After
publication the first piece composed with 12 tone technique by Schoenberg, it
can be seen that composers such as Anton Webern, Theodore Norman, Richard
Rodney Bennett, Frank Martin, Reginald Smith Brindle, Pierre Boulez, Ernst
Krenek and Milton Babbitt carried this
new composition technique to the classical guitar repertoire.
In
this article, early guitar pieces composed with 12 tone technique has been
researched. Tone rows and how these ton rows were applied to pieces composed by
Anton Webern, Theodore Norman, Richard Rodney Bennet and Frank Martin has been
examined. Also some findings have been reached about the first
published classical guitar piece composed with 12 tone technique.
Schoenberg´in
12 ton tekniğini kullandığı ilk eserinin yayımlanmasından sonra Anton Webern,
Theodore Norman, Richard Rodney Bennett, Frank Martin, Reginald Smith Brindle,
Pierre Boulez, Ernst Krenek, Milton Babbitt gibi bestecilerin bu yeni besteleme
tekniğini klasik gitar repertuvarına taşıdığı görülmektedir.
Bu
makalede, 12 ton tekniği ile bestelenen ilk klasik gitar eserleri
araştırılmıştır. Anton Webern, Theodore Norman, Richard Rodney Bennett ve Frank
Martin tarafından bu teknik ile bestelenmiş eserlerin ton sıraları ve bu ton
sıralarının eserlerde nasıl uygulandığı incelenmiştir. Ayrıca araştırma
sonucunda ilk olarak yayımlanan 12 ton tekniği ile bestelenmiş klasik gitar
eseri hakkında bazı bulgulara ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 8 |