Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOCIAL PERCEPTION AND TEACHER-STUDENT RELATIONS IN COLLEGE-SCHOOL THEMED YEŞILÇAM FILMS: CULTURAL AND SITUATIONAL ANALYSIS

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 42 - 58, 30.12.2019

Öz

Socialization is the
process of preparing the individual as a member of the social structure for
membership. Because of being a social entity, the individual is in an
uninterrupted interaction with the environment in which it resides. The issue
of betting affects all its behaviors. Likewise, no social institution outside
the family is as effective as school on the future of the individual.
Moreover, the main purpose of the
school is to raise individuals with creative and constructive power to society.
The school prepares the individual with the opportunity to achieve the
satisfaction by integrating his or her own needs and goals into his or her
social life. As a matter of fact, when we consider the school as an
institution; teacher, student, administrator, controller, such as the human
size and courses, programs, rules formed by the system consists of a holistic
structure. In this context, the most important element in the socialization of
the individual is teacher. The teacher has important duties and
responsibilities in the preparation of the individual in the desired nature and
in accordance with the requirements of the age. The defect in the training
process does not only harm the upbringing of the individual to the desired
quality. At the same time, the social structure also creates harmful
situations.
Therefore,
the responsibility of the individual who has an important role in the
development of the individual in our age is of great responsibility to both the
individual and the society.In this study; is there a change in the definition
of the teacher that we live in the age of technology? How should the ideal
teacher student relations be? And many more questions will be discussed in the
theoretical context.
And
the concept of “teacher perception remaining in the college-school dilemma”
will be explained. In this context, theoretical and practical, College-School
themed Yeşilçam films will be screened periodically and in the films called  “teacher perception” within the framework of
the concept of  “college-school”, visual
text analysis will be analyzed.

Kaynakça

  • Alev, Parsa F. (2012). Sinema Göstergebiliminde Yapısal Çözümleme: Sinemasal Anlatı Sunumu ve Kodlar. Görsel Metin Çözümleme. Özlem Güllüoğlu. (Edi.). Ankara: Ütopya Yayınları. 11-33.
  • Barthes, R. (1979).Göstergebilim İlkeleri. Berker Vardar-Mehmet Rifat. (Çev.). Ankara:Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Barthes, R. (1988). Anlatıların Yapısal Çözümlemesine Giriş. Mehmet Rifat-Sema Rifat.(Çev.). İstanbul: Gerçek Yayınları.
  • Ergün, M. (1994).Eğitim Sosyolojisine Giriş. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Fiske, J. (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş. Süleyman İrvan. (Çev.). Ankara: Ark Kitabevi.
  • Güney, S.(2012). Sosyal Psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Giddens, A. (2012).Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Hesapçıoğlu, M. (1984).Türkiye’de İnsan gücü ve Eğitim Planlaması, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. İçli, G.(2002).Sosyolojiye Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kaptan, S. (1984). Kalkınmada Eğitimin Yeri. Eğitim Bilimleri Sempozyumu. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. 136,13-21.
  • Marshall, G.(1999).A Dictionary of Sociology, Osman Akınhay- Derya Kömürcü.(Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Martin, Jenna St. (2007). “Socialization”: The Politics and History of a Psychological Concept, 1900-1970. Unpublished Masters Thesis. Connecticut. Wesleyan University,
  • Tezcan, M. (1985). Eğitim Sosyolojisi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Özden, Y. (2005).Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Oğuzkan,A.F. (1981).Eğitim Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayını.
  • Ülken, H.Z. (1969).Sosyoloji Sözlüğü. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Varış, F.(1991). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (1963). Kalkınma Planı (Birinci Beş Yıl) 1963-1967. Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (1968). İkinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (1968-1972). Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (1973). Üçüncü Beş Yıllık Kalkınma Planı (1973-1977). Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (1979). Dördüncü Beş Yıllık Kalkınma Planı (1979-1983). Ankara. Devlet Planlama Teşkilatı. (1984). Beşinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (1985-1989). Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (1989). Altıncı Beş Yıllık Kalkınma Planı (1990-1994). Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (1995). Yedinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (1996-2000). Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2000). Uzun Vadeli Strateji ve Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (2001-2005). Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2006). Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013). Ankara.
  • Kalkınma Bakanlığı. (2013). Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018). Ankara.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu. (1973). (Çevrimiçi) http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/ 1.5.1739.pdf. Erişim tarihi: 16.0.4.2019 18:47.
  • Gönülaçar, Ş. (2014). Kalkınma Planları ve Eğitim. (Çevrimiçi) https://www.academia.edu/8310870/Kalk%C4%B1nma_Planlar%C4%B1_ve_E%C4%9Fitim. Erişim tarihi: 16.04.2019 20:34.
  • Tuna, Y. (2003). Kalkınma Planlarında Yüksek Öğretim. Milli Eğitim Dergisi. Ankara. 160. (Çevrimiçi) http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/milli_egitim_dergisi/160/tuna.htm. Erişim tarihi: 16.04.2019 18:44.
  • Oğuz, M. (2012).Toplumsal algılar ve bireye yansıyan yönü. (Çevrimiçi) http://archive.is/oZJD. Erişim tarihi: 16.04.2019 19:12.

