In twenty first century, “knowledge” is the strategic production factor and “knowledge-based economy” is the dominant economic system. Key elements of knowledge-based economy are: R&D and innovation, qualified human resources, information technologies, dynamic market at global level and workplace environment. Knowledge-based society which can be defined as “the new social structure that locates knowledge to the centre as a tool to serve humankind in all areas of life including economic and social field with respect to the facilities which are provided by information and communication technologies” represents economies those play active role in global competition process. Aim of this study is to create a perspective about how vocational high school students perceive knowledge-based economy in Turkey which rapidly progresses to become a developed country. On the purpose of forming the findings of study, survey is applied to reveal students’ demographic properties, their evaluation about adequateness of university education and personal competency and development of themselves
Knowledge-based economy knowledge-based society vocational high school
Yirmi birinci yüzyılda “bilgi” stratejik üretim faktörü, “bilgi ekonomisi” de egemen ekonomik sistemdir. Bilgi ekonomisinin temel unsurları: Ar-Ge ve yenilikçilik, nitelikli insan kaynakları, bilgi teknolojileri ve küresel düzeyde dinamik pazar ve iş ortamıdır. “Bilgi ve iletişim teknolojilerinin sağladığı olanaklar ile ekonomik ve sosyal sahada yaşamın her alanında bilgiyi, insana hizmetin bir aracı olarak merkeze alan yeni toplumsal yapı” olarak tanımlanabilen bilgi toplumu da, küresel rekabet sürecinde etkin rol oynayabilen ekonomileri ifade etmektedir. Bu çalışmanın amacı; gelişmiş ülke olma yolunda ilerleyen Türkiye’de meslek yüksekokulu öğrencilerinin bilgi ekonomisini ne şekilde algıladıkları ile ilgili bir bakış açısı oluşturabilmektir. Çalışmanın bulgularını oluşturmaya yönelik öğrencilerin demografik özellikleri, üniversite eğitiminin yeterliliği, kişisel yeterlilikleri ve gelişimleri ile ilgili değerlendirmelerini ortaya koymaya yönelik anket uygulanmıştır. Temel olarak iki bölümden oluşan çalışmada bilgi toplumu ve bilgi ekonomisi kavramının tarihsel süreçteki gelişiminin ele alındığı ilk bölümün ardından, Yalova Meslek Yüksekokulu öğrencileri ile yapılan anket çalışması bulguları değerlendirilmiştir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 5 Sayı: 2 |