Conference Paper
BibTex RIS Cite

SİYASET, KAMUOYU, MEDYA: SİYASAL İNŞA ÜZERİNDEN BİR SİYASETSOSYOLOJİSİ PERSPEKTİFİ

Year 2011, Issue: 23, 69 - 94, 01.03.2011

Abstract

Bu makale, içinde bir iktidar perspektifi barındırarak sosyal inşa temelinde pozitivist siyasete alternatif bir yöntemsel yaklaşım getirmeye çalışır. Siyaset, kamuoyu ve medya kavramlarının birlikteliğinde pozitivist olmayan bir siyaset sosyolojisi perspektifi geliştirmeyi dener. Bunu yapabilmek için bu perspektifimizin temel kavramları olan siyaset, kamuoyu ve medya’ya pozitivist olmayan sosyolojik bir bakış açısıyla temel yaklaşımımız ortaya konur. Siyaset üzerine bir yöntem çalışması olarak şekillenen bu makale, belli bir gerçeklik anlayışı ve yaklaşımı ve bunun sonucundaki indirgemeciliğinin bir sonucu olarak siyaseti egemen pozitivist paradigmanın belirli kurumsal yapılar (devlet, siyasal parti, parlamento vs.) içerisine sıkıştırdığı, insan etkinliğine tamamen dışsal olan bir faaliyet olarak belirli inançlardan, değer yargılarından veya ideolojiden arındırarak bütünüyle doğal ve kendiliğindenliği olan nesnel bir gerçeklik kavrayışı içinde algıladığı siyasetin bir taslağını sunar. İnsan dünyasının temel praksisi ve etkinliği olarak insana dışsal olmayan, onun eyleminin amacı ve özünü oluşturan etkin bir pratik ve faaliyet olarak algıladığı siyaseti bir tür belirli tarihsel-toplumsal yapılar ve ilişki biçimlerinin içerisinde şekillenen inanç, kültür veya ideolojilerin anlamlandırdığı ve biçimlendirdiği insan eyleminin inşa ettiği bir süreç ve pratik olarak temellendirir. Bu yönüyle belirttiğimiz bu sosyolojik yaklaşımımız tamamen kültürel ve ideolojik bir çerçeveye sahiptir. Siyaset ve onun sosyolojisi, ideolojik ve kültürel bir çerçeve içerisinde bir bütün olarak anlama dönük bir şekilde çeşitli sembol, kavram, kategori ve sınıflandırmalar aracılığıyla insan özne tarafından inşa edilen bir etkinlik olarak ortaya konur. Bu tür bir perspektifi, siyasal inşa üzerinden pratikte somutlaştırmak için “Cumhuriyet Mitingleri” analizine belirtilen inşa bağlamında yer verir

