Johann Sebastian Bach’ın Das Wohltemperierte Klavier (Eşit Düzenlenmiş Klavye) adı altında, iki defter halinde yazdığı, BWV 846-893 numaralı 48 Prelüd ve Fügleri günümüz piyano repertuvarının en çok icra edilen eserleri arasında yer almaktadır. Bu çalışma eserin yorum başarısının bir ön koşulunun da içerdiği anlam katmanlarına hakimiyet olduğu noktasından hareketle, adı geçen eserin yorumu açısında önem arz eden, ancak zamanında politik sebeplerden dolayı yayın engeli ile karşılaşmış, ders notu aşamasından ileriye gidememiş ve dolayısıyla yeterince bilinememiş, tartışılamamış bir teoriyi konu almaktadır. Çalışma Rus müzik kültürünün XX. yüzyıldaki en etkin figürlerinin başında gelen, müzikolog, besteci, piyanist, pedagog ve yönetici Boleslav Leopoldoviç Yavorski’nin J.S.Bach’ın Eşit Düzenlenmiş Klavye adı altında yazmış olduğu eserleri ile Hristiyanlık mitolojisi arasındaki kurduğu ilişkiyi açıklayan teorisi incelemektedir. Yavorski geliştirdiği teorisinde Eşit Düzenlenmiş Klavye ile Protestan Koral müziği arasında bir bağlantı kurmuş, Prelüd ve Fügler ile ortak metinlere sahip olan korallerdeki dini hikayelerde Bach’ın sıkça kullandığı müzikal motifleri tespit etmiştir. Motifler dini figür ve olaylarla eşleştirilmiştir. İncil’de anlatılan hikayeleri sembolize eden motifler Bach tarafından Barok döneminin estetik geleneğine paralel olarak, ancak din dışı müzik formları içinde gizlenerek verilmiştir. Uzun yıllar boyunca Rusya Devlet Konservatuvarlarında verdiği derslerde, işlediği teorisi ile müzik tarihinde önemli sanatçılar arasında sayılan bir kaç nesil piyanistin yorumlarında etken olmuş, Bach müziğine farklı bir boyut ve zenginlik katmıştır. Anahtar Sözcükler: Das Wohltemperierte Klavier, Protestan Koralleri, Sembolizm
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 2 |