Re-meaninging the concepts of the tradition of
religious education from its own point of view contributes to the strengthening
of its connection with tradition as well as finding answers / answers to its
own identity in the process of science. Intention is one of the important
concepts of Islamic thought which is the tradition that religious education is
fed in our country. The concept of intent has been the subject of studies with
different dimensions in the context of hadith which is famous as the hadith of
intent in Islamic thought tradition. In this study, we have brought the meaning
of intent concept back to the agenda in terms of education in general and
religious education in particular. For this purpose, we re-evaluated the
meanings of intentions and definitions of tradition from the perspective of
religious education. In Islamic thought, it is seen that intention is meant to
be oriented and aim based on dictionary meanings. As a sub-concept of the will
in the network of intent, it means perseverance when it comes to future
actions, and intent when it is with actions. Based on the definitions made in
tradition, we propose that the intention is defined as the conscious person
taking responsibility for the results of the action by turning to action with
one or more goals. Consequently, in such a definition, your intention in terms
of education and religious education; It can be said that it will have layers
of consciousness and responsibility in relation to the intending person and
purpose and direction in relation to the intended person.
Education Religious Education Intention (Niyyah) Intention Education Aim Orientation Responsibility
Din eğitiminin beslendiği geleneğin
kavramlarını kendi bakış açısıyla yeniden anlamlandırması onun gelenekle var
olan bağını güçlendirmenin yanı sıra bilimleşme sürecinde kendi ne’liğine
yanıt/yanıtlar bulmasına katkıda bulunur. Ülkemizde din eğitiminin beslendiği gelenek
olan İslam düşüncesinin önemli kavramlarından biri niyettir. Niyet kavramı
İslam düşünce geleneğinde niyet hadisi olarak meşhur olan hadis bağlamında
farklı boyutları ile çalışmalara konu edilmiştir. Bu çalışmada niyet kavramının
anlamlarını genelde eğitim özelde ise din eğitimi açısından yeniden gündeme
getirdik. Bunun için niyetin anlamlarını ve gelenekte yapılan tanımlarını din
eğitiminin bakış açısıyla yeniden değerlendirdik. İslam düşüncesinde sözlük
anlamlarından yola çıkılarak niyetin yönelmek ve gaye anlamlarına geldiği
görülmektedir. Niyet anlam ağında bulunan iradenin bir alt kavramı olarak gelecekteki
eylemlere ilişkin olduğunda azim, eylemlerle birlikte olduğunda kasıt
anlamlarına gelmektedir. Gelenekte yapılan tanımlardan hareketle niyetin bilinçli kişinin bir veya birden fazla gaye
ile eyleme yönelerek eylemden doğan sonuçların sorumluluğunu üstlenmesi olarak tanımlanmasını önerdik. Sonuç olarak böyle
bir tanımda eğitim ve din eğitimi açısından niyetin; niyet eden kişi ile
ilişkili olarak bilinçlilik ve sorumluluk, niyet edilenle ilişkili olarak ise amaç
ve yönelim anlam katmanlarına sahip olacağı söylenebilir.
Eğitim Din Eğitimi Niyet Niyet Eğitimi Bilinç Amaç Yönelim Sorumluluk
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Submission Date | September 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |
DERGİ TARİHÇESİ
Derginin Önceki Adı | ISSN | YIL |
Siirt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi | 2148-385X | 2014-2021 |
Yayımlanacak Makalelerin iThenticate İntihal Taraması Zorunludur.