BibTex RIS Cite

THE POSSIBILITY OF A LEISURE SOCIETY: COMMODIFICATION OF LEISURE AMONG WELL-TO-DO OLD PEOPLE IN TURKEY*

Year 2010, Issue: 22, 67 - 78, 01.03.2010

Abstract

The possibility of leisure society is an issue which is commonly debated over. Two important points should be indicated here to assess this possibility. Firstly, the demographical trend in Turkey, as it is in the world, shows that both percentage of old age population and longevity have increased especially since the early 20th century. Secondly, just after Industrial Revolution, which is associated with modernism, goods became agents of conspicuous consumption, whereas with postmodernism, not only goods but also services began to be consumed. In this paper, it is argued that leisure society is turning into a reality by contribution of two trends which refer to the increased share of old people and longevity and the increased importance of conspicuous consumption in the consumer society both of which are mostly associated with the effects of postmodernism

References

  • • AYTAÇ, Ömer, 2004, “Kapitalizm ve Hegemonya İlişkileri Bağlamında Boş Zaman”, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, December 2004, Vol: 28, No:2, pp:115-138
  • • AYTAÇ, Ömer, 2006, “Boş Zamanın Değişen Yüzü: Yaşam Deneyimleri ve Kimlik İnşaı”, Sosyoloji Dergisi, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayını, January 2006, No: 15, pp:57-90
  • • BAUDRILLARD, Jean, 2004, Tüketim Toplumu, İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • • BAUMAN, Zygmunt, 2006, Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • • BONE, Paula Fitzgerald, 1991, “Identifying Mature Segments”, The Journal of Consumer Marketing, Fall, Vol:8, No:4, pp:19-32
  • • BOURDIEU, Pierre, 1984, Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste, Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press
  • • COX, Jayne, 2002, “Leisure Property Trends: Consumer Spending and Leisure Futures”, Journal of Leisure Property, Vol:2, No: 2, pp:180-190
  • • FEATHERSTONE, Mike, 2007, Consumer Culture and Postmodernism, London, California, New Delhi, Singapore: Sage
  • • GOLDMAN, Robert, 1983, “We Make Weekends: Leisure and the Commodity Form”, Social Text, Winter 1983-1984, No:8, pp: 84-103
  • • HOOYMAN, Nancy. R., KIYAK, H. Asuman, 1991, Social Gerontology: A Multidisciplinary Perspective, Boston: Allyn and Bacon
  • • KELLY, John. R., 1982, Leisure, New York: Prentice Hall
  • • KELLY, John. R., 1991, “Commodification and Consciousness: An Initial Study”, Leisure Studies, 10:1, pp:7-18
  • • MARANGOZ, Mehmet, 2006, “Yaşlı Tüketiciler ve Yaşlı Tüketicilerin Harcama Eğilimlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Yönetim ve Ekonomi, 2006, Volume: 13, No:1
  • • MCKRACKEN Kevin, PHILLIPS David R., 2005, “International Demographic Transition” (in) Ageing and Place, (edited by) ANDREWS Gavin J. & PHILLIPS David R. London and New York: Routledge
  • • QUADAGNO, Jill, 1999, Aging and The Life Course, USA: McGraw-Hill College
  • • RITZER, George, 2000, Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek: Tüketim Araçlarının Devrimcileştirilmesi, İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • • TORKILDSEN, George, 1992, Leisure and Recreation Management London, New York: E & FN Spon
  • • TUFAN, İsmail, 2002, Antik Çağdan Günümüze Yaşlılık, İstanbul: Aykırı Yayıncılık
  • • TUFAN, İsmail, 2003 Modernleşen Türkiye’de Yaşlılık ve Yaşlanmak, İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi,
  • • UN, 2007, World Population Ageing, New York: UN Publications
  • • URRY, John, 1991, The Tourist Gaze: Leisure and Travel in Contemporary Societies, London: Sage
  • • VEBLEN, Torstein, 2005, Aylak Sınıfın Teorisi, İstanbul: Babil Yayınları

Boş Zaman Toplumunun İmkanlılığı: Türkiye’de Varlıklı Yaşlılarda Boş Zamanın Metalaşması

