Siyasal iletişim sürecinde, siyasal aktörlerin ideolojik bir söylem geliştirmesi ve bunun geniş kitlelere yayılması noktasında çok çeşitli iletişim ortamlarından ve yöntemlerinden faydalanması söz konusudur. Özellikle günümüz dijital dünyasında sosyal medya platformları bu amaca hizmet etmekte ve siyasi aktörler için kitlelere daha hızlı ulaşmalarını sağlamaktadır. İster geleneksel medya ister dijital medya olsun siyasal iletişim sürecinde retorik ikna amaçlı yürütülen faaliyetlerde ana çatıyı oluşturabilmektedir. Retorikten propagandaya dönüşmüş olan ikna etme sanatının siyasal iletişimin bir aracı haline gelmesi noktasında, 2023 Türkiye Cumhurbaşkanlığı ve Türkiye Genel Seçim sürecindeki krizin ayrıntılı analiz edilmesi önemlidir. Siyasi krizin nedeni Millet İttifakı’nın ortaklarından İyi Parti Genel Başkanı Meral Akşener’in ittifaktan seçime çok yakın bir tarihte ayrılması ve tekrar ittifaka geri dönmesidir. Bu çalışma, 2023 Cumhurbaşkanlığı seçim döneminde Meral Akşener’in Altılı Masa’dan ayrılması sonrasında yapmış olduğu basın açıklaması ve konuya ilişkin katıldığı YouTube programında üretmiş olduğu siyasal söylemleri siyasal iletişim bağlamında eleştirel olarak incelemeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma yönteminin benimsenmiş olduğu araştırmanın deseni durum çalışmasıdır. Konuşma metinleri T. Van Dijk’in eleştirel söylem analizi metodu ile incelenerek, Akşener’in söylemlerindeki retorik unsurların tespit edilmesi amaçlanmıştır. Analizi yapılan metinlerde anlamı güçlendirmek, hatta seçmenine Altılı Masa’dan ayrılışının ‘haklı’ gerekçelerini sunmak amacıyla, kelime seçimi ve cümle yapılarının özenle seçildiği tespit edilmiştir. Konuşmacı, Aristo retoriğini oluşturan Ethos, Pathos ve Logos’un tüm unsurlarını metnin tamamında kullanmıştır.
In the political communication process, it is essential for political actors to develop and disseminate ideological discourse to the masses. Social media platforms, in today's digital world, facilitate this by reaching large audiences quickly and effectively. Rhetoric plays a significant role in political communication, especially when combined with propaganda and persuasion techniques. This study examines these techniques in the context of the 2023 Turkish Presidential and General Elections. The political crisis under scrutiny is Meral Akşener, the leader of the Good Party, leaving and then rejoining the “Millet İttifakı” (Nation Alliance) shortly before the election. The study aims to critically analyze Akşener's political discourses during the 2023 Presidential election, following her departure from the Altılı Masa (“Six-Party Table”) group, as conveyed in her press statements and YouTube appearances. Using a qualitative case study approach, T. Van Dijk's critical discourse analysis method was applied to her speeches to identify rhetorical elements. The analysis revealed that her word choice and language structure were carefully selected to justify her departure to her voters. Her speeches incorporated Aristotle's rhetorical elements—Ethos, Pathos, and Logos—throughout the texts to enhance the persuasiveness and convey her "just" reasons for leaving the alliance.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Radio-Television |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 27, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | March 27, 2024 |
Acceptance Date | June 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 1 |
Bu dergi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.