Social media, especially Instagram, has become one of the places where each of us spends hours and socializes. Instagram is becoming an indispensable part of daily life for both consumers and businesses with each passing day. Consumers use Instagram as a social media tool to gather information and conduct research about products, services, or brands. Social media phenomena on Instagram share information about products and services on a daily basis. With this research, it is aimed to examine and reveal the effects of Instagram social media phenomena on the purchasing behavior of university students in Turkey and Azerbaijan. In the first part of the study, the concept of marketing, consumer behavior, brand trust and the transition to digital marketing are emphasized. In the second part, a literature review was conducted on digital marketing tools, especially social media phenomena. Hypotheses and questions were put forward regarding the issues covering the importance of the research. Within the scope of the study, a questionnaire was prepared to determine the effect of social media phenomena on the purchasing behavior of university students in both countries. Since there is a comparison between Turkey and Azerbaijan in this survey study, the data were analyzed with the help of SPSS program. As a result of the analysis, although there were no differences in the duration of social media use of students from the two countries, it was seen that geographical and cultural differences and phenomena had different effectson students' purchasing behavior. It is concluded that social media phenomena have a positive effect on brand trust in both countries.
Sosyal medya, özellikle de Instagram her birimizin saatlerce vakit geçirdiği, sosyalleştiği yerlerden birine dönüştü. Instagram, her geçen gün hem tüketiciler hem de işletmeler için günlük yaşamın vazgeçilmez bir parçası haline gelmektedir. Tüketiciler, ürün ve hizmetler ya da markalar hakkında bilgi almak ve araştırma yapmak amacıyla Instagram’ı bir sosyal medya aracı olarak kullanmaktadır.Instagram’da bulunan sosyal medya fenomenleri, günlük olarak ürün ve hizmetler hakkında bilgiler paylaşmaktadır. Yapılan bu araştırma ile Instagram sosyal medya fenomenlerinin, Türkiye’deki ve Azerbaycan’daki üniversite öğrencilerinin satın alma davranışı üzerine etkilerinin incelenmesi ve ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışmanın ilk bölümünde pazarlama kavramı, tüketici davranışları, marka güveni ve dijital pazarlamaya geçiş konularının üzerinde durulmuştur. İkinci bölümünde ise dijital pazarlama araçları özellikle de sosyal medya fenomenleri ile ilgili literatür taraması yapılmıştır. Araştırmanın önemini kapsayan konularla ilgili olarak hipotezler ve sorular ortaya konulmuştur. Çalışma kapsamında, sosyal medya fenomenlerinin iki ülkedeki üniversite öğrencilerinin satın alma davranışlarına etkisini belirlemek amacıyla anket hazırlanmıştır. Bu anket çalışmasında Türkiye ve Azerbaycan arasında bir karşılaştırma söz konusu olduğu için, veriler SPSS programı yardımıyla analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, iki ülke öğrencilerinin sosyal medya kullanım sürelerinde farklılıklar gözlenmemiş olsa da coğrafi ve kültürel açıdan farklılıkların, fenomenlerin öğrencilerin satın alma davranışlarına farklı etkilerinin olduğu görülmüştür. Her iki ülkede de sosyal medya fenomenlerinin, marka güveni üzerinde pozitif bir etkisi olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Digital Marketing |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | December 13, 2024 |
Acceptance Date | December 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 2 |