Research Article
BibTex RIS Cite

POLİTİK KONTROL ARACI OLARAK KONUKSEVERLİK: BİR İLLÜZYONUN YENİDEN ÜRETİMİ, FRANSA/CALAIS ÖRNEĞİ

Year 2024, , 63 - 76, 30.04.2024
https://doi.org/10.18490/sosars.1476311

Abstract

Bu araştırma makalesi literatürde daha önce tartışılmamış olan, politik kontrol aracı olarak konukseverlik kavramını inşa etmek amacıyla kaleme alınmıştır. Konukseverlik kavramı, düşünce tarihinin antik dönemlerinden beri kullanılmaktadır. Modern dönemde kavram; siyaset biliminden antropolojiye, göç çalışmalarından felsefeye kadar geniş bir literatüre konu olmuştur. Bu çalışmalarda konukseverlik, önüne eklenen sıfatlarla yeniden kavramlaştırılmıştır. Politik kontrol aracı sıfatı, ulus devlet rejimlerinin konukseverlik politikalarını işaret etmektedir. Bu politikaların sonucu, sadece dışarıdan gelenin kontrol altına alınmasını sağlamamaktadır. Aynı zamanda, içerideki ayrımları silikleştiren bir illüzyonun yeniden üretiminin de zeminini oluşturmaktadır. Ancak bu illüzyon, ulus devlet rejimlerinin amaçlı manipülasyonlarının sonucu olarak da okunmamalıdır. Koşullu konukseverliğin doğasından zorunlu olarak çıkmaktadır. Böyle bir çıkarım sonucunda, politik kontrol aracı olarak konukseverlik kavramı koşullu konukseverliğin eleştirel okumasına önemli katkı sunacaktır. Bu araştırma genişletilmiş vaka yönteminin ilkelerine bağlı kalarak yürütülmüştür. Araştırmanın pratik süreci, 2023 Ağustos-Eylül aylarında Fransa’nın Calais şehrinde katılımcı gözleme dayalı saha notları ve derinlemesine mülakatlarla gerçekleştirilmiştir. Koşullu konukseverlik karşılaşmalarından önce ‘evin içinde’ ayrıcalıksız konumda olabilecek toplumsal kesimlerin, bu karşılaşmalar sonrasında evin içindeki ayrıcalıklı konumlarla aynı dili ürettiği görülmektedir. Konukseverliğin politik kontrol aracı olarak mahiyeti bu bağlamda ortaya çıkmaktadır.

