Research Article
PDF EndNote BibTex RIS Cite

Year 2022, Volume 5, Issue 2, 63 - 68, 31.12.2022

Abstract

References

  • [1]. Çepni S., Ayas A., Johnson D., Turgut M. F. (1997). Fizik Öğretimi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, YÖK / Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi.
  • [2]. Handhika J., Cari C., Soeparmi A., Sunarno W. (2016). AIP Conf. Proc. 1708, 070005 dx.doi: 10.1063/1.4941178
  • [3]. Thornton R., Skoloff D. (1990). Learning motion concepts using real tıme microcomputer-base laboratory tools. American Journal of Physics, 58 (9), 857-867.
  • [4]. Van Heuvelen, A. (1991). Learning to think a physicist: A review of research-based instructional strategies. American Journal of Physics, 59(10), 891-897.
  • [5]. Hestenes, D., Wells, M., Swackhamer, G. (1992). “Force concept inventory.” The Physics Teacher, 30 (3), 141-153.
  • [6]. Poon, C. H. (1993). “A Multicultural study of student misconceptions of force in mechanics.” Reports on the use of the Force Concept Inventory.
  • [7]. McDermott, L. (1997). “Students’ conceptions and problem solving in mechanic”, in: A.Tiberghien, E. Jossem & J. Barojas (Eds) Connecting Research in Physics Education with Teacher Education.
  • [8]. Tatlı A., Eryılmaz A. (2001). The effect of traditional lecturing on METU students’ misconceptions in mechanics course. Education and Science, 26(122), 72-77 (in Turkish).
  • [9]. McDermott C. L., Redish E. F. (1999) Resource Letter on Physics Education Research, American Association of Physics Teacher.
  • [10]. Akdeniz A. R., Karamustafaoğlu O., Keser Ö. F. (2000). Fizik Eğitim ve Öğretiminde Güncel Araştırma Alanları, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • [11]. Ayvacı H. Ş., Bebek G. (2018). Fizik Öğretimi Sürecinde Yaşanan Sorunların Değerlendirilmesine Yönelik Bir Çalışma, Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:26 Sayı:1.
  • [12]. Arslan M. (2000). İlköğretim okullarında fen bilgisi öğretimi ve belli başlı sorunları, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • [13]. Aycan, Ş., Yumuşak, A. (2003). Lise fizik müfredatındaki konuların anlaşılma düzeyleri üzerine bir araştırma, Milli Eğitim Dergisi, 159.
  • [14]. Çelen F. K., Çelik A., Seferoğlu S. S. (2011). Türk eğitim sistemi ve PISA sonuçları. XIII. Akademik Bilişim Konferansı, 2-4.
  • [15]. Kurnaz M. A., Yiğit N. (2010). Fizik tutum ölçeği: Geliştirilmesi, geçerliliği ve güvenilirliği, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 4(1), 29-49.
  • [16]. Sarı M. (2013). Fizik konularının öğretiminde deneysel çalışmanın öğrenci başarısına etkisi ve öğretmenlerin karşılaştıkları zorlukların belirlenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 18.
  • [17]. Ünal S., Coştu B., Karataş F. Ö. (2004). Türkiye’de fen bilimleri eğitimi alanındaki çalışmalar genel bir bakış, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 183-202.

STUDENT PERCEPTIONS ABOUT PHYSICS COURSE: AN EXAMPLE FOR HIGH SCHOOL

Year 2022, Volume 5, Issue 2, 63 - 68, 31.12.2022

Abstract

This study was carried out with the aim of determining the perceptions developed by high school students towards the physics course. The universe of the study is the students who take physics lessons at the 1st grade of high school in private and public schools in the central district of a medium-development Anatolian city. As a sample, a questionnaire was applied to a total of 548 students. Although this group has differences; They also have common denominators such as having the same formal educational background, being subject to the same central qualifying exams, and having been taking physics lessons for 6 weeks at the high school level. 7 attitude sentences with positive or negative meanings were determined for the viewpoint of the physics lesson, and with these sentences, a five-point Likert type scale was formed, starting from "Strongly Disagree" to "Strongly Agree". The data obtained from the application were analyzed using the SPSS program and the reliability coefficient in terms of internal consistency of the applied scale was calculated as α=0.79. The findings obtained by the evaluation of the data and the suggestions for their solution is presented in the discussion and conclusion part.

