Bu
çalışmada, tüketicilerin alışveriş merkezleri tercihini etkileyen faktörlerin
tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda, Malatya’da alışveriş merkezi müşterilerine
uygulanan ankete dayalı saha çalışmasından elde edilen veriler kullanılmıştır. Bu
anket, Ocak-Şubat 2015 tarihlerinde 400 tüketiciye uygulanmıştır. Analizlerde;
betimsel istatistiksel teknikler, Pearson Korelasyon Analizi, Mann-Whitney U
Testi ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki çoklu
karşılaştırmalar Nonparametrik Post Hoc testi ile yapılmıştır. Yapılan analizler
sonucunda; tüketicilerin aylık gelirleri ile AVM tercihi arasında pozitif yönlü
bir ilişki olduğu bulunmuştur. Ayrıca cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim,
meslek ve ikamet yerinin AVM tercihini etkileyen önemli faktörler olduğunu
bulunmuştur.
In this study, we aimed to identify
the factors that impact on preference of shopping centers of costumers. In this
context, the data is obtained from a survey which is conducted to shopping
center customers in Malatya. This questionnaire was administered to 400 consumers
in the January-February 2015. In the
analysis were used descriptive statistical techniques, pearson correlation
analysis, Mann-Whitney U Test, and Kruskal Wallis H test. Multiple comparisons
between variables were made with non-parametric post hoc test. As a result of the analysis, there was a
positive relationship between the preference of shopping center and monthly
income of consumers. Furthermore gender, age, marital status, education,
occupation and place of residence was found that the major factors affecting
the choice of shopping center.
Subjects | Economics |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.