References

  • ATABEK, N., Dağtaş, E., 1998, İletişim ve Kamuoyu, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi (E.S.B.A.V)
  • BADIE, B., Birnbaum, P., 1983, The Sociology Of The State, çev: Arthur Goldhammer, Chicago: The University Of Chicago Press
  • BEETHAM, D., 1989, Max Weber And The Theory Of Modern Politics, Cambridge, Basil Blackwell Publications
  • BEKTAŞ, A., 2000, Kamuoyu, İletişim ve Demokrasi, İstanbul, Bağlam Yayınları
  • BENNETT, W. L., 2000, Politik İllüzyon ve Medya, (çev: Seyfi Say), İstanbul, Nehir Yayınları
  • BERGER, P. , Luckmann, T., 2008, Gerçekliğin Sosyal İnşası: Bir Bilgi Sosyolojisi Denemesi, (çev: Vefa S. Öğütle), İstanbul, Paradigma Yayınları
  • BOURDIEU, P., 1989, “Social Space And Symbolic Power”, Sociological Theory, (Vol.: 7, No: 1). (14-25)
  • BOTTOMORE, T., 1987, Siyaset Sosyolojisi, (çev: Erol Mutlu), Ankara, Teori Yayınları
  • BOWLES, S., GİNTİS, H., 1996, Demokrasi ve Kapitalizm: Mülkiyet, Cemaat ve Modern Toplumsal Düşüncenin Çelişkileri, çev: Osman Akınhay, İstanbul, Ayrıntı Yayınları
  • COULDRY, N., 2000, The Place Of Media Power: Pilgrims And Witnesses Of Media Age, London/Newyork: Routledge Publications
  • CARNOY, M., 2001, “Gramsci ve Sivil Toplum”, (M. Yetiş, Çev.), Praksis Dergisi. (Sayı: 3). (252– 278)
  • CHANEY D., 1981, “Public Opinion And Social Change: The Social Rhetoric Of Documentary and The Concept Of News” (içinde), Mass Media and Social Change, (115–136), London: Sage Publication
  • COHEN, A. P., 1999, Topluluğun Simgesel Kuruluşu, çev: Mehmet Küçük, Ankara, Dost Yayınları
  • DOWSE, R. E., Hughes, J. A., 1980, Political Sociology, Chichester, John Wiley & Sons Publication
  • ERDEN, Ö. O., 2010, Politik Gerçeklik-Politik Yanılsama İkileminde Politiğin Medyatik İnşa Aracı: Kamuoyu Üzerine Bir İnceleme, Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı
  • HALL, S. ,1997, “İdeoloji ve İletişim Kuramları”, (çev: Ahmet Gürata) (içinde), Medya, Kültür, Siyaset (der.) Süleyman İrvan, (79–97), Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları
  • HALL, S., 1999, “İdeolojinin Yeniden Keşfi: Medya Çalışmalarında Baskı Altında Tutulanın Geri Dönüşü”, (çev: Mehmet Küçük) (içinde), Medya, İktidar, İdeoloji, (der.) Mehmet Küçük, (76- 126), Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları
  • KEŞANLIOĞLU, B. D., 2005, Frankfurt Okulu’nun Eleştirel Bir Uğrağı: İletişim ve Medya, Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları
  • KÖKER, L., 1998, İki Farklı Siyaset, Ankara, Vadi Yayınları
  • MAHÇUPYAN, E., 1996, İdeolojiler ve Modernite, İstanbul, Yol Yayınları
  • MARX, K., 1971, “State Power and Society”, Political Sociology: Selected Readings, (ed.) Pizzorno, Alessandro, (85-95), London, Cox&Wyman Publication
  • MCQUAIL, D., WİNDAHL, S. (tarihsiz), Kitle İletişim Modelleri, (çev: Konca Yuml)u, Ankara, İmge Yayınları
  • NEUMANN-NOELLE, E., 1997, “Suskunluk Sarmalı Kuramı’nın Medyayı Anlamaya Katkısı”, (çev: Süleyman İrvan) (içinde), Medya, Kültür, Siyaset (223–232), Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları
  • NEUMANN-NOELLE, E., 1998, Kamuoyu: Suskunluk Sarmalının Keşfi, (çev: Murat Özkök), Ankara, Dost Yayınları
  • PAKULSKİ, J., 2007, “Toplumsal Hareketler ve Sınıf: Marksist Paradigmanın Çöküşü”, (çev: Mustafa Kemal Coşkun) (içinde), Fark/Kimlik, Sınıf, (der.) Hayriye Erbaş, (33–71), Ankara, Eos Yayınları
  • RUNCIMAN, E. G., 1986, Toplumsal Bilim ve Siyaset Kuramı, (çev: Erol Mutlu), Ankara, Teori
  • SARIBAY, A. Y., 2000, Global Bir Bakışla Politik Sosyoloji, İstanbul, Alfa Yayınları
  • SARIBAY, A.Y., Öğün, S.S., 1999, PolitikBilim, İstanbul, Alfa Yayınları
  • SEZER, D., 1972, Kamuoyu ve Dış Politika, Ankara, Ankara Üniversitesi (SBF) Yayınları
  • SHOEMAKER, P., REESE, S. D., 1997, “İdeolojinin Medya İçeriği Üzerindeki Etkisi”, (çev: Ahmet Gürata) (içinde), Medya, Kültür, Siyaset (der.) Süleyman İrvan, (99–136), Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları
  • STEVENSON, N., 2008, Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi, (çev: Göze Orhon, Barış Engin Aksoy), Ankara, Ütopya Yayınları
  • SUNAR, İ., 1999, Düşün ve Toplum, Ankara, Doruk Yayınları
  • TÜRKÖNE, M. (der.), 2003, Siyaset, Ankara, Lotus Yayınları
  • ÜŞÜR, S. S., 1997, İdeolojinin Serüveni: Yanlış Bilinç ve Hegemonyadan Söyleme, Ankara, İmge Yayınları
  • VERGİN, N., 2003, Siyasetin Sosyolojisi: Kavramlar, Tanımlar, Yaklaşımlar, İstanbul, Bağlam Yayınları
  • WEBER, M., 1971, “Politics as a Vocation”, Political Sociology: Selected Readings, (ed): Pizzorno, Alessandro, (27-38), London, Cox&Wyman Publication
  • YAYLA, A., 1998, Siyaset Teorisine Giriş, Ankara, Siyasal Yayınları
  • YAYLAGÜL, L., 2006, Kitle İletişim Kuramları: Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara, Dipnot Yayınları

