Conference Paper
BibTex RIS Cite

SINGLE LAYER PARABOLIC LEAF SPRING PRODUCTION AND PHYSICAL VERIFICATION FOR HEAVY COMMERICAL VEHICLES

Year 2018, Volume: 2 Issue: 26, 55 - 61, 07.11.2018

Abstract

In this study, single-layered parabolic leaf spring production and
physical verification has been performed for heavy commercial vehicles. In this
context, the raw material, manufactured from 52CrMoV4, was formed according to
the design requirements (in the case of the full load of the front arm length
925 mm, full length 1850 mm). After the forming process, martensite structure
was obtained by heat treatment and shot peening was performed. Before the
fatigue tests of the produced samples, strain measurements were carried out
with the help of strain gauges and correlation with the analytical findings. As
a result of the analytical results’ correlation based on stress measurements,
fatigue tests have been carried out successfully.

References

  • [1] Childs P., 2014, “Mechanical design engineering handbook”, Butterworth-Heinemann,.
  • [2] Craig, K. (b.t). “Automotive suspension systems” Motivation for the Study of Mechanical System Physical & Mathematical Modeling, Rensselaer Polytechnic Institute.
  • [3] Crolla D.A., 2009, “Automotive engineering: powertrain, chassis system and vehicle body”, Elsevier, USA.
  • [4] Kelebek O., Kuralay N.S., Karaoğlan M.U., 2018, “Ağır taşıtlar için çok katlı konvansiyonel yaprak yay yerine tek katlı parabolik yaprak yay tasarımı ve analizi”, Dokuz Eylül Üniversitesi- Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi, 20 (59).
  • [5] Podgornik B., Leskovsek V., Godec M., Sencic B., 2014, “Microstructure refinemant and its effect on proporties of spring steel”, Materials Science and Engineering, A599, 81-86.
  • [6] Scuracchio B.G., 2013, “Role of residual stresses induced by double peening on fatique durability of automotive leaf spring”, Material and Design, 47, 672-676.
  • [7] Society of Automotive Engineers (SAE), 1990, “Spring Design Manual”.
  • [8] T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI (MEB), 2005. “Süspansiyon sistemleri” MEGEP (Mesleki Eğitim ve Öğretim Sistemini Güçlendirme Projesi), Ankara.
  • [9] T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI (MEB), 2011, “Hareket ve kuvvet iletme elemanları”, Ankara.
  • [10] TS EN 10089, 2005, “Su verilmiş ve temperlenmiş yaylar için sıcak haddelenmiş çelikler – Teknik teslim şartları.

AĞIR TİCARİ KAMYONDAKİ TEK KATLI PARABOLİK YAPRAK YAYIN BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIMI, ANALİZİ VE FİZİKSEL DOĞRULAMASI

Year 2018, Volume: 2 Issue: 26, 55 - 61, 07.11.2018

Abstract

Bu çalışmada
ağır ticari kamyonlar için daha önce tasarımı yapılmış tek katlı parabolik
yaprak yayın üretimi ve fiziksel doğrulaması gerçekleştirilmiştir. Çalışma
kapsamında 52CrMoV4 malzemesinden lamalar, tasarımda belirlenen ölçülere göre
(aracın tam yüklü durumunda ön kol boyu 925 mm, tam boy değeri ise 1850 mm)
şekillendirilmiştir. Şekillendirme işlemi sonrası gerçekleştirilen ısıl işlem
ile iç yapının martenzite dönüşümü sağlanmış ve kumlama işlemine tabi
tutulmuştur. Üretilen numunelerin yorulma testleri öncesinde, gerinim ölçümleri
gerinim ölçer yardımı ile gerçekleştirilmiş ve analitik bulgularla korelasyonu
sağlanmıştır. Gerinim ölçümlerine dayalı analitik sonuçların korelasyonunun bir
sonucu olarak, yorulma testleri başarıyla gerçekleştirilmiştir.

