Transportation is the movement of people and goods from one place to another place. Besides there are many transportation systems in our country, road transportation has the most important place and has a share of 95 percent. Highways are structures that are built flexibly and rigidly on the ground floor and allow fast, safe and comfortable passage of vehicles. A road network that has an orderly distribution has become an important element in the development of countries. Because a strong and comfortable road network provides easy access to energy resources, fast and timely delivery of the products produced and saving time. Today, it is obvious that many studies need to be done in bitumen by adding various additives to bitumen in order to make the roads built more comfortable and durable. While polymer modification is now being applied effectively, it comes up to the agenda that it will provide better compaction and economic contributions by increasing the processability properties. Thanks to such additives, the workability feature can contribute to performance. In this study, different proportions of rubber additives, modified bitumen and mastic asphalt applications were discussed. Today, SMA (Stone, Mastic, Asphalt) layer is used as a high quality wear layer. SMA layers, which are generally obtained from mixtures of 70 - 80% coarse aggregate, 20 - 30% fine aggregate and 6 - 8% asphalt type (high amount of space between aggregates) stands out due to its features such as being more resistant to permanent damage and abrasion, higher quality and being more homogeneous and impermeable. any project success is defined by techniques improved quantity to facilitate effective cost control, cost and time estimation.
Mastic asphalt Mechanical properties Rubber added Modified bitumen Rubber modified asphalt Asphalt codes
Ulaşım, insanların ticari metaların ve eşyaların belirli bir konumdan başka bir konuma taşınmasıdır. Türkiye’de birçok ulaşım sistemi bulunmakla birlikte karayolu ulaşımı, ulaşım sisteminin %95’lik kısmını teşkil etmesi nedeni ile önemli bir yere sahiptir. Karayolu, taban zemini üzerine esnek ve rijit olarak inşa edilen, araçların hızlı, güvenli ve konforlu geçişine olanak veren yapılardır. Düzenli bir dağılama sahip bir karayolu ağı, ülkelerin kalkınmasında önemli bir unsur haline gelmiştir. Güçlü ve konforlu bir karayolu ağı, enerji kaynaklarına kolay ulaşılmasını, üretilen ürünlerin hızlı ve zamanında yerine teslim edilmesini ve zamandan tasarruf edilmesini sağlar. Günümüzde inşa edilen yolların, talepleri karşılayacak şekilde sağlam, konforlu ve uzun ömürlü olabilmesi için karayolu yapımında bağlayıcı olarak kullanılan bitümün, bu ihtiyacı karşılayacak nitelikte olması gerekmektedir. Bu gereklilikler göz önüne alınarak bitüme çeşitli modifikasyonlar uygulanması yoluyla, bitümün özelliklerinin iyileştirilmesi ve aynı zamanda daha ekonomik alternatiflerin oluşturulması, araştırmacılar için hedef haline gelmiştir. Özellikle polimer modifikasyon'lu katkılar sayesinde işlenebilme özelliği, performansa katkı sağlayabilmektedir. Gerçekleştirilen bu çalışmada değişik oranlarda kauçuk katkı malzemesi, modifiye bitüm ve mastik asfalt uygulanmaları ele alınmıştır. Günümüzde, yüksek kaliteli aşınma tabakası olarak SMA (Taş Mastik Asfalt) tabakası kullanılmaktadır. Bu tabaka; Genellikle %70–80 kaba agrega, %20–30 ince agrega ve %6–8 gibi oldukça yüksek bir asfalt türü ve kesikli bir granülometriye sahip (agregalar arası boşluk miktarı yüksek) karışımlardan elde edilir. Kısaca SMA olarak bilinen bu tabakalar, kalıcı hasarlara ve aşınmaya karşı daha dirençlidir. Ayrıca daha kaliteli, daha homojen ve geçirimsiz olma gibi, özellikleri sebebiyle öne çıkmaktadır. Herhangi bir projenin başarısı, projelerde etkin maliyet kontrolünü kolaylaştıracak gelişmiş miktar, maliyet ve süre tahmin teknikleri ile tanımlanır.
Mastik asfalt Mekanik özellikler Kauçuk katkılı Modifiye bitüm Kauçuk modifiye asfalt Asfalt karışımı.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 27, 2023 |
Publication Date | June 25, 2023 |
Submission Date | December 27, 2021 |
Acceptance Date | March 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |
Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.