KOLEJ-OKUL TEMALI YEŞİLÇAM FİLMLERİNDE SOSYAL ALGI VE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ: KÜLTÜREL VE DURUMSAL ANALİZ

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 42 - 58, 30.12.2019

Öz

Sosyalleşme, sosyal
yapının üyesi olan bireyin üyeliğe hazırlanma sürecidir. Sosyal bir varlık
olması nedeniyle birey, içinde bulunduğu çevreyle kesintisiz olarak süren bir
etkileşim halindedir. Bahse konu etkileşim, onun tüm davranışlarını
etkilemektedir. Keza, aile dışındaki hiçbir sosyal kurum, bireyin geleceği
üzerinde okul kadar etkili değildir. Dahası okulun temel amacı, topluma
yaratıcı ve yapıcı güçte bireyler yetiştirmektir. Okul, bireye kendi gereksinim
ve amaçlarıyla sosyal dünyasını bütünleştirerek doyum sağlayabilme olanağı
hazırlar. Nitekim kurum olarak okulu ele aldığımızda; öğretmen, öğrenci,
yönetici, denetleyici gibi insan boyutu ve derslerin, programların, kuralların
oluşturduğu sistem boyutundan oluşan bütüncül bir yapıdan bahsetmiş oluruz. Bu
bağlamda, bilgilendirme ve sosyalleşme alanı olarak değerlendirilen okulda,
bireyin sosyalleşmesinde en önemli unsur ise öğretmendir. Öğretmen,  bireyin istenilen nitelikte yetişmesinde ve
çağın gereklerine uygun hazırlanmasında önemli görev ve sorumlulukları
bulunmaktadır. Eğitim sürecinde yapılan kusur, sadece bireyin istenilen
nitelikte yetişmesine zarar vermez. Aynı zamanda sosyal yapıda da zararlı
durumlar meydana getirir. Dolayısıyla, çağımızda bireyin istenilen nitelikte
yetişmesinde önemli görevi bulunan öğretmenin hem bireye hem de topluma karşı sorumluluğu
oldukça fazladır.



Bu
çalışmada; teknoloji çağını yaşadığımız günümüzde öğretmen tanımlamasında bir
değişim söz konusu mudur? İdeal öğretmen öğrenci ilişkileri nasıl olmalı? gibi
ve daha pek çok sorular kuramsal bağlamda tartışılacak ve “Kolej-Okul
ikileminde kalan öğretmen algısı” kavramı açıklanacaktır. Bu bağlamda, teorik
ve uygulamaya dönük, kolej-okul temalı Yeşilçam filmleri dönemsel olarak
taranacak ve “Kolej-Okul” kavramı ekseninde “Öğretmen Algısı” anılan filmlerde
görsel metin çözümleme yöntemi ile analiz edilecektir. 

