Research Article
BibTex RIS Cite

TÜKETİCİLERİN ALIŞVERİŞ MERKEZLERİ TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER: MALATYA İLİNDE BİR UYGULAMA

Year 2017, Volume: 6 Issue: 1, 15 - 29, 01.03.2017

Abstract

Bu
çalışmada, tüketicilerin alışveriş merkezleri tercihini etkileyen faktörlerin
tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda, Malatya’da alışveriş merkezi müşterilerine
uygulanan ankete dayalı saha çalışmasından elde edilen veriler kullanılmıştır. Bu
anket, Ocak-Şubat 2015 tarihlerinde 400 tüketiciye uygulanmıştır. Analizlerde;
betimsel istatistiksel teknikler, Pearson Korelasyon Analizi, Mann-Whitney U
Testi ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki çoklu
karşılaştırmalar Nonparametrik Post Hoc testi ile yapılmıştır. Yapılan analizler
sonucunda; tüketicilerin aylık gelirleri ile AVM tercihi arasında pozitif yönlü
bir ilişki olduğu bulunmuştur. Ayrıca cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim,
meslek ve ikamet yerinin AVM tercihini etkileyen önemli faktörler olduğunu
bulunmuştur.

References

  • AKAT, Ö., TAŞKIN, Ç. ve ÖZDEM, A, (2006). “Uluslararası Alışveriş Merkezi Tüketicilerin Satın Alma Davranışı: Bursa İlinde Bir Uygulama”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 13-30.
  • AKGÜN, Ö. (2010). “Modern Alışveriş Merkezlerinin Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi ve Konya İlinde Bir Uygulama”, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12 (19) 153- 163.
  • AKINCI, G.M. (2013). “Gençler ve Alışveriş Merkezleri (AVM’ler): AVM Kullanım Tercihleri Hakkında Bir Alan Çalışması”, MEGARON, 8(2), 87-96.
  • ALTINAY, M. ve BİLGİMÖZ, S. (2015). “Alışveriş Merkezlerinin Tercih Edilme Nedenleri ve Rekreasyonla İlişkisi”, Journal of Recreation and Tourism Research, 2 (3), 37-47.
  • ARSLAN, F.M. ve Bakır, N.O. (2010). “Tüketicilerin İlgilenim düzeylerine göre Alışveriş Merkezlerini Tercih etme Nedenleri ve Sadakat Etkisi”, Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28, 227-259.
  • BAKAN, İ., EYİTMİŞ, A.E. ve FETTAHLIOĞLU, H.S. (2013). “Kahramanmaraş’ta alışveriş merkezleri algısı”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İİBF Dergisi, 3(1), 195-208.
  • BİLGE, F.A. ve AKSOY, H. (2009). “Bakkallardan Alışveriş Merkezlerine Yönelen Yeni Satın Alma Paradigması: Konya Örneği”, Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 18, 27-43.
  • CAN KIRGIZ, A. (2014). “AVM’lerin Tercih Edilirliklerini Artırmak İçin Uyguladıkları Bütünleşik Pazarlama İletişimi Etkinlikleri: İstanbul Örneği”, International Journal of Social Science, 25 (I), 113-124.
  • ÇAKMAK, A.Ç. (2012). “Ziyaretçilerin Alışveriş Merkezlerini Tercih Etme Nedenlerinin Araştırılması: Karabük Şehir Merkezinde Bir Uygulama”, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(2), 195-215.
  • CBRE, (2015), Global Shopping Centre Development, http://www.cbre.com/research-and-reports?PUBID=67ad6762-a7e5-4111-a66f-93cd799f775c (Erişim:11.03.2016)
  • DİNCER, B. ve Dincer, C. (2011). “Tüketicilerin Alışveriş Merkezi Ziyareti ve Davranışı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 21, 317-331
  • ICSC (International Council of Shopping Centers), (2006), Shopping Center Definitions, http://www.icsc.org/research/references/c-shopping-center-definitions, (Erişim: 01.02.2016).
  • İBİCİOĞLU, H. (2005). “Alışveriş merkezleri: Demografik etkenler ve tüketici tutumlarının incelenmesine yönelik bir araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 10 (1), 43-55.
  • KÖKSAL, Y. ve AYDIN, E. (2015). “Tüketicilerin Alışveriş Merkezleri Algısı Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme: Göller Bölgesi Örneği”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 11 (24), 231-248.
  • ÖZDEMİR, Ş. (2006). Yeni Tüketiciler Yeni Alışveriş Mekanları, İstanbul: Hayat Yayınları.
  • ÖZDEMİR, Ş. ve YAMAN, F. (2007). “Hedonik alışverişin cinsiyete göre farklılaşması üzerine bir araştırma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 2(2), 81-91.
  • ÖZSOY, M. (2010). “User preferences on transformations of shopping centers into private urban public spaces: The case of Izmir, Turkey”, African Journal of Business Management, 4 (10), 1990-2005. ROSTOW, W.W. (1960): Stadien wirtsc haftlichen Wachstums, Göttingen.
  • SHERMAN, E., Mathur, A., ve Belk, R. (1997). “Store environment and consumer purchase behavior: mediating role of consume remotions”, Psychology & Marketing, 14(4), 361- 378.
  • ÜSTÜN, B. ve TUTAL, O. (2008). “Tüketim alışkanlıklarındaki değişimler ve bu değişimlerin alışveriş mekanlarına etkisinin Eskişehir örneğinde irdelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), 259-282.
  • VARİNLİ, İ. ve ACAR, N. (2011). “Tüketicilerin Alışveriş Yaptıkları Mağazayı Değerlendirmelerinde Etkili Olan Faktörler ile Sadakat Arasındaki İlişki: Kayseri İlinde Yapılan Bir Araştırma”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 12(1), 1-20.
  • YILDIZ, Z. ve AKÇAYIR, Ö. (2014). “AVM’lerin Tüketici Satın Alma Davranışlarına Etkisi Üzerine Bir Saha Çalışması”, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 6(3), 193-21.
  • https://biruni.tuik.gov.tr/adnksdagitapp/adnks.zul (Erişim: 28.12.2014) http://www.evagyd.com (Erişim:11.03.2016)