References

  • Agamben, Giorgio (2001). Kutsal İnsan: Egemen İktidar ve Çıplak Hayat (Çev. İsmail Türkmen). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Agamben, Giorgio (1995). We Refugees. Symposium: A Quarterly Journal in Modern Literatures. 49 (2), 114-119.
  • Arendt, Hannah (1998). Totaliterizmin Kaynakları /2 Emperyalizm (Çev. Bahadır Sina Şener). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Aristoteles (1998). The Nicomachean Ethics (Çev. David Ross). Oxford: Oxford U. Press.
  • Baker, Gideon, (2013). Hospitality and World Politics. Palgrave Macmillan: New York.
  • Benhabib, Seyla (2006). Another Cosmpolitanism. New York: Oxford University Press.
  • Bessone, Magali (2015). Le vocabulaire de l’hospitalité est-il républicain ? éthique publique. 17 (1)
  • Brothern, B. ve Wood, R. C. (2007). ‘Key Themes in Hospitality Management’. R. C. Wood ve B. Brotherton (Der.), The Sage Handbook of Hospitality Management içinde. London: Sage, 35–61.
  • Brown, Garrett Wallace (2010). ‘The Laws of Hospitality, Asylum Seekers and Cosmopolitan Right: A Kantian Response to Jacques Derrida. European Journal of Political Theory. 9 (3), 308–27.
  • Burawoy, Michael (1998). The Extended Case Method, American Sociological Association. Sociological Theory. 16 (1).
  • Debauge, Joan Stavo (2018). L’oubli de ce dont c’est le cas ; Critique, circonstances et limites de l’hospitalité selon Derrida, (https://doi.org/10.4000/sociologies.6796)
  • Derrida, Jacques (1978). Violence and Methapyshics: An essay on the thought of Emanuel Levinas, Writing and Difference (çev. Alan Bass). Chicago: The University of Chicago Press, 79-153.
  • Derrida, Jacques, (1999a). “Différance” (Çev. Önay Sözer). Toplum Bilim/ Jacques Derrida Özel Sayısı, 10, 49-63.
  • Derrida, Jacques (1999b). Adieu to Emmnuel Levinas. California: Stanford University Press.
  • Derrida, Jacques (2000a). HOSTIPITALITY. Angelaki: Journal of Theoretical Humanities. 5 (3), 3-18.
  • Derrida, Jacques (2000b). Of Hospitality. California: Stanford University Press.
  • Habermas, Jurgen (2014). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü (Çev. Tanıl Bora ve Mithat Sancar). İstanbul: İletişim.
  • Habermas, Jurgen (1996). The European Nation State. Its Achievements and Its Limitations. On the Past and Future of Sovereignty and Citizenship. Ratio Juris. 9 (2), 125-137.
  • Kant, Immanuel (2006). Toward Perpetual Peace: A Philosophical Sketch. Pauline Kleingeld(Der.) Toward Perpetual Peace and Other Writings on Politics, Peace, and History (Çev. David L. Colclasure) içinde. Yale University Press.
  • Lynch, P. Molz, J. G. Mcintosh, A. Lugosi, P. Lashley C. (2011). Theorizing Hospitality, Hospitality & Society. 1 (1), s. 3-24.
  • Marx, Karl, Engels, Frederic (2010). Alman İdeolojisi (çev. Sevim Belli). Ankara: Sol yayınları.
  • Marx, Karl (1997), Yahudi Sorunu (Çev. Sol Yayınları) Ankara: Sol Yayınları.
  • Mauss, Marcel (1934). Hibe: Arkeik Cemiyetlerde Mübadelenin Şekilleri ve Sebepleri (Çev. Sabri Ertem) İstanbul: Ahmet Sait Matbaası.
  • O’Gorman, D. Kevin (2008). University of Strathclyde doktora tezi. The Essence of Hospitality from the Texts of Classical Antiquity: The development of a hermeneutical helix to identify the philosophy of the phenomenon of hospitality.
  • ROSELLO, Mirielle (1999). Interpreting Migration Laws: "Crimes of Hospitality" or "Crimes against Hospitality. Diaspora. 8 (3), 209-224.
  • Selwyn, Tom (2000). ‘An Anthropolgy of Hospitality’, C. Lashey and A. Morrison (Der.). In Search of Hospitality: Theoretical Perspectives and Debates içinde. Oxford: Butterworth-Heinemann, s. 18-37.
  • Squatting Europe Kollective. (2015). Avrupa’da İşgal Hareketleri (Çev. C. Akyos ve D. Toprak). İstanbul: Tekin Yayınevi.
  • Telfer, Elizabeth (2000). The Philosophy of Hospitableness. C. Lashley and A. Morrison (Der.), In Search of Hospitality: Theoretical Perspectives and Debates içinde. Oxford: Butterworth-Heinemann, 38–55.
  • Shelese, Emmons (1997). The Debre Bill: Immigration Legislation or a National "Front"? Indiana University School of Law, Indiana Journal of Global Legal Studies. 5 (1), 17.
  • Velsen, Van J. (1969). The Extended Case Method and Situational Analysis, A.L. Epstein (Der.) The Craft of Social Anthropology içinde. London: Tavistock, 129-149.
  • Zeldin, Theodore (1994). How Humans Become Hospitable to Each Other. An Intimate History of Humanity. London: Minerva, 426–64.
Year 2024, , 63 - 76, 30.04.2024
https://doi.org/10.18490/sosars.1476311