Kaynakça

  • Alev, Parsa F. (2012). Sinema Göstergebiliminde Yapısal Çözümleme: Sinemasal Anlatı Sunumu ve Kodlar. Görsel Metin Çözümleme. Özlem Güllüoğlu. (Edi.). Ankara: Ütopya Yayınları. 11-33.
  • Barthes, R. (1979).Göstergebilim İlkeleri. Berker Vardar-Mehmet Rifat. (Çev.). Ankara:Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Barthes, R. (1988). Anlatıların Yapısal Çözümlemesine Giriş. Mehmet Rifat-Sema Rifat.(Çev.). İstanbul: Gerçek Yayınları.
  • Ergün, M. (1994).Eğitim Sosyolojisine Giriş. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Fiske, J. (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş. Süleyman İrvan. (Çev.). Ankara: Ark Kitabevi.
  • Güney, S.(2012). Sosyal Psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Giddens, A. (2012).Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Hesapçıoğlu, M. (1984).Türkiye’de İnsan gücü ve Eğitim Planlaması, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. İçli, G.(2002).Sosyolojiye Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kaptan, S. (1984). Kalkınmada Eğitimin Yeri. Eğitim Bilimleri Sempozyumu. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. 136,13-21.
  • Marshall, G.(1999).A Dictionary of Sociology, Osman Akınhay- Derya Kömürcü.(Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Martin, Jenna St. (2007). “Socialization”: The Politics and History of a Psychological Concept, 1900-1970. Unpublished Masters Thesis. Connecticut. Wesleyan University,
  • Tezcan, M. (1985). Eğitim Sosyolojisi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Özden, Y. (2005).Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Oğuzkan,A.F. (1981).Eğitim Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayını.
  • Ülken, H.Z. (1969).Sosyoloji Sözlüğü. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Varış, F.(1991). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (1963). Kalkınma Planı (Birinci Beş Yıl) 1963-1967. Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (1968). İkinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (1968-1972). Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (1973). Üçüncü Beş Yıllık Kalkınma Planı (1973-1977). Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (1979). Dördüncü Beş Yıllık Kalkınma Planı (1979-1983). Ankara. Devlet Planlama Teşkilatı. (1984). Beşinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (1985-1989). Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (1989). Altıncı Beş Yıllık Kalkınma Planı (1990-1994). Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (1995). Yedinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (1996-2000). Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2000). Uzun Vadeli Strateji ve Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (2001-2005). Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2006). Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013). Ankara.
  • Kalkınma Bakanlığı. (2013). Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018). Ankara.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu. (1973). (Çevrimiçi) http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/ 1.5.1739.pdf. Erişim tarihi: 16.0.4.2019 18:47.
  • Gönülaçar, Ş. (2014). Kalkınma Planları ve Eğitim. (Çevrimiçi) https://www.academia.edu/8310870/Kalk%C4%B1nma_Planlar%C4%B1_ve_E%C4%9Fitim. Erişim tarihi: 16.04.2019 20:34.
  • Tuna, Y. (2003). Kalkınma Planlarında Yüksek Öğretim. Milli Eğitim Dergisi. Ankara. 160. (Çevrimiçi) http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/milli_egitim_dergisi/160/tuna.htm. Erişim tarihi: 16.04.2019 18:44.
  • Oğuz, M. (2012).Toplumsal algılar ve bireye yansıyan yönü. (Çevrimiçi) http://archive.is/oZJD. Erişim tarihi: 16.04.2019 19:12.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Osman Sümer 0000-0002-5459-4655

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sümer, O. (2019). KOLEJ-OKUL TEMALI YEŞİLÇAM FİLMLERİNDE SOSYAL ALGI VE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ: KÜLTÜREL VE DURUMSAL ANALİZ. Sosyolojik Düşün, 4(2), 42-58.
Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan eserler  Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.