FACTORS AFFECTING CONSUMERS OF PREFERENCE OF SHOPPING CENTERS: A CASE STUDY IN MALATYA

Year 2017, Volume: 6 Issue: 1, 15 - 29, 01.03.2017

Abstract

In this study, we aimed to identify
the factors that impact on preference of shopping centers of costumers. In this
context, the data is obtained from a survey which is conducted to shopping
center customers in Malatya. This questionnaire was administered to 400 consumers
in the January-February 2015.  In the
analysis were used descriptive statistical techniques, pearson correlation
analysis, Mann-Whitney U Test, and Kruskal Wallis H test. Multiple comparisons
between variables were made with non-parametric post hoc test.  As a result of the analysis, there was a
positive relationship between the preference of shopping center and monthly
income of consumers. Furthermore gender, age, marital status, education,
occupation and place of residence was found that the major factors affecting
the choice of shopping center.

References

  • AKAT, Ö., TAŞKIN, Ç. ve ÖZDEM, A, (2006). “Uluslararası Alışveriş Merkezi Tüketicilerin Satın Alma Davranışı: Bursa İlinde Bir Uygulama”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 13-30.
  • AKGÜN, Ö. (2010). “Modern Alışveriş Merkezlerinin Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi ve Konya İlinde Bir Uygulama”, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12 (19) 153- 163.
  • AKINCI, G.M. (2013). “Gençler ve Alışveriş Merkezleri (AVM’ler): AVM Kullanım Tercihleri Hakkında Bir Alan Çalışması”, MEGARON, 8(2), 87-96.
  • ALTINAY, M. ve BİLGİMÖZ, S. (2015). “Alışveriş Merkezlerinin Tercih Edilme Nedenleri ve Rekreasyonla İlişkisi”, Journal of Recreation and Tourism Research, 2 (3), 37-47.
  • ARSLAN, F.M. ve Bakır, N.O. (2010). “Tüketicilerin İlgilenim düzeylerine göre Alışveriş Merkezlerini Tercih etme Nedenleri ve Sadakat Etkisi”, Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28, 227-259.
  • BAKAN, İ., EYİTMİŞ, A.E. ve FETTAHLIOĞLU, H.S. (2013). “Kahramanmaraş’ta alışveriş merkezleri algısı”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İİBF Dergisi, 3(1), 195-208.
  • BİLGE, F.A. ve AKSOY, H. (2009). “Bakkallardan Alışveriş Merkezlerine Yönelen Yeni Satın Alma Paradigması: Konya Örneği”, Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 18, 27-43.
  • CAN KIRGIZ, A. (2014). “AVM’lerin Tercih Edilirliklerini Artırmak İçin Uyguladıkları Bütünleşik Pazarlama İletişimi Etkinlikleri: İstanbul Örneği”, International Journal of Social Science, 25 (I), 113-124.
  • ÇAKMAK, A.Ç. (2012). “Ziyaretçilerin Alışveriş Merkezlerini Tercih Etme Nedenlerinin Araştırılması: Karabük Şehir Merkezinde Bir Uygulama”, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(2), 195-215.