Abstract

References

  • Agamben, Giorgio (2001). Kutsal İnsan: Egemen İktidar ve Çıplak Hayat (Çev. İsmail Türkmen). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Agamben, Giorgio (1995). We Refugees. Symposium: A Quarterly Journal in Modern Literatures. 49 (2), 114-119.
  • Arendt, Hannah (1998). Totaliterizmin Kaynakları /2 Emperyalizm (Çev. Bahadır Sina Şener). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Aristoteles (1998). The Nicomachean Ethics (Çev. David Ross). Oxford: Oxford U. Press.
  • Baker, Gideon, (2013). Hospitality and World Politics. Palgrave Macmillan: New York.
  • Benhabib, Seyla (2006). Another Cosmpolitanism. New York: Oxford University Press.
  • Bessone, Magali (2015). Le vocabulaire de l’hospitalité est-il républicain ? éthique publique. 17 (1)
  • Brothern, B. ve Wood, R. C. (2007). ‘Key Themes in Hospitality Management’. R. C. Wood ve B. Brotherton (Der.), The Sage Handbook of Hospitality Management içinde. London: Sage, 35–61.
  • Brown, Garrett Wallace (2010). ‘The Laws of Hospitality, Asylum Seekers and Cosmopolitan Right: A Kantian Response to Jacques Derrida. European Journal of Political Theory. 9 (3), 308–27.
  • Burawoy, Michael (1998). The Extended Case Method, American Sociological Association. Sociological Theory. 16 (1).
  • Debauge, Joan Stavo (2018). L’oubli de ce dont c’est le cas ; Critique, circonstances et limites de l’hospitalité selon Derrida, (https://doi.org/10.4000/sociologies.6796)
  • Derrida, Jacques (1978). Violence and Methapyshics: An essay on the thought of Emanuel Levinas, Writing and Difference (çev. Alan Bass). Chicago: The University of Chicago Press, 79-153.
  • Derrida, Jacques, (1999a). “Différance” (Çev. Önay Sözer). Toplum Bilim/ Jacques Derrida Özel Sayısı, 10, 49-63.
  • Derrida, Jacques (1999b). Adieu to Emmnuel Levinas. California: Stanford University Press.
  • Derrida, Jacques (2000a). HOSTIPITALITY. Angelaki: Journal of Theoretical Humanities. 5 (3), 3-18.
  • Derrida, Jacques (2000b). Of Hospitality. California: Stanford University Press.
  • Habermas, Jurgen (2014). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü (Çev. Tanıl Bora ve Mithat Sancar). İstanbul: İletişim.
  • Habermas, Jurgen (1996). The European Nation State. Its Achievements and Its Limitations. On the Past and Future of Sovereignty and Citizenship. Ratio Juris. 9 (2), 125-137.
  • Kant, Immanuel (2006). Toward Perpetual Peace: A Philosophical Sketch. Pauline Kleingeld(Der.) Toward Perpetual Peace and Other Writings on Politics, Peace, and History (Çev. David L. Colclasure) içinde. Yale University Press.
  • Lynch, P. Molz, J. G. Mcintosh, A. Lugosi, P. Lashley C. (2011). Theorizing Hospitality, Hospitality & Society. 1 (1), s. 3-24.
  • Marx, Karl, Engels, Frederic (2010). Alman İdeolojisi (çev. Sevim Belli). Ankara: Sol yayınları.
  • Marx, Karl (1997), Yahudi Sorunu (Çev. Sol Yayınları) Ankara: Sol Yayınları.
  • Mauss, Marcel (1934). Hibe: Arkeik Cemiyetlerde Mübadelenin Şekilleri ve Sebepleri (Çev. Sabri Ertem) İstanbul: Ahmet Sait Matbaası.
  • O’Gorman, D. Kevin (2008). University of Strathclyde doktora tezi. The Essence of Hospitality from the Texts of Classical Antiquity: The development of a hermeneutical helix to identify the philosophy of the phenomenon of hospitality.
  • ROSELLO, Mirielle (1999). Interpreting Migration Laws: "Crimes of Hospitality" or "Crimes against Hospitality. Diaspora. 8 (3), 209-224.
  • Selwyn, Tom (2000). ‘An Anthropolgy of Hospitality’, C. Lashey and A. Morrison (Der.). In Search of Hospitality: Theoretical Perspectives and Debates içinde. Oxford: Butterworth-Heinemann, s. 18-37.
  • Squatting Europe Kollective. (2015). Avrupa’da İşgal Hareketleri (Çev. C. Akyos ve D. Toprak). İstanbul: Tekin Yayınevi.
  • Telfer, Elizabeth (2000). The Philosophy of Hospitableness. C. Lashley and A. Morrison (Der.), In Search of Hospitality: Theoretical Perspectives and Debates içinde. Oxford: Butterworth-Heinemann, 38–55.
  • Shelese, Emmons (1997). The Debre Bill: Immigration Legislation or a National "Front"? Indiana University School of Law, Indiana Journal of Global Legal Studies. 5 (1), 17.
  • Velsen, Van J. (1969). The Extended Case Method and Situational Analysis, A.L. Epstein (Der.) The Craft of Social Anthropology içinde. London: Tavistock, 129-149.
  • Zeldin, Theodore (1994). How Humans Become Hospitable to Each Other. An Intimate History of Humanity. London: Minerva, 426–64.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Migration Sociology
Journal Section Articles
Authors

Baran Yıldırım 0000-0001-8087-7512

Publication Date April 30, 2024
Submission Date January 12, 2024
Acceptance Date April 15, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Yıldırım, B. (2024). POLİTİK KONTROL ARACI OLARAK KONUKSEVERLİK: BİR İLLÜZYONUN YENİDEN ÜRETİMİ, FRANSA/CALAIS ÖRNEĞİ. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 27(1), 63-76. https://doi.org/10.18490/sosars.1476311

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Sosyoloji Araştırmaları Dergisi / Journal of Sociological Research

SAD / JSR