Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2023, , 66 - 76, 24.05.2023
https://doi.org/10.17753/sosekev.1252467

Abstract

References

  • Abacı, A. (tarih yok). Uluslararası konularla, çevreci yaklaşımlarla belgeseller ve filmlerle karşınıza gelmeyi planlıyorum. http://www.populersinema.com/roportaj/alican-abaci-uluslararasi-konularla-cevreci-yaklasimlarla-belgeseller-ve-filmlerle-karsiniza-gelmeyi-planliyorum-39812.htm
  • Akyürek, F. (2012). Senaryo yazarı olmak, senaryo yazmak (10. baskı). MediaCat.
  • Altuntaş, G. (2015, Kasım). Festivallerin ön seçici kurulları işlerini daha disiplinli ve özverili yapmalılar. http://www.cinedergi.com/2015/11/30/gokhan-altuntas-festivallerin-on-secici-kurullari-islerini-daha-disiplinli-ve-ozverili-yapmalilar/
  • Aytaç, G. (2003). Genel edebiyat bilimi. Say.
  • Bikir, N. (2020). Pandemi etkisi: kısa film festivalleri ve yaşanan dönüşüm üzerine bir değerlendirme. Gümüşhane Üni. İletişim Fak. Elektronik Dergisi, 8 (2), 1234-1261. https://doi.org/10.19145/e-gifder.726811
  • Can, A. (2005). Kısa film. Tablet.
  • Cooper, P., Dancyger, K., (2005). Kısa film yazmak. Es.
  • Çelik, R. (2015). Film festivalleri ve Türkiye’de sinemanın geleceği (E. Elkatmış, Ed.). Gülmat.
  • Çölaşan, H. (2021) Film festivalleri 2021, http://www.kameraarkasi.org/makaleler/makaleler/2021_filmfestivalleri.pdf
  • Etikan, H. (2002). Film üzerine panel ve söyleşiler. Mithat Alam Film Merkezi.
  • Jilani, S. (2016, Ocak). Why it’s time to start taking short films seriously, https://lwlies.com/articles/why-its-time-to-start-taking-short-films-seriously/
  • Kaliç, S. (1992). Deneysel sinemanın kısa tarihi. Hil.
  • Karslıoğlu, E. (1996). Kısa film hakkında. M. Dinçer (Ed.). Türk Sinemasında Kısa Film içinde (ss. 101-105) Kiv.
  • Kavaratzis, M., Ashworth, G. J. (2005). City branding: an effective assertion of identity or a transitory marketing trick?. Tijdschriftvoor Economische en Sociale Geografie, 96(5), 506-514. https://doi.org/10.1111/j.1467-9663.2005.00482.x
  • Kurt, B. (tarih yok). Belgesel insanoğluna özünü hatırlatıyor!. http://www.populersinema.com/roportaj/belgesel-insanogluna-ozunu-hatirlatiyor-37734.htm
  • Özdil, M. (tarih yok), Festivallerin temel sorunu yarışma kategorilerinin net bir şekilde ayrılmamasıdır!. https://www.populersinema.com/roportaj/festivallerin-temel-sorunu-yarisma-kategorilerinin-net-bir-sekilde-ayrilmamasidir-38341.htm
  • Özdoğan, N. (tarih yok). Kısa film, bir cümledir!. https://www.populersinema.com/roportaj/nuri-cihan-ozdogan-kisa-film-bir-cumledir-37622.htm
  • Öztürk, T., & Sayıcı, F., (2020). Türkiye’de 2019’da gösterime girmiş filmlerin sosyal gereklilik ve sektör ekonomisi bakımından incelenmesi. Business & Management Studies: An International Journal, 8 (5), 4413-4437. https://doi.org/10.15295/bmij.v8i5.1670
  • Pehlivanoğlu, G. (2017, Nisan). Kısa filmde karşılaşılacak tek muhakeme mekanizması festivallerdeki jürilerdir!.http://www.cinedergi.com/2017/04/22/gokce-pehlivanoglu-kisa-filmde-karsilasilacak-tek-muhakeme-mekanizmasi-festivallerdeki-jurilerdir/
  • Raskin, R. (2010). Kurmaca kısa filmde öykü tasarımı. Sekans Sinema Yazıları Seçkisi, (3), 173-180.
  • Rea, P.W., Irving, D. (2004). Sinema ve videoda kısa film: I. Cilt Yapım Öncesi. Es.
  • Sayıcı, F. (2021). Kısa film festivallerinin sektöre etkisi. Screenfest Film Festivalleri Sempozyumu. http://www.screenfest.org/wp-ontent/uploads/2020/10/semp_book_design_0911.pdf
  • Scognamillo, G. (2010). Türk sinema tarihi. Kabalcı.
  • Scognamillo, G. (2000). Türk sinemasında tartışmalar, polemikler, kuramlar - 2, http://yenifilm.net/2000/12/turk-sinemasinda-tartismalar-polemikler-kuramlar-2/
  • Selçuk, A. (2009, Kasım). Hilmi Etikan söyleşisi. http://www.etikan.com/2009-y-l--yaz-lar-.html
  • Shoat, E., Stam, R. (1984). Unthinking Eurocentrism. Routledge.
  • Tekmek, T. (tarih yok). Festival için değil, seyirci için film çekiyoruz!. https://www.populersinema.com/roportaj/festival-icin-degil-seyirci-icin-film-cekiyoruz-39116.htm
  • Yetkiner, B. (2018). Türkiye’de film festivallerinin dönüşen yapısı. Gümüşhane Üni, İletişim Fak. Elektronik Dergisi, 8 (2), 1596-1625. https://doi.org/10.19145/e-gifder.398662
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yüksel, E. (2016, Ekim). Sosyal medya olmasaydı bu film olmazdı. http://www.cinedergi.com/2016/10/12/elif-yuksel-sosyal-medya-olmasaydi-bu-film-olmazdi/

