Research Article
BibTex RIS Cite

THE IMPACT ON THE CONSUMER PURCHASE BEHAVIOR IN THE SOCIAL MEDIA: BARTIN AREA IMPLEMENTATION

Year 2020, Volume: 9 Issue: 1, 23 - 38, 17.03.2020

Abstract

Together with the developing technology, social media has replaced the traditional communication tools in the world. This change has caused people to experience socio-cultural change. In this context, social media has also caused changes in consumption habits and consumption behaviours of people as consumers. Consumers 'comments on social media about the product or service may affect other consumers' intention to purchase. For this reason, it is very important to examine the consumer behaviour in social media and to investigate its effect on the purchasing decision. In this study, firstly, social media and the effect of social media on consumer purchasing process are tried to be explained conceptually. Then, data obtained from 401 people who live in Bartın and using social media were analysed using Structural Equation Modeling with SPSS and Amos programs. As a result, it was revealed that consumers' buying intention was positively affected by social media comments.

References

  • AKDOĞAN, Ç., & Akyol, A. (2016). Online Tüketici Yorumlarına Ait Genel Tutum İle Ağızdan Ağıza Pazarlama Arasındaki İlişki. Trakya Üniversity Journal of Social Science, 18(1), 117-134.
  • ALGUR, M. S., & Erden, N. S. (2015). Büyük Beş Kişilik Özellikleri, e-WOM’a Güven ve e-WOM’dan Etkilenme. 20.Ulusal Pazarlama Kongresi (s. 549-559). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • BERTHON, P., Ewing, M., & Hah, L. L. (2005). Captivating company:dimensions of attractiveness in employer branding. International Journal of Advertising, 2(24), 151-172.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2008). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • CENGİZ, E., & Aslan, Z. (2014). Sosyal Forum Sitelerinde Paylaşılan Öneri ve Yorumların Satın AlmaDavranışı Üzerine Etkisi: Facebook Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi(9), 76-89.
  • CHANG, K.-C., Hsu, Y.-T., Hsu, C.-L., & Sung, Y.-K. (2019). Effect of tangibilization cues on consumer purchase intention in the social media context: Regulatory focus perspective and the moderating role of perceived trust. Telematics and Informatics, 44(101265), 1–14. https://doi.org/10.1016/j.tele.2019.101265
  • ÇİÇEK, M. (2012). Social Media Marketing: Exploring The User Typology In Turkey. T.C. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İngilzice İşletme Anabilim Dalı Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı. İstanbul : Yüksek Lisans Tezi.
  • DAL, S., Çavuşoğlu, S. B., & Kahraman, Ö. (2017). Ağızdan ağıza pazarlama iletişiminin, fitness merkezi kullanıcılarının besin destek ürünü satınalma karar sürecine etkisi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(2), 456-466.
  • DURMUŞ, B., Yurtkoru, E., & Çinko, M. (2011). Sosyal Bilimlerde Spss'le Veri Analizi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • ELBAŞI, G. Y. (2015, Ocak ). Sosyal Medyada Pazarlama:Sosyal Medyada Kullanıcı Motivasyonunun Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Pazarlama Algısına İlişkin Bir Uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbulL Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • ERGİN, D. Y. (1994). Örnekleme Türleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(6), 91-102.
  • ERKAN, I., & Evans, C. (2018). Social media or shopping websites? The influence of eWOM on consumers’ online purchase intentions. Journal of Marketing Communications, 24(6), 617–632. https://doi.org/10.1080/13527266.2016.1184706
  • FORNELL, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
  • GÜNER, Ö. (2016, Şubat). Sosyal Medya ve Ağlarda Viral Pazarlama Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Anabilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin.
  • GÜRCE, M. Y., & Benli, M. (2017). The Effects of Online Consumer Reviews on Purchase Intention: A Study for Young Consumers. Journal of Current Researches on Business and Economics, 7(1), 133-150.
