BibTex RIS Cite

THE EFFECT OF CONSUMER ETHNOCENTRISM ON PURCHASING DECISION

Year 2015, Volume: 4 Issue: 3, 19 - 28, 01.09.2015

Abstract

The purpose of this study, although it has been studied many times in international
literature, is to investigate the concepts of consumer ethnocentrism, on which there
are few studies in Turkey, and to do research on a sample selected from Turkey. The
goal is to bring cultural diversity into consumer ethnocentrism.
The study, the results of the study conducted at Niğde University are presented.
Education at the university level and a negative relationship between the levels of
education and ethnocentrism. However, it is seen that there is no negative relation
between the levels of income and ethnocentrism. In other words, the level of
ethnocentrism does not decrease as the level of income increases. Female consumers
are found to be more ethnocentric. There is no positive relation between age and
level of education. That’s to say, it can con be inferred that older consumers are more ethnocentric. Although the results support the general expectation in the
literature in general, some unexpected findings are also encountered.

TÜKETİCİ ETNOSENTRİZMİNİN TÜKETİCİLERİN SATIN ALMA DAVRANIŞI ÜZERİNDEKİ ROLÜ

Year 2015, Volume: 4 Issue: 3, 19 - 28, 01.09.2015

Abstract

Bu çalışmanın amacı, uluslararası literatürde birçok kez çalışılmış olmasına rağmen, Türkiye’de az çalışma alanı bulmuş olan tüketici etnosentrizmi kavramını irdelemek ve Türkiye’den seçilen bir örnek üzerinde araştırma yapmaktır. Amaç, tüketici etnosentrizmi yazınına da kültürel anlamda bir çeşitlilik kazandırmaktır. Çalışmada, Niğde Üniversitesi bünyesinde yapılan çalışmanın sonuçları sunulmuştur. Üniversite bünyesinde eğitim düzeyi ile etnosentrizm düzeyi arasında negatif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Bununla birlikte gelir düzeyi ile etnosentrizm düzeyi arasında negatif yönlü bir ilişkinin olmadığı görülmüştür. Yani gelir düzeyi arttıkça etnosentrizm düzeyi azalmamaktadır. Kadın tüketiciler daha etnosentrik düzeyde bulunmuştur. Yaş ile etnosentrik eğilim düzeyi arasında da pozitif yönlü bir ilişki bulunmamaktadır. Yani daha yaşlı tüketicilerin daha çok etnosentrik düzeyde oldukları şeklinde bir yorum yapılamamaktadır. Sonuçlar genel anlamda literatürdeki beklentileri desteklemekle birlikte, beklenmeyen bazı bulgularla da karşılaşılmıştır

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA94UN42CJ
Journal Section Article
Authors

Murat Toksarı This is me

Gül Senir This is me

Publication Date September 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Toksarı, M., & Senir, G. (2015). TÜKETİCİ ETNOSENTRİZMİNİN TÜKETİCİLERİN SATIN ALMA DAVRANIŞI ÜZERİNDEKİ ROLÜ. Sakarya İktisat Dergisi, 4(3), 19-28.