Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) tanılı çocuklara uygun mekan tasarımı iç mimarlar, mimarlar ve tasarımcılar tarafından göz ardı edilen bir konudur. Bu çalışmada, OSB li birey için en önemli mekanlardan biri olan eğitim mekanları özel eğitim öğretmenlerinin perspektifinden ele alınmıştır. Araştırmada hedef kullanıcı kitlesi 5-11 yaş grubundaki OSB li çocuklardır. Araştırma katılımcıları ise farklı ülkelerden 5-11 yaş grubundaki OSB li bireylerin özel eğitim öğretmenleridir. Araştırmaya 28’i Türk 24’ü Amerikalı toplam 52 özel eğitim öğretmeni katılmıştır. Eğitim mekanları çeşitli ölçütlere dayanarak, farklı ülkeden öğretmenlerin görüşüyle değerlendirilmiştir. Bu değerlendirme sonucunda, OSB li çocuklara uygun tasarım kurgusunun yapılmasına yönelik eksiklikler tespit edilmiştir. Nicel araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmada, OSB li çocukların eğitim mekanlarının daha iyi tasarlanmasının önündeki tespitlerin yapılmasıyla literatürdeki önemli boşluğun doldurulması hedeflenmiştir. Edinilen bilgiler, sonraki çalışmalar için teşvik ve ilgili tasarımcı gruplarının OSB li çocuklar için eğitim mekanlarının tasarımında kullanılmasına yöneliktir.
Design for children who are diagnosed with Autism Spectrum Disorder (ASD) is an overlooked topic by interior architects, architects and designers. In this research, one of the most important place which is educational place for individual with ASD reviewed by the perspective of special education teachers. Main user group in study is children with ASD who are between the ages of 5 to 11. Therefore, participants of the study are from different countries and educating the children with ASD between the age of 5 to 11. A total 52 special education teachers, 28 Turkish and 24 American, participated in the research. Educational places were evaluated based on various criteria and through the view of teachers from different countries. As a result of this evaluation, deficiencies regarding to design for chidren with ASD were identified. In this quantitative research, it is aimed to fill the gap in literature by making determinations on how to better design educational places for children with ASD. The information obtained is intended to encourage future studies and can be used by relevant designer groups in design for children with ASD
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Urban and Regional Planning (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 7, 2024 |
Submission Date | December 3, 2023 |
Acceptance Date | January 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 05 Issue: 02 |