Günümüzde sembolik tüketimdeki artış medya metinlerinde de görünür hale gelmiştir. Bu yüzden bu metinlerde toplumsal sınıfa ait semboller de daha fazla kullanılmaya başlanmıştır. Sosyal bilimciler tarafından konu, inceleme alanı haline getirilmiştir ve televizyon metinleri ve sınıfsal tahakküm ortak çerçevede incelenmeye başlanmıştır. Edebiyat, sanat, siyaset, cinsiyet çalışmaları gibi pek çok alanda çalışması olan Bourdieu için en önemli konulardan biri de şüphesiz toplumsal sınıftır. Bourdieu’ya göre toplumsal pek çok şeyin altında sınıf ve habitus mücadelesi yatmaktadır, buna medya metinleri de dahildir. Bu yüzden de çalışmanın kuramsal çerçevesini Bourdieu’nun sınıf, habitus ve beğeni kavramları oluşturmaktadır. Bu kavramlar çerçevesinde 2023 yılında Netflix’te yayımlanan Aaahh Belinda filmi incelenmiş ve Bourdieu’nun sınıf analizi ile bir analiz yapılmıştır.
Today, the increase in symbolic consumption has also become visible in media texts. That’s why, symbols of social class began to be used more in these texts. The subject has been turned into a field of study by social scientists and television texts and class domination began to be examined in a common framework. One of the prime issues for Bourdieu, who has worked in many fields such as literature, art, politics and gender studies, is undoubtedly social class. According to Bourdieu, the struggle for class and habitus lies at the root of many social things including media texts. Therefore, the theoretical framework of the study is Bourdieu's concepts of class, habitus and taste. Within the framework of these concepts, the movie Aaahh Belinda, which was released on Netflix in 2023, was examined and an analysis was made with Bourdieu's class analysis.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other), Movie Review |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2024 |
Submission Date | November 5, 2023 |
Acceptance Date | January 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 15 Issue: 1 |