BibTex RIS Kaynak Göster

EŞİT DÜZENLENMİŞ KLAVYE ve HRİSTİYAN SEMBOLİZMİ

Yıl 2016, Sayı: 2, 115 - 129, 01.02.2016

Öz

Johann Sebastian Bach’ın Das Wohltemperierte Klavier (Eşit Düzenlenmiş Klavye) adı altında, iki defter halinde yazdığı, BWV 846-893 numaralı 48 Prelüd ve Fügleri günümüz piyano repertuvarının en çok icra edilen eserleri arasında yer almaktadır. Bu çalışma eserin yorum başarısının bir ön koşulunun da içerdiği anlam katmanlarına hakimiyet olduğu noktasından hareketle, adı geçen eserin yorumu açısında önem arz eden, ancak zamanında politik sebeplerden dolayı yayın engeli ile karşılaşmış, ders notu aşamasından ileriye gidememiş ve dolayısıyla yeterince bilinememiş, tartışılamamış bir teoriyi konu almaktadır. Çalışma Rus müzik kültürünün XX. yüzyıldaki en etkin figürlerinin başında gelen, müzikolog, besteci, piyanist, pedagog ve yönetici Boleslav Leopoldoviç Yavorski’nin J.S.Bach’ın Eşit Düzenlenmiş Klavye adı altında yazmış olduğu eserleri ile Hristiyanlık mitolojisi arasındaki kurduğu ilişkiyi açıklayan teorisi incelemektedir. Yavorski geliştirdiği teorisinde Eşit Düzenlenmiş Klavye ile Protestan Koral müziği arasında bir bağlantı kurmuş, Prelüd ve Fügler ile ortak metinlere sahip olan korallerdeki dini hikayelerde Bach’ın sıkça kullandığı müzikal motifleri tespit etmiştir. Motifler dini figür ve olaylarla eşleştirilmiştir. İncil’de anlatılan hikayeleri sembolize eden motifler Bach tarafından Barok döneminin estetik geleneğine paralel olarak, ancak din dışı müzik formları içinde gizlenerek verilmiştir. Uzun yıllar boyunca Rusya Devlet Konservatuvarlarında verdiği derslerde, işlediği teorisi ile müzik tarihinde önemli sanatçılar arasında sayılan bir kaç nesil piyanistin yorumlarında etken olmuş, Bach müziğine farklı bir boyut ve zenginlik katmıştır. Anahtar Sözcükler: Das Wohltemperierte Klavier, Protestan Koralleri, Sembolizm

Kaynakça

  • Andrade, M. (1987). Pequena História da Mşsica. Belo Horizonte: Editora Itatiaia Limitada.
  • Bach, J.S. (1952). 59 Corales A 4 Voces. Bıenos Aires: Ricordi.
  • Bach, J.S. (1970). Das Wohltemperierte Klavier. Teil I-II. München-Deisburg: G.Henle Verlag.
  • Bach, J.S. 371 Vierstimmige Choralgesange. Leipzig: Edition Breitkoph
  • Берченко Р. В. “Berçenko, R.V.” (1993). о ес орс о «Хорошо
  • Темпер ро нном К ре». “Boleslav Yavorskiy o «Haraşo Temperirovannom Klavire»”. (Boleslav Yavorski «Eşit Düzenlenmiş Klavye»). Музыкальная академия, № 2. “Muzıkalnaya Akademiya, (No:2)”, c.117-124. “s.117-124”.
  • Бесселер, Г. “Besseler, H.” (1960). х но тор. “Bah kak novator”. (Yenilikçi Bach). Н. Нотович (Ред.). “N. Notoviç (Ed.)”. Избранные статьи музыковедов Германской Демократической Республики. “İzbrannıe ctati muzıkovedov Germanskoy Demokratiçeskoy Respubliki”. (Alman Demokratik Cumhuriyeti Müzikologların Seçme Makaleleri). (с.70-126). “s.70-126”. Москва: “Moskova”: ГДР. “GDR”.
  • Biblia “İncil” (1972). Rio de Janeiro: Sociedade Biblica Do Brasil.
  • Бодки, Э. “Bodky, E.” (1993) Интерпрет ц я рных про з еден И.С.
  • АХА. “İnterpretatsiya klavirnıh proizvedeniy İ.S. BAHA.” (J.S. Bach’ın klavier eserlerinin yorumu.) Москва: “Moskova”: Издательство Музыка. “İzdatelstva Muzıka.”. (Müzik Yayınları).
  • Cafer Ahmedli, H. (2014). Yayınlanmamış Ders Notları.
  • Hamel, F. (1951). Johann Sebastian Bach, gesitige welt. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht Verlag.
  • Арановский, М. Г. “Aranovskiy, M.G.” (2012). Теоречес я Kонцепц я .Л. орс ого. Ис уст о Музы : теор я стор я № 6. “Teoreçeskaya
  • Konsteptsiya B.L. Yavorskova. İskustva Muzıki: teoriya i istoriya No.6.” (B.L. Yavorski’nin Teorik Konsepti. Müzik Sanatı: Teori ve Tarih No.6.) Москва: “Moskova”: Erişim: 04.11.2015 http://sias.ru/upload/iblock/a64/aranovskii.pdf
  • Браудо, И. (2001). Об Изучен К рны Соч нен х Музы ьно Ш о е. “İzuçeni Klavirnıy Soçineniy Baha v Muzıkalnoy Şkole” (Bach’ın Klavier Eserlerinin Müzik Okullarında Öğrenimi). Москва: “Moskova”: Классика-XXI. “Klassika-ХХI”.
Yıl 2016, Sayı: 2, 115 - 129, 01.02.2016