Short Film, Festivals and Its Sectoral Reflections; Interviewing Look Through The Director’s Eyes

Year 2023, , 66 - 76, 24.05.2023
https://doi.org/10.17753/sosekev.1252467

Abstract

The short film is one of the unique fields of cinema art, which does not exceed 30 minutes and conveys its story to the audience in a short time consistently. There are fictional, animated, experimental and documentary genres of short film. Among the general problems encountered in short film festivals and competitions are issues such as putting short films and short filmmakers in the background and not opening enough space for them. In addition, industry components need to clear up the confusion about the definition of short film and its self-sufficiency. In this study, based on the opinions of the directors who produced short films, such problems were discussed and discussed, while the positive reflections of short films and short film festivals on the sector were tried to be revealed. It is thought that the evaluation of the subjective perspectives of successful short film directors will be effective in the contribution of the study to the literature. In this study, a literature study was conducted on the interviews given by short film directors who have been successful in various domestic and foreign festivals in recent years. As a data collection tool, the opinions of the directors were obtained by using the interviews made before. The data were analyzed using the descriptive analysis method. In addition to positive situations such as short films open up space for amateur filmmakers, the awards won enable new productions, festivals create a meeting point in the sectoral and professional sense, short film producers are registered thanks to festivals, as well as ensuring the continuity of the festivals, increasing national and local support, paying the royalties of the festivals. Suggestions such as establishing institutions only for short films, increasing the quality of viewing conditions in the halls where short films will be shown were also included in the study. Thanks to this study, the sectoral situation of the short film and the perspective of the festivals on the short film were tried to be revealed for the first time through the eyes of the short filmmakers. The study will form the basis for new research on short films.

