BibTex RIS Cite

EXAMINING THE RELATIONSHIPS AMONG THE DIMENSIONS OF PRICE PERCEPTION: A STUDY TOWARDS SMART PHONE CONSUMERS

Year 2012, Volume: 1 Issue: 4, 28 - 56, 01.12.2012

Abstract

By investigating the concept of price perception,the purpose of this study is to examine the dimensions of price perception among each other and to reveal what extent these dimensions explain the concept. In order to achieve this aim, a survey was conducted on 633 smart phone users which were selected by the convenient sampling method. Research hypotheses were tested via structural equation modeling. According to the findings, all of the relationships among the dimensions were significant and positively except the relationships between price quality schema and value consciousness, price quality schema and price mavenism, prestige sensitivity and value consciousness. In addiditon, it was revealed that the most exploratory dimension of the concept was price consciousness

FİYAT ALGILAMASININ BOYUTLARI ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ: AKILLI TELEFON TÜKETİCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Year 2012, Volume: 1 Issue: 4, 28 - 56, 01.12.2012

Abstract

Bu çalışmanın amacı fiyat algılaması kavramını irdeleyerek fiyat algılamasını oluşturan boyutlar arasındaki ilişkilerin incelenmesi ve bu boyutların ilgili kavramı ne derece açıkladığını ortaya koymaktır. Bu amaca ulaşabilmek için kolayda örnekleme yöntemine göre seçilen 633 akıllı telefon tüketicisine bir anket uygulanmıştır. Araştırma amaçları kapsamında geliştirilen hipotezler yapısal eşitlik modeli aracılığıyla test edilmiştir. Araştırma bulgularına göre sadece fiyat kalite ilişkisi ve değer bilinci, fiyat kalite ilişkisi ve fiyat uzmanlığı, prestij duyarlılığı ve değer bilinci boyutları arasında anlamlı ilişkiler bulunamamış, diğer boyutlar arasında ise birbirleriyle anlamlı ve pozitif yönde ilişkiler ortaya çıkmıştır. Ayrıca fiyat algılamasını en iyi açıklayan boyutun ise fiyat bilinci olduğu tespit edilmiştir

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA88RE24MU
Journal Section Article
Authors

Fatih Geçti This is me

Hayrettin Zengin This is me

Publication Date December 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 1 Issue: 4

Cite

APA Geçti, F., & Zengin, H. (2012). FİYAT ALGILAMASININ BOYUTLARI ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ: AKILLI TELEFON TÜKETİCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Sakarya İktisat Dergisi, 1(4), 28-56.