Research Article
BibTex RIS Cite

TAMAMLAYICI ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME TEKNİKLERİNİN AKADEMİK BAŞARIYA ETKİSİ : BİR META-ANALİZ ÇALIŞMASI

Year 2022, , 15 - 27, 02.01.2022
https://doi.org/10.33537/sobild.2022.13.1.2

Abstract

Bu araştırma, tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme tekniklerinin
akademik başarıya etkisini araştırmayı amaçlamaktadır. Bu
araştırma bir meta-analiz çalışması olup 40 araştırma
çalışmasından (makale, tez ve tam metin sunumlar) oluşmaktadır.
Meta-analiz süreci için rastgele etkiler modeli seçilmiştir.
Çalışmada ele alınan üç çalışmada tamamlayıcı ölçme ve
değerlendirme tekniklerinin akademik başarı üzerinde olumsuz
etkisi bulunurken, 40 çalışmada tamamlayıcı ölçme ve
değerlendirme tekniklerinin akademik başarı üzerinde olumlu
etkisi bulunmaktadır. Rastgele etkiler modeli kullanılarak
hesaplanan genel etki +1.080'dir. Bu araştırma sonucunda
tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri akademik başarı
üzerinde geniş bir etkiye sahiptir.

References

  • Abalı Öztürk, Y., & Şahin, Ç. (2014). The Effects of Alternative Assessment and Evaluation Methods on Academic Achievement, Persistence of Learning, Self-Efficacy Perception And Attitudes. Journal of Theory and Practice in Education 2014, 10(4), 1022- 1046.

THE EFFECT OF COMPLEMENTARY MEASUREMENT AND EVALUATION TECHNIQUES ON ACADEMIC ACHIEVEMENT: A META-ANALYSIS STUDY

Year 2022, , 15 - 27, 02.01.2022
https://doi.org/10.33537/sobild.2022.13.1.2

Abstract

This research aims to investigate the effect of complementary
measurement and evaluation techniques on academic
achievement. This research is a meta-analysis study and consists
of 40 research studies (articles, thesis, and full-text presentations).
A random-effects model was chosen for the meta-analysis process.
In three studies discussed in the study, complementary
measurement and evaluation techniques have a negative effect on
academic achievement, while 40 studies have a positive effect of
complementary measurement and evaluation techniques on
academic achievement. The overall effect calculated using the
random-effects model was +1,080. As a result of this research,
complementary measurement and evaluation techniques have a
wide impact on academic achievement.

References

  • Abalı Öztürk, Y., & Şahin, Ç. (2014). The Effects of Alternative Assessment and Evaluation Methods on Academic Achievement, Persistence of Learning, Self-Efficacy Perception And Attitudes. Journal of Theory and Practice in Education 2014, 10(4), 1022- 1046.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Educational Psychology
Journal Section Research Articles
Authors

Ceren Mutluer

Publication Date January 2, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Mutluer, C. (2022). TAMAMLAYICI ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME TEKNİKLERİNİN AKADEMİK BAŞARIYA ETKİSİ : BİR META-ANALİZ ÇALIŞMASI. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 15-27. https://doi.org/10.33537/sobild.2022.13.1.2