  • İŞLEK, M. S. (2012). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri: Türkiye’deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamaış Yüksek Lisans Tezi. Karaman: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • KARAGÖZ, Y. (2016). SPSS 23 ve Amos 23 Uygulamalı İstatistiksel Analizler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • KAYA, M. F. (2013, Temmuz). Sürdürülebilir Kalkınmaya Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Marmara Çoğrafya Dergisi(28), 175-193.
  • KESKİN, S., & Baş, M. (2015). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışları Üzerine Etkisinin Belirlenmesi. Gazi Üniversitesi İkdisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 51-59.
  • KIRCOVA, İ., & Enginkaya, E. (2015). Sosyal Medya Pazarlama. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • KOÇER, M. (2012, Aralık). Erciyes Üniversitesi Öğrencilerinin İnternet ve Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(8), 70-85.
  • LARISCYA, R., Averyb, E. J., Sweetser, K. D., & Howes, P. (2009). An examination of the role of online social media in journalists’ source mix. Public Relations Review(35), 314–316.
  • ÖZASLAN, Y., & Uygur, S. M. (2014). Negatif Ağızdan Ağıza İletişim (WOM) ve Elektronik Ağızdan Ağıza İletişim (E-WOM): Yiyecek-İçecekİşletmelerine Yönelik Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28(3), 69-88.
  • PERREAULT, W. D., Cannon, J. P., & McCarthy, E. (2013). Pazarlamanın Temelleri Bir Pazarlama Stratejisi Planlama Yaklaşımı. (A. G. Önce, Çev.) Ankara: Nobel Yayınları.
  • ALTUNIŞIK,Remzi, R. Ç. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • RYAN, D., & Jones, C. (2008). Understanding Digital Marketing,Marketing Strategies for Engaging the Digital Generation . London: Kogan Page.
  • SANDAL, M. (2015, Haziran). Sıralayıcı Ölçme Düzeyi İçin Faktör Analizi ve Bir Uygulama. Osmangazi Üniversitesi İstatistik Anabilim Dalı Yüzsek Lisans Tezi. Eskişehir.
  • SCHUMACKER, R. E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner's Guide To Structural Equation Modeling. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publıshers,.
  • ŞAHİN, E., Çağlıyan, V., & Başer, H. H. (2017, Ekim ). Sosyal Medya Pazarlamasının Tüketici Satınalma Davranışına Etkisi: Selçuk Üniversitesi İİBF Örneği. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 10(4), 67-86.
  • SİN, S. S., Nor, K. M., & Al-Agaga, A. M. (2012). Factors Affecting Malaysian young consumers’ online purchase intention in social media websites. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 40, 326–333. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.03.195
  • TORUN, E. (2017). Tüketici Satın Alma Davranışları Üzerine İnternet ve Sosyal Medyanın Yeri ve Önemi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(62), 958-970.
  • TURGUT, E. (2016). Sosyal Medya Reklamarında Tüketici Algılamaları ile Satın Alma Niyeti ve Ağızdan Ağıza İletişim Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Edirne: Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • URL-2 Günahıyla Sevabıyla İnternet. (1997, Ekim 5). Aralık 27, 2017 tarihinde BT Haber Web Sitesi: http://www.asafvarol.com/bt_haber/yazi14.htm adresinden alındı
  • VARDARLIER, P. (2016). Sosyal Medya Stratejisi. Ankara : Nobel Akademik Yayıncılık.
  • YAZGAN, Ş. (2012). Bilgi Edinme Aracı Olan Blogların Turistik Satın Alma Davranışına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Aydın: Andan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstisüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı.
  • YEMEZ, İ. (2016). Doğrulayıcı Faktör Analizi İle Sosyal Medya Reklamlarına Yönelik Tutum Ölçeğinin Yapı Geçerliliğinin İncelenmesi:Cumhuriyet Üniversitesi İİBF'de Bir Uygulama. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17(2), 97-118.
  • YILDIZ, Y. (2014, Haziran ). Tüketici Davranışları Üzerinde Sosyal Medya Etkileri: Apple ve Samsung Örneği. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 5-15.