Öz

Kaynakça

  • Andrade, M. (1987). Pequena História da Mşsica. Belo Horizonte: Editora Itatiaia Limitada.
  • Bach, J.S. (1952). 59 Corales A 4 Voces. Bıenos Aires: Ricordi.
  • Bach, J.S. (1970). Das Wohltemperierte Klavier. Teil I-II. München-Deisburg: G.Henle Verlag.
  • Bach, J.S. 371 Vierstimmige Choralgesange. Leipzig: Edition Breitkoph
  • Берченко Р. В. “Berçenko, R.V.” (1993). о ес орс о «Хорошо
  • Темпер ро нном К ре». “Boleslav Yavorskiy o «Haraşo Temperirovannom Klavire»”. (Boleslav Yavorski «Eşit Düzenlenmiş Klavye»). Музыкальная академия, № 2. “Muzıkalnaya Akademiya, (No:2)”, c.117-124. “s.117-124”.
  • Бесселер, Г. “Besseler, H.” (1960). х но тор. “Bah kak novator”. (Yenilikçi Bach). Н. Нотович (Ред.). “N. Notoviç (Ed.)”. Избранные статьи музыковедов Германской Демократической Республики. “İzbrannıe ctati muzıkovedov Germanskoy Demokratiçeskoy Respubliki”. (Alman Demokratik Cumhuriyeti Müzikologların Seçme Makaleleri). (с.70-126). “s.70-126”. Москва: “Moskova”: ГДР. “GDR”.
  • Biblia “İncil” (1972). Rio de Janeiro: Sociedade Biblica Do Brasil.
  • Бодки, Э. “Bodky, E.” (1993) Интерпрет ц я рных про з еден И.С.
  • АХА. “İnterpretatsiya klavirnıh proizvedeniy İ.S. BAHA.” (J.S. Bach’ın klavier eserlerinin yorumu.) Москва: “Moskova”: Издательство Музыка. “İzdatelstva Muzıka.”. (Müzik Yayınları).
  • Cafer Ahmedli, H. (2014). Yayınlanmamış Ders Notları.
  • Hamel, F. (1951). Johann Sebastian Bach, gesitige welt. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht Verlag.
  • Арановский, М. Г. “Aranovskiy, M.G.” (2012). Теоречес я Kонцепц я .Л. орс ого. Ис уст о Музы : теор я стор я № 6. “Teoreçeskaya
  • Konsteptsiya B.L. Yavorskova. İskustva Muzıki: teoriya i istoriya No.6.” (B.L. Yavorski’nin Teorik Konsepti. Müzik Sanatı: Teori ve Tarih No.6.) Москва: “Moskova”: Erişim: 04.11.2015 http://sias.ru/upload/iblock/a64/aranovskii.pdf
  • Браудо, И. (2001). Об Изучен К рны Соч нен х Музы ьно Ш о е. “İzuçeni Klavirnıy Soçineniy Baha v Muzıkalnoy Şkole” (Bach’ın Klavier Eserlerinin Müzik Okullarında Öğrenimi). Москва: “Moskova”: Классика-XXI. “Klassika-ХХI”.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Lilian Maria Tonella Tüzün

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tonella Tüzün, L. M. (2016). EŞİT DÜZENLENMİŞ KLAVYE ve HRİSTİYAN SEMBOLİZMİ. Sahne Ve Müzik(2), 115-129.
AMA Tonella Tüzün LM. EŞİT DÜZENLENMİŞ KLAVYE ve HRİSTİYAN SEMBOLİZMİ. Sahne ve Müzik. Şubat 2016;(2):115-129.
Chicago Tonella Tüzün, Lilian Maria. “EŞİT DÜZENLENMİŞ KLAVYE Ve HRİSTİYAN SEMBOLİZMİ”. Sahne Ve Müzik, sy. 2 (Şubat 2016): 115-29.
EndNote Tonella Tüzün LM (01 Şubat 2016) EŞİT DÜZENLENMİŞ KLAVYE ve HRİSTİYAN SEMBOLİZMİ. Sahne ve Müzik 2 115–129.
IEEE L. M. Tonella Tüzün, “EŞİT DÜZENLENMİŞ KLAVYE ve HRİSTİYAN SEMBOLİZMİ”, Sahne ve Müzik, sy. 2, ss. 115–129, Şubat 2016.
ISNAD Tonella Tüzün, Lilian Maria. “EŞİT DÜZENLENMİŞ KLAVYE Ve HRİSTİYAN SEMBOLİZMİ”. Sahne ve Müzik 2 (Şubat 2016), 115-129.
JAMA Tonella Tüzün LM. EŞİT DÜZENLENMİŞ KLAVYE ve HRİSTİYAN SEMBOLİZMİ. Sahne ve Müzik. 2016;:115–129.
MLA Tonella Tüzün, Lilian Maria. “EŞİT DÜZENLENMİŞ KLAVYE Ve HRİSTİYAN SEMBOLİZMİ”. Sahne Ve Müzik, sy. 2, 2016, ss. 115-29.
Vancouver Tonella Tüzün LM. EŞİT DÜZENLENMİŞ KLAVYE ve HRİSTİYAN SEMBOLİZMİ. Sahne ve Müzik. 2016(2):115-29.