Politics, Public Opinion and Media: A Perspective of Politics Sociology on Political Construction

Year 2011, Issue: 23, 69 - 94, 01.03.2011

Abstract

This paper is worked to bring an alternative methodical approach topositivist politics in the basic of construction. The broad framework of our work is social constitute of politics, public opinion and media. Thus, initially political events or facts and states can’t be said to become natural, objective and mechanic facts or events as natural sciences. We, contrary to popular belief, offer that this political (or social) events or facts and states are socially constructed with interventions of human. İn other word these are social results of product of humanistic praxises. Therefore, our sociological approach is not certainly positivist. On the contrary, we try to display our approach within a framework of cultural and ideological, not positivist. In other words, we will betray a perspective of politics sociology with point of view of an ideological and cultural. Besides, content of this study is form science, ideology, relation of science/ideology, political symbols, hegemony, legitimizing, reproduction, symbolic power etc. Exclusive of this is said, here media and its tools are central. İn order to this apparatuses are means of a definition and interpretation. Even so, because of creating of a public opinion, media is a powerful and important means. The reason is that media takes place in relationships of political and social power and conflicts of interest. Media and its tools are embedded to relationships of power. Politics is incompressible inside certain institutional structure (state,political party, parliament etc.) as positivist politics is describe in the these institutional structure. Politics which we embark to put forward, is included field of some superstructural items as culture, ideology, lifestyle, identity, religion, education, media etc. As a result the overall case of this study constitutes symbolical society, ideology, criticism of positivist politics, public opinion, sociological approach of media and analysis of ‘Cumhuriyet Mitingleri’ as a socially constructed political movement

