Research Article
BibTex RIS Cite

SENFONİ ORKESTRALARI DIŞINDA NADİR KULLANILAN BAKIR ÜFLEMELİ ÇALGILARIN (KORNET, MELOFON, MELOFONYUM, WAGNER TUBASI, HELİKON, SUZAFON, CİMBASSO, OFİKLEİD, SERPENT) TEKNİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2023, Volume: 9 Issue: 17, 163 - 202, 19.07.2023

Abstract

Senfoni orkestraları dışındaki armoni orkestrası, bando, big band, wind orkestrası ve fanfar orkestrası olarak bilinen müzik topluluklarında kornet, melofon, melofonyum, Wagner tubası, helikon, cimbasso, suzafon, ofikleid ve serpent gibi nadir kullanılan ve az tanınan üflemeli çalgılar da kullanılmaktadır. Söz konusu bu bakır üflemeli çalgılar hakkında yapılmış olan akademik çalışmalar oldukça yetersizdir.

Bu nedenle, adı geçen bakır üflemeli çalgıların yakından incelenmesi, ilgili müzik çevrelerine daha iyi tanıtılması, çeşitli müzik topluluklarında daha kolay yer bulması ve az tanınan bu çalgılara da eser yazılmasına teşvik edilmesi amaçlanmıştır.

Bu çalışmada kornet, melofon, melofonyum, Wagner tubası, helikon, cimbasso, suzafon, ofikleid ve serpent bakır üflemeli çalgıların doğuşkan sesleri ve pozisyonları, çeşitli referanslar ve görsellerle desteklenerek daha yakından tanınır hale getirilmeye çalışılmıştır.

References

  • Adler, S. (1986). The Study Of Orchestration. W.W. Norton and Company, New York.
  • Aktüze, İ. (2003). Müziği Anlamak, Ansiklopedik Müzik Sözlüğü. Birinci Basım, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Çakar, D. (1994). Armoni Mızıkaları ve Bandoların, Çoksesli Türk Müziğinin ve Türk Müzik Eğitiminin Gelişmesine Katkıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. G. Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çakar, D. (2017) Senfonik Orkestralarda Yer Alan Bakır Üflemeli Çalgılarda Doğuşkanlar, Valf Sistemleri ve Pozisyonlar. Sahne ve Müzik Eğitim-Araştırma e-Dergisi, https://fs.hacettepe.edu.tr/sahnevemuzik/dosyalar/sayi_5/sayi5_12.pdf (Erişim Tarihi 06 Mayıs 2023)
  • Gazimihal, M. R. (1961). Musiki Sözlüğü. Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.
  • Karcılıoğlu, İ. (2011). 18. Yüzyıl Standart Orkestra Çalgılarının 20.Yüzyılda Genişletilmiş Çalgı Teknikleriyle Kullanımı. Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Pares, G. (1950). Askeri Muzıka Sazları Bilgisi ve Armoniye Yazma Sanatı, (Çev: Atakurd, İ.) Paris/Kabil.
  • Piston W. (1969). Orchestration, Lowe & Brydone Printers Ltd., London.
  • Say, A. (2012). Müzik Sözlüğü. Müzik Ansiklopedisi Yayınları Dördüncü Basım. Ankara.
  • Sevsay, E. (2015). Orkestrasyon Çalgılama ve Orkestralama Sanatı. Yapı Kredi Yayınları, 1. Baskı, İstanbul.
  • Sözer, V. (1996). Müzik Ansiklopedik Sözlük, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Yurtcan, A. E. (2005). Bakır Üflemeli Çalgıların Yapısı ve Orkestradaki Kullanım Tekniklerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Wagner Tubası, 2019, Erişim Tarihi: 03.07.2023. https://www.wagner-tuba.com/composers-works/edel-rhapsody/
  • Virtuosity Musical Instruments, Erişim Tarihi: 03.07.2023. https://www.virtuosityboston.com/wurlitzer-bros-eb-alto-helicon.html
  • Vienna Symphonic Library, Cimbasso. Erişim Tarihi: 03.07.2023. https://www.vsl.info/academy//en/brass/cimbasso
  • Guion, D. (2011). Musicology for Everyone. Erişim Tarihi: 03.07.2023. https://music.allpurposeguru.com/2011/11/serpent-ophicleide-bombardon-the-tubas-forerunners/
  • Schmidt, P. (1997). Modern Music for Serpent. Erişim Tarihi: 03.07.2023. https://www.serpentwebsite.com/mmus.htm

