Hüsnühat’ın geleneksel sanatlarımız içinde önemli bir yeri bulunmaktadır. Hat sözcüğü Arapça “hatt” mastarından türeyen bir kelime olup yazı, çığır ve yol anlamlarına gelmektedir. Terim olarak ise Arap yazısının estetik ölçülere bağlı kalınarak güzel bir şekilde yazılması anlamına gelir.
Ülkemizde tarih boyunca değerli hattatlar yetişmiştir. Bugün kütüphanelerimizde bulunan birçok el yazması eser, camilerde ve özel koleksiyonlarda bulunan levhalar, Kur’an-ı Kerîmler, mimari eserlerin kitabeleri bu hattatlarımızın elinden çıkmıştır. Hat Sanatı, Osmanlı döneminde her ne kadar İstanbul gibi şehirlerde gelişse de bir kültür kenti olan Gaziantep’te hat sanatıyla iştigal etmiş kişiler yetişmiştir. Taşradaki hattatların çoğu genellikle mahallî sanatkâr olarak kalmış, bunlar memleketlerinden çıkmayıp bulundukları yerin verdiği imkân çerçevesinde çalışmışlardır.
Bu çalışmada Gaziantep’te hat sanatının gelişimi ve Gaziantepli hattatlar ele alınmış, 14. yüzyıldan günümüze kadar hat sanatıyla iştigal etmiş elli hattat tespit edilmiştir. Günümüzde hat sanatıyla iştigal eden yedi hattat da bu sayıya ilave edildiğinde sayı elli yedi olmaktadır.
Hüsnühat has an important place in our traditional arts. The word calligraphy is derived from the Arabic "hatt" infinitive and means writing, ground, and path. As a term, it means that the Arabic script is written beautifully by adhering to aesthetic measures.
Throughout history, valuable calligraphers have been trained in our country. These calligraphers made many manuscripts in our libraries today, plaques in mosques and private collections, the Qur'an, and the epitaphs of architectural works. Although the art of calligraphy developed in cities such as Istanbul during the Ottoman period, people engaged in calligraphy were trained in Gaziantep, a cultural city. Most of the calligraphers in the provinces remained as local artists, and they did not leave their hometowns and worked within the framework of the opportunities provided by the place they lived.
This study discusses the development of calligraphy in Gaziantep and calligraphers from Gaziantep. Also, fifty calligraphers engaged in calligraphy from the 14th century to the present have been identified. When the seven calligraphers engaged in calligraphy today are added to this number, the number becomes fifty-seven.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 29, 2023 |
Publication Date | May 30, 2023 |
Submission Date | October 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 1 |