In the last years in Turkey, the near historical past or rather history of military coups that has been pushed to the social subconscious, repressed and unquestioned was opened to the discussion, first by the popular films then television series. The questioning, testimonies, and payoffs of the recent past through films and television series have required to be examined by the sociological perspective. Television is one of the basic tools for children, teenagers and adults to learn history. As well as how television touches and affects every point of everyday life, it changes perceptions of millions’ fictional and nonfictional historical events and personalities through television series. At this point, television turns out to be a decisive actor for the creation of social memory. Learned through television series, history also brings about the process of the construction of collective memory. Collective memory that has been made through remembering and forgetting has emerged as a sphere of conflict. Who remembers what and whose remembering finds a place and be the best wathced in television clearly indicates that social memory is a battlefield. It is also important that sometimes, new information has been added into social memory for a global goal. The most striking point that comes across that way in the relationship between television and history is the television's role in creating mutual challenges and opportunities. In this article that has analyzed the relationship between television, history and memory, how the highly commercialized television uses history and memory as a business area, and how such use linked to the culture industry will be assessed
Son yıllarda toplumsal bilinçaltına itilmiş, bastırılmış ve sorgulanmamış yakın tarihsel geçmiş, daha doğrusu Türkiye’nin darbeler tarihi, önce filmler sonra popüler televizyon dizileri aracılığıyla tartışılmaya açıldı. Yakın geçmişe dair sorgulamaların, tanıklıkların ve hesaplaşmaların filmler ve televizyon dizileri aracılığıyla yapılması, tarih, popüler kültür, toplumsal bellek ve televizyon ilişkisinin sosyolojik bir perspektifle irdelenmesini zorunlu kılmaktadır. Televizyon çocukların, gençlerin ve yetişkinlerin tarihi öğrendiği en temel araçlardan birisidir. Televizyon nasıl gündelik yaşantının her noktasına dokunuyor ve etkili olabiliyorsa, aynı şekilde kurgusal ve kurgusal olmayan tarihi kişiliklerin ve olayların anlatımını yaptığı televizyon dizileri aracılığıyla, milyonların tarihsel olaylar ve kişiler hakkındaki algılarını da belirliyor ve değiştiriyor. Bu noktada televizyonun toplumsal belleğin oluşturulması açısından belirleyici bir aktör olduğu ortaya çıkmaktadır. Televizyon dizileri aracılığıyla öğrenilen tarih aynı zamanda toplumsal belleğin yeniden inşa sürecidir. Toplumsal bellek hatırlamalar ve unutmalar aracılığıyla oluşturulur ve tam bir çatışma sahası olarak ortaya çıkar. Kimin neyi hatırlayacağı ve kimin hatırladıklarının hangi televizyon kanalında yer bulacağı ve en çok hangisinin izlendiği, toplumsal belleğin çatışma alanı olduğunu açıkça gösterir. Bazen de küresel bir amaç için de belleğe yeni bilgiler eklenebilir ki da son derece önemlidir. Televizyon tarih ilişkisinde en çarpıcı nokta ise televizyonun karşılıklı meydan okuyuşlar ve fırsatlar yaratmadaki rolünün bu yolla karşımıza çıkıyor olmasıdır. Televizyon, tarih ve bellek ilişkisinin analiz edildiği bu makalede, son derece ticarileşmiş olan televizyonun, tarihi ve belleği bir iş alanı olarak nasıl kullandığı ve bu kullanımın kültür endüstrisi ile ilişkisi değerlendirilecektir
Other ID | JA59PJ94JV |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2011 |
Submission Date | March 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Issue: 25 |
Sosyoloji Dergisi, Journal of Sociology, SD, JOS