References

  • ATABEK, N., Dağtaş, E., 1998, İletişim ve Kamuoyu, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi (E.S.B.A.V)
  • BADIE, B., Birnbaum, P., 1983, The Sociology Of The State, çev: Arthur Goldhammer, Chicago: The University Of Chicago Press
  • BEETHAM, D., 1989, Max Weber And The Theory Of Modern Politics, Cambridge, Basil Blackwell Publications
  • BEKTAŞ, A., 2000, Kamuoyu, İletişim ve Demokrasi, İstanbul, Bağlam Yayınları
  • BENNETT, W. L., 2000, Politik İllüzyon ve Medya, (çev: Seyfi Say), İstanbul, Nehir Yayınları
  • BERGER, P. , Luckmann, T., 2008, Gerçekliğin Sosyal İnşası: Bir Bilgi Sosyolojisi Denemesi, (çev: Vefa S. Öğütle), İstanbul, Paradigma Yayınları
  • BOURDIEU, P., 1989, “Social Space And Symbolic Power”, Sociological Theory, (Vol.: 7, No: 1). (14-25)
  • BOTTOMORE, T., 1987, Siyaset Sosyolojisi, (çev: Erol Mutlu), Ankara, Teori Yayınları
  • BOWLES, S., GİNTİS, H., 1996, Demokrasi ve Kapitalizm: Mülkiyet, Cemaat ve Modern Toplumsal Düşüncenin Çelişkileri, çev: Osman Akınhay, İstanbul, Ayrıntı Yayınları
  • COULDRY, N., 2000, The Place Of Media Power: Pilgrims And Witnesses Of Media Age, London/Newyork: Routledge Publications
  • CARNOY, M., 2001, “Gramsci ve Sivil Toplum”, (M. Yetiş, Çev.), Praksis Dergisi. (Sayı: 3). (252– 278)
  • CHANEY D., 1981, “Public Opinion And Social Change: The Social Rhetoric Of Documentary and The Concept Of News” (içinde), Mass Media and Social Change, (115–136), London: Sage Publication
  • COHEN, A. P., 1999, Topluluğun Simgesel Kuruluşu, çev: Mehmet Küçük, Ankara, Dost Yayınları
  • DOWSE, R. E., Hughes, J. A., 1980, Political Sociology, Chichester, John Wiley & Sons Publication
  • ERDEN, Ö. O., 2010, Politik Gerçeklik-Politik Yanılsama İkileminde Politiğin Medyatik İnşa Aracı: Kamuoyu Üzerine Bir İnceleme, Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı
  • HALL, S. ,1997, “İdeoloji ve İletişim Kuramları”, (çev: Ahmet Gürata) (içinde), Medya, Kültür, Siyaset (der.) Süleyman İrvan, (79–97), Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları
  • HALL, S., 1999, “İdeolojinin Yeniden Keşfi: Medya Çalışmalarında Baskı Altında Tutulanın Geri Dönüşü”, (çev: Mehmet Küçük) (içinde), Medya, İktidar, İdeoloji, (der.) Mehmet Küçük, (76- 126), Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları
  • KEŞANLIOĞLU, B. D., 2005, Frankfurt Okulu’nun Eleştirel Bir Uğrağı: İletişim ve Medya, Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları
  • KÖKER, L., 1998, İki Farklı Siyaset, Ankara, Vadi Yayınları
  • MAHÇUPYAN, E., 1996, İdeolojiler ve Modernite, İstanbul, Yol Yayınları
  • MARX, K., 1971, “State Power and Society”, Political Sociology: Selected Readings, (ed.) Pizzorno, Alessandro, (85-95), London, Cox&Wyman Publication
  • MCQUAIL, D., WİNDAHL, S. (tarihsiz), Kitle İletişim Modelleri, (çev: Konca Yuml)u, Ankara, İmge Yayınları
  • NEUMANN-NOELLE, E., 1997, “Suskunluk Sarmalı Kuramı’nın Medyayı Anlamaya Katkısı”, (çev: Süleyman İrvan) (içinde), Medya, Kültür, Siyaset (223–232), Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları
  • NEUMANN-NOELLE, E., 1998, Kamuoyu: Suskunluk Sarmalının Keşfi, (çev: Murat Özkök), Ankara, Dost Yayınları
  • PAKULSKİ, J., 2007, “Toplumsal Hareketler ve Sınıf: Marksist Paradigmanın Çöküşü”, (çev: Mustafa Kemal Coşkun) (içinde), Fark/Kimlik, Sınıf, (der.) Hayriye Erbaş, (33–71), Ankara, Eos Yayınları
  • RUNCIMAN, E. G., 1986, Toplumsal Bilim ve Siyaset Kuramı, (çev: Erol Mutlu), Ankara, Teori
  • SARIBAY, A. Y., 2000, Global Bir Bakışla Politik Sosyoloji, İstanbul, Alfa Yayınları
  • SARIBAY, A.Y., Öğün, S.S., 1999, PolitikBilim, İstanbul, Alfa Yayınları
  • SEZER, D., 1972, Kamuoyu ve Dış Politika, Ankara, Ankara Üniversitesi (SBF) Yayınları
  • SHOEMAKER, P., REESE, S. D., 1997, “İdeolojinin Medya İçeriği Üzerindeki Etkisi”, (çev: Ahmet Gürata) (içinde), Medya, Kültür, Siyaset (der.) Süleyman İrvan, (99–136), Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları
  • STEVENSON, N., 2008, Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi, (çev: Göze Orhon, Barış Engin Aksoy), Ankara, Ütopya Yayınları
  • SUNAR, İ., 1999, Düşün ve Toplum, Ankara, Doruk Yayınları
  • TÜRKÖNE, M. (der.), 2003, Siyaset, Ankara, Lotus Yayınları
  • ÜŞÜR, S. S., 1997, İdeolojinin Serüveni: Yanlış Bilinç ve Hegemonyadan Söyleme, Ankara, İmge Yayınları
  • VERGİN, N., 2003, Siyasetin Sosyolojisi: Kavramlar, Tanımlar, Yaklaşımlar, İstanbul, Bağlam Yayınları
  • WEBER, M., 1971, “Politics as a Vocation”, Political Sociology: Selected Readings, (ed): Pizzorno, Alessandro, (27-38), London, Cox&Wyman Publication
  • YAYLA, A., 1998, Siyaset Teorisine Giriş, Ankara, Siyasal Yayınları
  • YAYLAGÜL, L., 2006, Kitle İletişim Kuramları: Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara, Dipnot Yayınları
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Family and Household Studies
Other ID JA68DD78MG
Journal Section Research Article
Authors

Özgür Erden This is me

Publication Date March 1, 2011
Submission Date March 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Issue: 23

Cite

APA Erden, Ö. (2011). SİYASET, KAMUOYU, MEDYA: SİYASAL İNŞA ÜZERİNDEN BİR SİYASETSOSYOLOJİSİ PERSPEKTİFİ. Sosyoloji Dergisi(23), 69-94.

Sosyoloji Dergisi, Journal of Sociology, SD, JOS