References

  • [1] Childs P., 2014, “Mechanical design engineering handbook”, Butterworth-Heinemann,.
  • [2] Craig, K. (b.t). “Automotive suspension systems” Motivation for the Study of Mechanical System Physical & Mathematical Modeling, Rensselaer Polytechnic Institute.
  • [3] Crolla D.A., 2009, “Automotive engineering: powertrain, chassis system and vehicle body”, Elsevier, USA.
  • [4] Kelebek O., Kuralay N.S., Karaoğlan M.U., 2018, “Ağır taşıtlar için çok katlı konvansiyonel yaprak yay yerine tek katlı parabolik yaprak yay tasarımı ve analizi”, Dokuz Eylül Üniversitesi- Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi, 20 (59).
  • [5] Podgornik B., Leskovsek V., Godec M., Sencic B., 2014, “Microstructure refinemant and its effect on proporties of spring steel”, Materials Science and Engineering, A599, 81-86.
  • [6] Scuracchio B.G., 2013, “Role of residual stresses induced by double peening on fatique durability of automotive leaf spring”, Material and Design, 47, 672-676.
  • [7] Society of Automotive Engineers (SAE), 1990, “Spring Design Manual”.
  • [8] T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI (MEB), 2005. “Süspansiyon sistemleri” MEGEP (Mesleki Eğitim ve Öğretim Sistemini Güçlendirme Projesi), Ankara.
  • [9] T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI (MEB), 2011, “Hareket ve kuvvet iletme elemanları”, Ankara.
  • [10] TS EN 10089, 2005, “Su verilmiş ve temperlenmiş yaylar için sıcak haddelenmiş çelikler – Teknik teslim şartları.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section 26. Sayı Cilt II (ÖZEL SAYI)
Authors

Göksel Tokgönül This is me

Gediz Kulaç This is me

Çiler Şenocak

Emine Başalan

Publication Date November 7, 2018
Submission Date March 15, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 2 Issue: 26

Cite

APA Tokgönül, G., Kulaç, G., Şenocak, Ç., Başalan, E. (2018). AĞIR TİCARİ KAMYONDAKİ TEK KATLI PARABOLİK YAPRAK YAYIN BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIMI, ANALİZİ VE FİZİKSEL DOĞRULAMASI. Soma Meslek Yüksekokulu Teknik Bilimler Dergisi, 2(26), 55-61.
AMA Tokgönül G, Kulaç G, Şenocak Ç, Başalan E. AĞIR TİCARİ KAMYONDAKİ TEK KATLI PARABOLİK YAPRAK YAYIN BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIMI, ANALİZİ VE FİZİKSEL DOĞRULAMASI. Soma MYO Teknik Bilimler Dergisi. November 2018;2(26):55-61.
Chicago Tokgönül, Göksel, Gediz Kulaç, Çiler Şenocak, and Emine Başalan. “AĞIR TİCARİ KAMYONDAKİ TEK KATLI PARABOLİK YAPRAK YAYIN BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIMI, ANALİZİ VE FİZİKSEL DOĞRULAMASI”. Soma Meslek Yüksekokulu Teknik Bilimler Dergisi 2, no. 26 (November 2018): 55-61.
EndNote Tokgönül G, Kulaç G, Şenocak Ç, Başalan E (November 1, 2018) AĞIR TİCARİ KAMYONDAKİ TEK KATLI PARABOLİK YAPRAK YAYIN BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIMI, ANALİZİ VE FİZİKSEL DOĞRULAMASI. Soma Meslek Yüksekokulu Teknik Bilimler Dergisi 2 26 55–61.
IEEE G. Tokgönül, G. Kulaç, Ç. Şenocak, and E. Başalan, “AĞIR TİCARİ KAMYONDAKİ TEK KATLI PARABOLİK YAPRAK YAYIN BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIMI, ANALİZİ VE FİZİKSEL DOĞRULAMASI”, Soma MYO Teknik Bilimler Dergisi, vol. 2, no. 26, pp. 55–61, 2018.
ISNAD Tokgönül, Göksel et al. “AĞIR TİCARİ KAMYONDAKİ TEK KATLI PARABOLİK YAPRAK YAYIN BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIMI, ANALİZİ VE FİZİKSEL DOĞRULAMASI”. Soma Meslek Yüksekokulu Teknik Bilimler Dergisi 2/26 (November 2018), 55-61.
JAMA Tokgönül G, Kulaç G, Şenocak Ç, Başalan E. AĞIR TİCARİ KAMYONDAKİ TEK KATLI PARABOLİK YAPRAK YAYIN BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIMI, ANALİZİ VE FİZİKSEL DOĞRULAMASI. Soma MYO Teknik Bilimler Dergisi. 2018;2:55–61.
MLA Tokgönül, Göksel et al. “AĞIR TİCARİ KAMYONDAKİ TEK KATLI PARABOLİK YAPRAK YAYIN BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIMI, ANALİZİ VE FİZİKSEL DOĞRULAMASI”. Soma Meslek Yüksekokulu Teknik Bilimler Dergisi, vol. 2, no. 26, 2018, pp. 55-61.
Vancouver Tokgönül G, Kulaç G, Şenocak Ç, Başalan E. AĞIR TİCARİ KAMYONDAKİ TEK KATLI PARABOLİK YAPRAK YAYIN BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIMI, ANALİZİ VE FİZİKSEL DOĞRULAMASI. Soma MYO Teknik Bilimler Dergisi. 2018;2(26):55-61.