INVESTIGATION OF THE TECHNICAL FEATURES OF BRASS INSTRUMENTS (CORNET, MELLOPHONE, MELLOPHONIUM, WAGNER TUBAS, HELICON, SOUSAPHONE, CIMBASSO, OPHICLEIDE, SERPENT) RARELY USED OUTSIDE THE SYMPHONY ORCHESTRAS

Year 2023, Volume: 9 Issue: 17, 163 - 202, 19.07.2023

Abstract

In addition to symphony orchestras, rare and little-known wind instruments such as cornet, mellophone, mellophonium, Wagner tuba, helicon, cimbasso, Sousaphone, ophicleide and serpent are also used in musical ensembles known as harmony orchestra, brass band, big band, wind orchestra and fanfare orchestra. Academic studies on these brass instruments are quite inadequate.

Therefore, it is aimed to closely examine the aforementioned copper wind instruments, to better introduce them to the relevant music circles, to find a place more easily in various music ensembles, and to encourage writing works for these less-known instruments.

In this study, the nascent sounds and positions of cornet, mellophone, mellophonium, Wagner tuba, helicon, cimbasso, Sousaphone, ophicleide and serpent copper wind instruments were supported by various references and visuals to make them more familiar.

References

  • Adler, S. (1986). The Study Of Orchestration. W.W. Norton and Company, New York.
  • Aktüze, İ. (2003). Müziği Anlamak, Ansiklopedik Müzik Sözlüğü. Birinci Basım, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Çakar, D. (1994). Armoni Mızıkaları ve Bandoların, Çoksesli Türk Müziğinin ve Türk Müzik Eğitiminin Gelişmesine Katkıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. G. Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çakar, D. (2017) Senfonik Orkestralarda Yer Alan Bakır Üflemeli Çalgılarda Doğuşkanlar, Valf Sistemleri ve Pozisyonlar. Sahne ve Müzik Eğitim-Araştırma e-Dergisi, https://fs.hacettepe.edu.tr/sahnevemuzik/dosyalar/sayi_5/sayi5_12.pdf (Erişim Tarihi 06 Mayıs 2023)
  • Gazimihal, M. R. (1961). Musiki Sözlüğü. Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.
  • Karcılıoğlu, İ. (2011). 18. Yüzyıl Standart Orkestra Çalgılarının 20.Yüzyılda Genişletilmiş Çalgı Teknikleriyle Kullanımı. Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Pares, G. (1950). Askeri Muzıka Sazları Bilgisi ve Armoniye Yazma Sanatı, (Çev: Atakurd, İ.) Paris/Kabil.
  • Piston W. (1969). Orchestration, Lowe & Brydone Printers Ltd., London.
  • Say, A. (2012). Müzik Sözlüğü. Müzik Ansiklopedisi Yayınları Dördüncü Basım. Ankara.
  • Sevsay, E. (2015). Orkestrasyon Çalgılama ve Orkestralama Sanatı. Yapı Kredi Yayınları, 1. Baskı, İstanbul.
  • Sözer, V. (1996). Müzik Ansiklopedik Sözlük, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Yurtcan, A. E. (2005). Bakır Üflemeli Çalgıların Yapısı ve Orkestradaki Kullanım Tekniklerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Wagner Tubası, 2019, Erişim Tarihi: 03.07.2023. https://www.wagner-tuba.com/composers-works/edel-rhapsody/
  • Virtuosity Musical Instruments, Erişim Tarihi: 03.07.2023. https://www.virtuosityboston.com/wurlitzer-bros-eb-alto-helicon.html
  • Vienna Symphonic Library, Cimbasso. Erişim Tarihi: 03.07.2023. https://www.vsl.info/academy//en/brass/cimbasso
  • Guion, D. (2011). Musicology for Everyone. Erişim Tarihi: 03.07.2023. https://music.allpurposeguru.com/2011/11/serpent-ophicleide-bombardon-the-tubas-forerunners/
  • Schmidt, P. (1997). Modern Music for Serpent. Erişim Tarihi: 03.07.2023. https://www.serpentwebsite.com/mmus.htm
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music Education
Journal Section Articles
Authors