SOSYAL MEDYA YORUMLARININ TÜKETİCİ SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ; BARTIN İLİ UYGULAMASI

Year 2020, Volume: 9 Issue: 1, 23 - 38, 17.03.2020

Abstract

Gelişen teknolojiyle beraber dünya üzerinde geleneksel iletişim araçlarının yerini sosyal medya almıştır. Bu değişim insanların sosyo-kültürel olarak değişim yaşamasına neden olmuştur. Bu bağlamda sosyal medya insanların birer tüketici olarak tüketim alışkanlıklarında ve tüketim davranışlarında da değişimlere neden olmuştur.Tüketiciler artık satın almak istedikleri ürün ya da hizmet hakkında bilgi sahibi olmak için geleneksel medya araçlarından çok sosyal medya araçlarını kullanmaktadırlar.Tüketicilerin ürün ya da hizmet hakkında sosyal medyada oluşturdukları yorumlar diğer tüketicilerin satın alma niyetini etkileyebilmektedir. Bu nedenle tüketicilerin sosyal medyada ki tüketici davranışlarını incelemek ve bunun satın alma kararına etkisin incelemek oldukça önemlidir.Çalışmada ilk olarak sosyal medya ve sosyal medyanın tüketici satın alma sürecine etkisini kavramsal olarak açıklamaya çalışılmıştır. Daha sonra ise Bartın ilinde yaşayan ve sosyal medya kullanan 401 kişiye yapılan anket sonucunda ortaya çıkan veriler SPSS ve Amos programları yardımıyla Yapısal eşitlik modellemesi kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak, tüketicilerin satın alma niyetinin sosyal medya yorumlarından pozitif yönde etkilendiği ortaya çıkmıştır.

