which captured Turkey deserves that much under the notes given was observed
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 4 |
SEYAD is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.