Doğan Çakar 0000-0002-7976-7575

Publication Date July 19, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 9 Issue: 17

Cite

APA Çakar, D. (2023). SENFONİ ORKESTRALARI DIŞINDA NADİR KULLANILAN BAKIR ÜFLEMELİ ÇALGILARIN (KORNET, MELOFON, MELOFONYUM, WAGNER TUBASI, HELİKON, SUZAFON, CİMBASSO, OFİKLEİD, SERPENT) TEKNİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Sahne Ve Müzik, 9(17), 163-202.
AMA Çakar D. SENFONİ ORKESTRALARI DIŞINDA NADİR KULLANILAN BAKIR ÜFLEMELİ ÇALGILARIN (KORNET, MELOFON, MELOFONYUM, WAGNER TUBASI, HELİKON, SUZAFON, CİMBASSO, OFİKLEİD, SERPENT) TEKNİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Sahne ve Müzik. July 2023;9(17):163-202.
Chicago Çakar, Doğan. “SENFONİ ORKESTRALARI DIŞINDA NADİR KULLANILAN BAKIR ÜFLEMELİ ÇALGILARIN (KORNET, MELOFON, MELOFONYUM, WAGNER TUBASI, HELİKON, SUZAFON, CİMBASSO, OFİKLEİD, SERPENT) TEKNİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ”. Sahne Ve Müzik 9, no. 17 (July 2023): 163-202.
EndNote Çakar D (July 1, 2023) SENFONİ ORKESTRALARI DIŞINDA NADİR KULLANILAN BAKIR ÜFLEMELİ ÇALGILARIN (KORNET, MELOFON, MELOFONYUM, WAGNER TUBASI, HELİKON, SUZAFON, CİMBASSO, OFİKLEİD, SERPENT) TEKNİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Sahne ve Müzik 9 17 163–202.
IEEE D. Çakar, “SENFONİ ORKESTRALARI DIŞINDA NADİR KULLANILAN BAKIR ÜFLEMELİ ÇALGILARIN (KORNET, MELOFON, MELOFONYUM, WAGNER TUBASI, HELİKON, SUZAFON, CİMBASSO, OFİKLEİD, SERPENT) TEKNİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ”, Sahne ve Müzik, vol. 9, no. 17, pp. 163–202, 2023.
ISNAD Çakar, Doğan. “SENFONİ ORKESTRALARI DIŞINDA NADİR KULLANILAN BAKIR ÜFLEMELİ ÇALGILARIN (KORNET, MELOFON, MELOFONYUM, WAGNER TUBASI, HELİKON, SUZAFON, CİMBASSO, OFİKLEİD, SERPENT) TEKNİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ”. Sahne ve Müzik 9/17 (July 2023), 163-202.
JAMA Çakar D. SENFONİ ORKESTRALARI DIŞINDA NADİR KULLANILAN BAKIR ÜFLEMELİ ÇALGILARIN (KORNET, MELOFON, MELOFONYUM, WAGNER TUBASI, HELİKON, SUZAFON, CİMBASSO, OFİKLEİD, SERPENT) TEKNİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Sahne ve Müzik. 2023;9:163–202.
MLA Çakar, Doğan. “SENFONİ ORKESTRALARI DIŞINDA NADİR KULLANILAN BAKIR ÜFLEMELİ ÇALGILARIN (KORNET, MELOFON, MELOFONYUM, WAGNER TUBASI, HELİKON, SUZAFON, CİMBASSO, OFİKLEİD, SERPENT) TEKNİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ”. Sahne Ve Müzik, vol. 9, no. 17, 2023, pp. 163-02.
Vancouver Çakar D. SENFONİ ORKESTRALARI DIŞINDA NADİR KULLANILAN BAKIR ÜFLEMELİ ÇALGILARIN (KORNET, MELOFON, MELOFONYUM, WAGNER TUBASI, HELİKON, SUZAFON, CİMBASSO, OFİKLEİD, SERPENT) TEKNİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Sahne ve Müzik. 2023;9(17):163-202.