References

  • [1]. Çepni S., Ayas A., Johnson D., Turgut M. F. (1997). Fizik Öğretimi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, YÖK / Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi.
  • [2]. Handhika J., Cari C., Soeparmi A., Sunarno W. (2016). AIP Conf. Proc. 1708, 070005 dx.doi: 10.1063/1.4941178
  • [3]. Thornton R., Skoloff D. (1990). Learning motion concepts using real tıme microcomputer-base laboratory tools. American Journal of Physics, 58 (9), 857-867.
  • [4]. Van Heuvelen, A. (1991). Learning to think a physicist: A review of research-based instructional strategies. American Journal of Physics, 59(10), 891-897.
  • [5]. Hestenes, D., Wells, M., Swackhamer, G. (1992). “Force concept inventory.” The Physics Teacher, 30 (3), 141-153.
  • [6]. Poon, C. H. (1993). “A Multicultural study of student misconceptions of force in mechanics.” Reports on the use of the Force Concept Inventory.
  • [7]. McDermott, L. (1997). “Students’ conceptions and problem solving in mechanic”, in: A.Tiberghien, E. Jossem & J. Barojas (Eds) Connecting Research in Physics Education with Teacher Education.
  • [8]. Tatlı A., Eryılmaz A. (2001). The effect of traditional lecturing on METU students’ misconceptions in mechanics course. Education and Science, 26(122), 72-77 (in Turkish).
  • [9]. McDermott C. L., Redish E. F. (1999) Resource Letter on Physics Education Research, American Association of Physics Teacher.
  • [10]. Akdeniz A. R., Karamustafaoğlu O., Keser Ö. F. (2000). Fizik Eğitim ve Öğretiminde Güncel Araştırma Alanları, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • [11]. Ayvacı H. Ş., Bebek G. (2018). Fizik Öğretimi Sürecinde Yaşanan Sorunların Değerlendirilmesine Yönelik Bir Çalışma, Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:26 Sayı:1.
  • [12]. Arslan M. (2000). İlköğretim okullarında fen bilgisi öğretimi ve belli başlı sorunları, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • [13]. Aycan, Ş., Yumuşak, A. (2003). Lise fizik müfredatındaki konuların anlaşılma düzeyleri üzerine bir araştırma, Milli Eğitim Dergisi, 159.
  • [14]. Çelen F. K., Çelik A., Seferoğlu S. S. (2011). Türk eğitim sistemi ve PISA sonuçları. XIII. Akademik Bilişim Konferansı, 2-4.
  • [15]. Kurnaz M. A., Yiğit N. (2010). Fizik tutum ölçeği: Geliştirilmesi, geçerliliği ve güvenilirliği, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 4(1), 29-49.
  • [16]. Sarı M. (2013). Fizik konularının öğretiminde deneysel çalışmanın öğrenci başarısına etkisi ve öğretmenlerin karşılaştıkları zorlukların belirlenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 18.
  • [17]. Ünal S., Coştu B., Karataş F. Ö. (2004). Türkiye’de fen bilimleri eğitimi alanındaki çalışmalar genel bir bakış, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 183-202.

