Yasama organının yasama fonksiyonuna dâhil işlemlerinin yanı sıra idari fonksiyona dâhil işlemleri de bulunmaktadır. Yasama organının iç düzeni ve bunun bir parçası olan kamu görevlilerine ilişkin işlemleri, bazı makamlara ilişkin atamaları, milletvekillerinin statüsüne ilişkin işlemleri bulunmaktadır. Bu işlemlerin önemli bir kısmı yasama organının iç düzenine ilişkindir. Yasama organı, iç düzenin sağlanması için özellikle yönetmelikler ve diğer idari düzenleyici işlemler çıkarılabilmektedir. Yasama organının işlemlerinin sahibi ise yasama organının içyapısına göre değişilebilmektedir. Bu çerçevede yasama organı; Meclis Başkanlığı, Genel Sekreterlik, Başkanlık Divanı ve diğer idari birimlerden oluşmaktadır. Genel Kurul’un kanun harici işlemleri parlamento kararı olarak da adlandırılmaktadır. Bazı özel parlamento kararları öznel durumlar yaratması bakımından özellikle incelenmiştir. Örneğim Sayıştay’a, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu’na ve Kamu Denetçiliği Kurumu’na ilişkin atamalar bu niteliktedir. Genel Kurul işlemleri açısından organik ölçüt katı olarak uygulanmalı ve bu işlemler yasama tasarrufu olarak kabul edilmelidir. Bu yönde bir tercih söz konusu işlemlerin yasama organının çoğulcu siyasi kimliği ile atama yapma tercihine uygun olacaktır. Bunun yanında yasama organın diğer birimlerinin işlemleri, organik ve maddi ölçütlerle birlikte değerlendirilmelidir.
In addition to the legislative function of the legislature, the legislature also performs administrative functions. The internal order of the legislative body and its procedures regarding public officials, appointments to certain offices, and procedures regarding the status of deputies are part of this order. A significant part of these acts are related to the internal order of the legislature. In particular, the legislature may issue regulations and other administrative regulatory acts to ensure internal order. The owner of the acts of the legislature may vary according to the internal structure of the legislature. In this framework, the legislature consists of the Presidency of the Parliament, the General Secretariat, the Presidency Council and other administrative units. Non-legislative acts of the General Assembly are also referred to as parliamentary resolutions. Some specific parliamentary resolutions are specifically analyzed as they create subjective situations. For example, appointments to the Court of Accounts, the Radio and Television Supreme Council and the Ombudsman's Office are of this nature. The organic criterion should be strictly applied to the acts of the General Assembly and these acts should be considered as legislative acts. Such a preference would be in line with the pluralist political identity of the legislature and its preference to make appointments. In addition, the acts of other units of the legislature should be evaluated together with the organic and substantive criteria.
Legislative Body Organic Criterion Material Criterion Administrative Function Administrative Transaction
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | February 7, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | October 15, 2024 |
Acceptance Date | December 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 1 |
The published articles in SLJ are licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License