References

  • AKDOĞAN, Ç., & Akyol, A. (2016). Online Tüketici Yorumlarına Ait Genel Tutum İle Ağızdan Ağıza Pazarlama Arasındaki İlişki. Trakya Üniversity Journal of Social Science, 18(1), 117-134.
  • ALGUR, M. S., & Erden, N. S. (2015). Büyük Beş Kişilik Özellikleri, e-WOM’a Güven ve e-WOM’dan Etkilenme. 20.Ulusal Pazarlama Kongresi (s. 549-559). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • BERTHON, P., Ewing, M., & Hah, L. L. (2005). Captivating company:dimensions of attractiveness in employer branding. International Journal of Advertising, 2(24), 151-172.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2008). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • CENGİZ, E., & Aslan, Z. (2014). Sosyal Forum Sitelerinde Paylaşılan Öneri ve Yorumların Satın AlmaDavranışı Üzerine Etkisi: Facebook Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi(9), 76-89.
  • CHANG, K.-C., Hsu, Y.-T., Hsu, C.-L., & Sung, Y.-K. (2019). Effect of tangibilization cues on consumer purchase intention in the social media context: Regulatory focus perspective and the moderating role of perceived trust. Telematics and Informatics, 44(101265), 1–14. https://doi.org/10.1016/j.tele.2019.101265
  • ÇİÇEK, M. (2012). Social Media Marketing: Exploring The User Typology In Turkey. T.C. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İngilzice İşletme Anabilim Dalı Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı. İstanbul : Yüksek Lisans Tezi.
  • DAL, S., Çavuşoğlu, S. B., & Kahraman, Ö. (2017). Ağızdan ağıza pazarlama iletişiminin, fitness merkezi kullanıcılarının besin destek ürünü satınalma karar sürecine etkisi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(2), 456-466.
  • DURMUŞ, B., Yurtkoru, E., & Çinko, M. (2011). Sosyal Bilimlerde Spss'le Veri Analizi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • ELBAŞI, G. Y. (2015, Ocak ). Sosyal Medyada Pazarlama:Sosyal Medyada Kullanıcı Motivasyonunun Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Pazarlama Algısına İlişkin Bir Uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbulL Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • ERGİN, D. Y. (1994). Örnekleme Türleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(6), 91-102.
  • ERKAN, I., & Evans, C. (2018). Social media or shopping websites? The influence of eWOM on consumers’ online purchase intentions. Journal of Marketing Communications, 24(6), 617–632. https://doi.org/10.1080/13527266.2016.1184706
  • FORNELL, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
  • GÜNER, Ö. (2016, Şubat). Sosyal Medya ve Ağlarda Viral Pazarlama Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Anabilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin.
  • GÜRCE, M. Y., & Benli, M. (2017). The Effects of Online Consumer Reviews on Purchase Intention: A Study for Young Consumers. Journal of Current Researches on Business and Economics, 7(1), 133-150.
  • İŞLEK, M. S. (2012). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri: Türkiye’deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamaış Yüksek Lisans Tezi. Karaman: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • KARAGÖZ, Y. (2016). SPSS 23 ve Amos 23 Uygulamalı İstatistiksel Analizler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • KAYA, M. F. (2013, Temmuz). Sürdürülebilir Kalkınmaya Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Marmara Çoğrafya Dergisi(28), 175-193.
  • KESKİN, S., & Baş, M. (2015). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışları Üzerine Etkisinin Belirlenmesi. Gazi Üniversitesi İkdisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 51-59.
  • KIRCOVA, İ., & Enginkaya, E. (2015). Sosyal Medya Pazarlama. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • KOÇER, M. (2012, Aralık). Erciyes Üniversitesi Öğrencilerinin İnternet ve Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(8), 70-85.
  • LARISCYA, R., Averyb, E. J., Sweetser, K. D., & Howes, P. (2009). An examination of the role of online social media in journalists’ source mix. Public Relations Review(35), 314–316.
  • ÖZASLAN, Y., & Uygur, S. M. (2014). Negatif Ağızdan Ağıza İletişim (WOM) ve Elektronik Ağızdan Ağıza İletişim (E-WOM): Yiyecek-İçecekİşletmelerine Yönelik Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28(3), 69-88.
  • PERREAULT, W. D., Cannon, J. P., & McCarthy, E. (2013). Pazarlamanın Temelleri Bir Pazarlama Stratejisi Planlama Yaklaşımı. (A. G. Önce, Çev.) Ankara: Nobel Yayınları.
  • ALTUNIŞIK,Remzi, R. Ç. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • RYAN, D., & Jones, C. (2008). Understanding Digital Marketing,Marketing Strategies for Engaging the Digital Generation . London: Kogan Page.
  • SANDAL, M. (2015, Haziran). Sıralayıcı Ölçme Düzeyi İçin Faktör Analizi ve Bir Uygulama. Osmangazi Üniversitesi İstatistik Anabilim Dalı Yüzsek Lisans Tezi. Eskişehir.
  • SCHUMACKER, R. E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner's Guide To Structural Equation Modeling. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publıshers,.
  • ŞAHİN, E., Çağlıyan, V., & Başer, H. H. (2017, Ekim ). Sosyal Medya Pazarlamasının Tüketici Satınalma Davranışına Etkisi: Selçuk Üniversitesi İİBF Örneği. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 10(4), 67-86.
  • SİN, S. S., Nor, K. M., & Al-Agaga, A. M. (2012). Factors Affecting Malaysian young consumers’ online purchase intention in social media websites. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 40, 326–333. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.03.195
  • TORUN, E. (2017). Tüketici Satın Alma Davranışları Üzerine İnternet ve Sosyal Medyanın Yeri ve Önemi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(62), 958-970.
  • TURGUT, E. (2016). Sosyal Medya Reklamarında Tüketici Algılamaları ile Satın Alma Niyeti ve Ağızdan Ağıza İletişim Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Edirne: Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • URL-2 Günahıyla Sevabıyla İnternet. (1997, Ekim 5). Aralık 27, 2017 tarihinde BT Haber Web Sitesi: http://www.asafvarol.com/bt_haber/yazi14.htm adresinden alındı
  • VARDARLIER, P. (2016). Sosyal Medya Stratejisi. Ankara : Nobel Akademik Yayıncılık.
  • YAZGAN, Ş. (2012). Bilgi Edinme Aracı Olan Blogların Turistik Satın Alma Davranışına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Aydın: Andan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstisüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı.
  • YEMEZ, İ. (2016). Doğrulayıcı Faktör Analizi İle Sosyal Medya Reklamlarına Yönelik Tutum Ölçeğinin Yapı Geçerliliğinin İncelenmesi:Cumhuriyet Üniversitesi İİBF'de Bir Uygulama. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17(2), 97-118.
  • YILDIZ, Y. (2014, Haziran ). Tüketici Davranışları Üzerinde Sosyal Medya Etkileri: Apple ve Samsung Örneği. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 5-15.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Articles
Authors

Melih Başkol This is me

Orhan Kıranoğlu This is me

Publication Date March 17, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Başkol, M., & Kıranoğlu, O. (2020). SOSYAL MEDYA YORUMLARININ TÜKETİCİ SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ; BARTIN İLİ UYGULAMASI. Sakarya İktisat Dergisi, 9(1), 23-38.