Details

Primary Language English
Subjects Science
Journal Section Original Research Articles
Authors

Bekir ORUNCAK>
AFYON KOCATEPE UNIVERSITY
0000-0001-9823-5665
Türkiye


Zehra Nur ÖZER> (Primary Author)
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
0000-0002-5887-4486
Türkiye


Mehmet ÖZKAN>
AFYON KOCATEPE UNIVERSITY
0000-0001-8346-1459
Türkiye

Publication Date December 31, 2022
Published in Issue Year 2022, Volume 5, Issue 2

Cite

Bibtex @research article { sjmakeu1220478, journal = {Scientific Journal of Mehmet Akif Ersoy University}, eissn = {2651-3722}, address = {}, publisher = {Burdur Mehmet Akif Ersoy University}, year = {2022}, volume = {5}, number = {2}, pages = {63 - 68}, title = {STUDENT PERCEPTIONS ABOUT PHYSICS COURSE: AN EXAMPLE FOR HIGH SCHOOL}, key = {cite}, author = {Oruncak, Bekir and Özer, Zehra Nur and Özkan, Mehmet} }
APA Oruncak, B. , Özer, Z. N. & Özkan, M. (2022). STUDENT PERCEPTIONS ABOUT PHYSICS COURSE: AN EXAMPLE FOR HIGH SCHOOL . Scientific Journal of Mehmet Akif Ersoy University , 5 (2) , 63-68 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/sjmakeu/issue/74842/1220478
MLA Oruncak, B. , Özer, Z. N. , Özkan, M. "STUDENT PERCEPTIONS ABOUT PHYSICS COURSE: AN EXAMPLE FOR HIGH SCHOOL" . Scientific Journal of Mehmet Akif Ersoy University 5 (2022 ): 63-68 <https://dergipark.org.tr/en/pub/sjmakeu/issue/74842/1220478>
Chicago Oruncak, B. , Özer, Z. N. , Özkan, M. "STUDENT PERCEPTIONS ABOUT PHYSICS COURSE: AN EXAMPLE FOR HIGH SCHOOL". Scientific Journal of Mehmet Akif Ersoy University 5 (2022 ): 63-68
RIS TY - JOUR T1 - STUDENT PERCEPTIONS ABOUT PHYSICS COURSE: AN EXAMPLE FOR HIGH SCHOOL AU - BekirOruncak, Zehra NurÖzer, MehmetÖzkan Y1 - 2022 PY - 2022 N1 - DO - T2 - Scientific Journal of Mehmet Akif Ersoy University JF - Journal JO - JOR SP - 63 EP - 68 VL - 5 IS - 2 SN - -2651-3722 M3 - UR - Y2 - 2022 ER -
EndNote %0 Scientific Journal of Mehmet Akif Ersoy University STUDENT PERCEPTIONS ABOUT PHYSICS COURSE: AN EXAMPLE FOR HIGH SCHOOL %A Bekir Oruncak , Zehra Nur Özer , Mehmet Özkan %T STUDENT PERCEPTIONS ABOUT PHYSICS COURSE: AN EXAMPLE FOR HIGH SCHOOL %D 2022 %J Scientific Journal of Mehmet Akif Ersoy University %P -2651-3722 %V 5 %N 2 %R %U
ISNAD Oruncak, Bekir , Özer, Zehra Nur , Özkan, Mehmet . "STUDENT PERCEPTIONS ABOUT PHYSICS COURSE: AN EXAMPLE FOR HIGH SCHOOL". Scientific Journal of Mehmet Akif Ersoy University 5 / 2 (December 2022): 63-68 .
AMA Oruncak B. , Özer Z. N. , Özkan M. STUDENT PERCEPTIONS ABOUT PHYSICS COURSE: AN EXAMPLE FOR HIGH SCHOOL. Techno-Science. 2022; 5(2): 63-68.
Vancouver Oruncak B. , Özer Z. N. , Özkan M. STUDENT PERCEPTIONS ABOUT PHYSICS COURSE: AN EXAMPLE FOR HIGH SCHOOL. Scientific Journal of Mehmet Akif Ersoy University. 2022; 5(2): 63-68.
IEEE B. Oruncak , Z. N. Özer and M. Özkan , "STUDENT PERCEPTIONS ABOUT PHYSICS COURSE: AN EXAMPLE FOR HIGH SCHOOL", Scientific Journal of Mehmet Akif Ersoy University, vol. 5, no. 2, pp. 63-68, Dec. 2022