Public elected its own president first time in 2014 presidential election in Turkey. Three candidates who have different ideology and political base competed in this election. All candidates tried to make use of political marketing strategies and mixes at maximum level in their campaigns in order to provide competitive advantage and to be elected president. All candidates tried to receive the support of voters with their different sayings, style, projects and paradigms during their campaigns. 2014 Presidential has created awareness on importance and implementation of political marketing in Turkish society. This paper describes the concept of the political marketing, the history of the implementation history of political marketing in Turkey and process of 2014 presidential election, candidates and political marketing strategies of candidates
Türkiye’de 2014 Cumhurbaşkanlığı seçimi ile halk ilk kez sandıkta Cumhurbaşkanını kendisi seçmiştir. Yapılan seçimlerde farklı ideoloji ve tabanlara sahip 3 aday yarışmıştır. Adaylar Cumhurbaşkanlığı seçiminde birbirlerine karşı rekabet üstünlüğü sağlamak ve Cumhurbaşkanı seçilebilmek için yürüttükleri seçim kampanyalarında politik pazarlama stratejilerinden ve politik pazarlama karmasından azami derecede yararlanmaya çalışmışlardır. Farklı söylem, üslup, proje ve paradigmalarıyla tüm adaylar kampanyalarına seçmen ilgisi ve desteği sağlama arzusu taşımışlardır. 2014 Cumhurbaşkanlığı seçimleri Türk kamuoyunda politik pazarlamanın önemi ve uygulamaları hakkında bir farkındalık yaratmıştır. Bu çalışmada politik pazarlama kavramı, ülkemizdeki Cumhurbaşkanlığı seçim süreci, adaylar ve adayların kullandıkları politik pazarlama stratejileri incelenmiştir
Other ID | JA28CA29EM |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.