  • CBRE, (2015), Global Shopping Centre Development, http://www.cbre.com/research-and-reports?PUBID=67ad6762-a7e5-4111-a66f-93cd799f775c (Erişim:11.03.2016)
  • DİNCER, B. ve Dincer, C. (2011). “Tüketicilerin Alışveriş Merkezi Ziyareti ve Davranışı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 21, 317-331
  • ICSC (International Council of Shopping Centers), (2006), Shopping Center Definitions, http://www.icsc.org/research/references/c-shopping-center-definitions, (Erişim: 01.02.2016).
  • İBİCİOĞLU, H. (2005). “Alışveriş merkezleri: Demografik etkenler ve tüketici tutumlarının incelenmesine yönelik bir araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 10 (1), 43-55.
  • KÖKSAL, Y. ve AYDIN, E. (2015). “Tüketicilerin Alışveriş Merkezleri Algısı Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme: Göller Bölgesi Örneği”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 11 (24), 231-248.
  • ÖZDEMİR, Ş. (2006). Yeni Tüketiciler Yeni Alışveriş Mekanları, İstanbul: Hayat Yayınları.
  • ÖZDEMİR, Ş. ve YAMAN, F. (2007). “Hedonik alışverişin cinsiyete göre farklılaşması üzerine bir araştırma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 2(2), 81-91.
  • ÖZSOY, M. (2010). “User preferences on transformations of shopping centers into private urban public spaces: The case of Izmir, Turkey”, African Journal of Business Management, 4 (10), 1990-2005. ROSTOW, W.W. (1960): Stadien wirtsc haftlichen Wachstums, Göttingen.
  • SHERMAN, E., Mathur, A., ve Belk, R. (1997). “Store environment and consumer purchase behavior: mediating role of consume remotions”, Psychology & Marketing, 14(4), 361- 378.
  • ÜSTÜN, B. ve TUTAL, O. (2008). “Tüketim alışkanlıklarındaki değişimler ve bu değişimlerin alışveriş mekanlarına etkisinin Eskişehir örneğinde irdelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), 259-282.
  • VARİNLİ, İ. ve ACAR, N. (2011). “Tüketicilerin Alışveriş Yaptıkları Mağazayı Değerlendirmelerinde Etkili Olan Faktörler ile Sadakat Arasındaki İlişki: Kayseri İlinde Yapılan Bir Araştırma”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 12(1), 1-20.
  • YILDIZ, Z. ve AKÇAYIR, Ö. (2014). “AVM’lerin Tüketici Satın Alma Davranışlarına Etkisi Üzerine Bir Saha Çalışması”, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 6(3), 193-21.
  • https://biruni.tuik.gov.tr/adnksdagitapp/adnks.zul (Erişim: 28.12.2014) http://www.evagyd.com (Erişim:11.03.2016)
There are 22 citations in total.

Details

Subjects Economics
Journal Section Articles
Authors

Halim Tatlı

Kadir Kazancıoğlu This is me

Publication Date March 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Tatlı, H., & Kazancıoğlu, K. (2017). TÜKETİCİLERİN ALIŞVERİŞ MERKEZLERİ TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER: MALATYA İLİNDE BİR UYGULAMA. Sakarya İktisat Dergisi, 6(1), 15-29.