This study aims to analyze all parts of the Sonatina no. 1 in c major, one of the Op.36 sonatinas of Muzio Clementi, considering the outcomes targeted at beginner and intermediate-level piano education. It thus draws on the descriptive method to examine the written documents on the sonatina and to gather the notes of the Op.36 c major sonatina published by different publishing houses. Among the notes reviewed in this study, there is the sample in the sonatina album published by Peters Edition under the editorship of Louis Koehler. The analysis of the three parts of this sonatina shows that these parts include technical subjects such as legato, staccato, non legato, training on octave range, finger independence, scale, arpej, double stop playing, tril and acor. In conclusion, this study reveals that all parts of the Sonatina no. 1 in c major, one of the Op.36 sonatinas of Muzio Clementi, improve not only beginner-level but also intermediate-level piano practices technically.
Bu araştırmada Muzio Clementi’ye ait Op.36 1 numaralı Do Majör sonatinin tüm bölümlerinin, başlangıç ve orta düzey piyano eğitiminde kazandırılmak istenen teknik konular açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Söz konusu sonatin ile ilgili ulaşılabilen yazılı belgeler incelenmiş, Op.36 Do Majör sonatine ait farklı yayın evlerinden basılmış olan notalar elde edilmiştir. Araştırma kapsamında incelenen notalar arasından Louis Koehler’in editörlüğünde Peters Edition tarafından özel koleksiyon olarak basılan sonatin albümünde yer alan örnek incelenmiştir. Söz konusu sonatinin üç bölümü de incelendiğinde legato, staccato, non legato, oktav aralık çalışması, parmak bağımsızlığı, gam, arpej, çift ses çalma, tril ve akor şeklinde teknik konuların yer aldığı görülmüştür. Bu açılardan Muzio Clementi’ye ait Op.36 sonatinlerden 1 numaralı Do Majör sonatinin tüm bölümlerinin piyano başlangıç ve orta düzey için teknik açıdan geliştirici bir eser olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |