İpek Yolu, iktisadi, ticari, sosyal ve kültürel alanlarda doğu ile batıyı birbirine bağla-yan bir köprü görevi görmüştür. Ticaretin akım yönü doğudan batıya, teknolojik ürünlerin ihracatı ile artmıştır. Birçok merkezin birleşmesiyle genişleyen İpek Yolu 17. yüzyıldan itibaren batının alternatif bir yol bulması ile dünya ticareti içindeki ağırlı-ğını kaybetmiştir. Günümüzde İpek Yolu, Çin’in teknolojik ürün üretme ve dünya tica-retinde payının artmasıyla tekrar canlanmaya başlamıştır. Ticaret yollarının çeşit-lenmesi ile İpek Yolu üzerindeki ülkelerin nüfusları, üretimleri ve yatırımlarının art-ması, doğunun artık kendi teknolojisini ve sanayi ürünlerini üretme başlaması, bölge ticaretinin tekrar canlanması açısından önemli faktörlerdir. Bu çalışmada tarihi İpek Yolu ticareti değerlendirilerek, günümüz İpek Yolu koridorundaki ülkelerin üretim, rekabet ve dünya ticareti içinde payları çeşitli verileri kullanarak tablolar üzerinde analiz edilmektedir. Sonuçta; Çin’ in ekonomik açıdan itici gücü, ticaret koridor üze-rinde bulunan ülkelerin dinamik ekonomik yapıları, diğer ticaret yollarına yakınlıkla-rı ve taşıma maliyeti avantajları gibi nedenler İpek Yolu’nun yeniden canlandırılma-sında önemli rol oynayacaktır.
The Silk Road acted as a bridge that connected east and west in economics, commer-cial, social and cultural fields. As the direction of the stream, coming from east to west, increased with the export of technological goods. The Silk Road that enlarged by joining many centers lost its weight in the world trade in 17 th century with which west found an alternative way. Nowadays The Silk Road has started to vitalize by reason that the share of China in producing technological goods and the rise in world trade. As well as the diversification of trade routes, the populations of the co-untries on The Silk Road, the rise of production and investment, the onset of produ-cing of industrial goods and its own technology of east are important factors for the vitalization of the trade of the region. In this paper, by evaluating the trade of the historical Silk Road, it is analyzed using various datas with the tables of production, competition and the share in world trade of the economies on the corridor of today’s Silk Road. In conclusion, the factors such as the pushing economic power of China, the dynamic economic structures of the countries on the corridor of The Silk Road, closeness to the other trade routes and the advantages of transportation costs will play an important role to vitalize The Silk Road.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 5 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.