Year 2010, Issue: 22, 67 - 78, 01.03.2010

Abstract

Boş zaman toplumunun imkanlılığı konusu, üzerinde çokça tartışılan konulardan biridir. Bu türden bir imkanlılığı değerlendirebilmek için iki noktaya temas etmek gerekir. Bunlardan ilki, dünyadakine benzer bir biçimde Türkiye’de de 20. yüzyıldan günümüze değin süregiden yaşlı nüfusun toplam nüfus içerisindeki oranının ve de ömür uzunluluğunun yükselmesine işaret eden demografik değişimdir. İkincisi ise, moderniteyle ilişkilendirilen Sanayi Devriminden farklı olarak, postmodernitenin etkileriyle birlikte sadece malların değil hizmetlerin de birer gösterişçi tüketim nesnesi haline dönüştüğü gerçeğidir. Bu makalede boş zaman toplumunun imkanlılığı, postmoderniteyle ilişkilendirilebilecek olan iki eğilimle açıklanmaya çalışılacaktır, bunlardan biri yaşlı nüfus oranı ve ömür uzunluluğnun giderek yükselmesi diğeri ise tüketim toplumunda gösterişçi tüketimin önemininin artmasıdır

References

  • • AYTAÇ, Ömer, 2004, “Kapitalizm ve Hegemonya İlişkileri Bağlamında Boş Zaman”, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, December 2004, Vol: 28, No:2, pp:115-138
  • • AYTAÇ, Ömer, 2006, “Boş Zamanın Değişen Yüzü: Yaşam Deneyimleri ve Kimlik İnşaı”, Sosyoloji Dergisi, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayını, January 2006, No: 15, pp:57-90
  • • BAUDRILLARD, Jean, 2004, Tüketim Toplumu, İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • • BAUMAN, Zygmunt, 2006, Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları, İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • • BONE, Paula Fitzgerald, 1991, “Identifying Mature Segments”, The Journal of Consumer Marketing, Fall, Vol:8, No:4, pp:19-32
  • • BOURDIEU, Pierre, 1984, Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste, Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press
  • • COX, Jayne, 2002, “Leisure Property Trends: Consumer Spending and Leisure Futures”, Journal of Leisure Property, Vol:2, No: 2, pp:180-190
  • • FEATHERSTONE, Mike, 2007, Consumer Culture and Postmodernism, London, California, New Delhi, Singapore: Sage
  • • GOLDMAN, Robert, 1983, “We Make Weekends: Leisure and the Commodity Form”, Social Text, Winter 1983-1984, No:8, pp: 84-103
  • • HOOYMAN, Nancy. R., KIYAK, H. Asuman, 1991, Social Gerontology: A Multidisciplinary Perspective, Boston: Allyn and Bacon
  • • KELLY, John. R., 1982, Leisure, New York: Prentice Hall
  • • KELLY, John. R., 1991, “Commodification and Consciousness: An Initial Study”, Leisure Studies, 10:1, pp:7-18
  • • MARANGOZ, Mehmet, 2006, “Yaşlı Tüketiciler ve Yaşlı Tüketicilerin Harcama Eğilimlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Yönetim ve Ekonomi, 2006, Volume: 13, No:1
  • • MCKRACKEN Kevin, PHILLIPS David R., 2005, “International Demographic Transition” (in) Ageing and Place, (edited by) ANDREWS Gavin J. & PHILLIPS David R. London and New York: Routledge
  • • QUADAGNO, Jill, 1999, Aging and The Life Course, USA: McGraw-Hill College
  • • RITZER, George, 2000, Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek: Tüketim Araçlarının Devrimcileştirilmesi, İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • • TORKILDSEN, George, 1992, Leisure and Recreation Management London, New York: E & FN Spon
  • • TUFAN, İsmail, 2002, Antik Çağdan Günümüze Yaşlılık, İstanbul: Aykırı Yayıncılık
  • • TUFAN, İsmail, 2003 Modernleşen Türkiye’de Yaşlılık ve Yaşlanmak, İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi,
  • • UN, 2007, World Population Ageing, New York: UN Publications
  • • URRY, John, 1991, The Tourist Gaze: Leisure and Travel in Contemporary Societies, London: Sage
  • • VEBLEN, Torstein, 2005, Aylak Sınıfın Teorisi, İstanbul: Babil Yayınları
There are 22 citations in total.

Details

Other ID JA88JR38ZF
Journal Section Research Article
Authors

Pelin Önder Erol This is me

Publication Date March 1, 2010
Submission Date March 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Issue: 22

Cite

APA Erol, P. Ö. (2010). Boş Zaman Toplumunun İmkanlılığı: Türkiye’de Varlıklı Yaşlılarda Boş Zamanın Metalaşması. Sosyoloji Dergisi(22), 67-78.

Sosyoloji Dergisi, Journal of Sociology, SD, JOS