References

  • Abacı, A. (tarih yok). Uluslararası konularla, çevreci yaklaşımlarla belgeseller ve filmlerle karşınıza gelmeyi planlıyorum. http://www.populersinema.com/roportaj/alican-abaci-uluslararasi-konularla-cevreci-yaklasimlarla-belgeseller-ve-filmlerle-karsiniza-gelmeyi-planliyorum-39812.htm
  • Akyürek, F. (2012). Senaryo yazarı olmak, senaryo yazmak (10. baskı). MediaCat.
  • Altuntaş, G. (2015, Kasım). Festivallerin ön seçici kurulları işlerini daha disiplinli ve özverili yapmalılar. http://www.cinedergi.com/2015/11/30/gokhan-altuntas-festivallerin-on-secici-kurullari-islerini-daha-disiplinli-ve-ozverili-yapmalilar/
  • Aytaç, G. (2003). Genel edebiyat bilimi. Say.
  • Bikir, N. (2020). Pandemi etkisi: kısa film festivalleri ve yaşanan dönüşüm üzerine bir değerlendirme. Gümüşhane Üni. İletişim Fak. Elektronik Dergisi, 8 (2), 1234-1261. https://doi.org/10.19145/e-gifder.726811
  • Can, A. (2005). Kısa film. Tablet.
  • Cooper, P., Dancyger, K., (2005). Kısa film yazmak. Es.
  • Çelik, R. (2015). Film festivalleri ve Türkiye’de sinemanın geleceği (E. Elkatmış, Ed.). Gülmat.
  • Çölaşan, H. (2021) Film festivalleri 2021, http://www.kameraarkasi.org/makaleler/makaleler/2021_filmfestivalleri.pdf
  • Etikan, H. (2002). Film üzerine panel ve söyleşiler. Mithat Alam Film Merkezi.
  • Jilani, S. (2016, Ocak). Why it’s time to start taking short films seriously, https://lwlies.com/articles/why-its-time-to-start-taking-short-films-seriously/
  • Kaliç, S. (1992). Deneysel sinemanın kısa tarihi. Hil.
  • Karslıoğlu, E. (1996). Kısa film hakkında. M. Dinçer (Ed.). Türk Sinemasında Kısa Film içinde (ss. 101-105) Kiv.
  • Kavaratzis, M., Ashworth, G. J. (2005). City branding: an effective assertion of identity or a transitory marketing trick?. Tijdschriftvoor Economische en Sociale Geografie, 96(5), 506-514. https://doi.org/10.1111/j.1467-9663.2005.00482.x
  • Kurt, B. (tarih yok). Belgesel insanoğluna özünü hatırlatıyor!. http://www.populersinema.com/roportaj/belgesel-insanogluna-ozunu-hatirlatiyor-37734.htm
  • Özdil, M. (tarih yok), Festivallerin temel sorunu yarışma kategorilerinin net bir şekilde ayrılmamasıdır!. https://www.populersinema.com/roportaj/festivallerin-temel-sorunu-yarisma-kategorilerinin-net-bir-sekilde-ayrilmamasidir-38341.htm
  • Özdoğan, N. (tarih yok). Kısa film, bir cümledir!. https://www.populersinema.com/roportaj/nuri-cihan-ozdogan-kisa-film-bir-cumledir-37622.htm
  • Öztürk, T., & Sayıcı, F., (2020). Türkiye’de 2019’da gösterime girmiş filmlerin sosyal gereklilik ve sektör ekonomisi bakımından incelenmesi. Business & Management Studies: An International Journal, 8 (5), 4413-4437. https://doi.org/10.15295/bmij.v8i5.1670
  • Pehlivanoğlu, G. (2017, Nisan). Kısa filmde karşılaşılacak tek muhakeme mekanizması festivallerdeki jürilerdir!.http://www.cinedergi.com/2017/04/22/gokce-pehlivanoglu-kisa-filmde-karsilasilacak-tek-muhakeme-mekanizmasi-festivallerdeki-jurilerdir/
  • Raskin, R. (2010). Kurmaca kısa filmde öykü tasarımı. Sekans Sinema Yazıları Seçkisi, (3), 173-180.
  • Rea, P.W., Irving, D. (2004). Sinema ve videoda kısa film: I. Cilt Yapım Öncesi. Es.
  • Sayıcı, F. (2021). Kısa film festivallerinin sektöre etkisi. Screenfest Film Festivalleri Sempozyumu. http://www.screenfest.org/wp-ontent/uploads/2020/10/semp_book_design_0911.pdf
  • Scognamillo, G. (2010). Türk sinema tarihi. Kabalcı.
  • Scognamillo, G. (2000). Türk sinemasında tartışmalar, polemikler, kuramlar - 2, http://yenifilm.net/2000/12/turk-sinemasinda-tartismalar-polemikler-kuramlar-2/
  • Selçuk, A. (2009, Kasım). Hilmi Etikan söyleşisi. http://www.etikan.com/2009-y-l--yaz-lar-.html
  • Shoat, E., Stam, R. (1984). Unthinking Eurocentrism. Routledge.
  • Tekmek, T. (tarih yok). Festival için değil, seyirci için film çekiyoruz!. https://www.populersinema.com/roportaj/festival-icin-degil-seyirci-icin-film-cekiyoruz-39116.htm
  • Yetkiner, B. (2018). Türkiye’de film festivallerinin dönüşen yapısı. Gümüşhane Üni, İletişim Fak. Elektronik Dergisi, 8 (2), 1596-1625. https://doi.org/10.19145/e-gifder.398662
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yüksel, E. (2016, Ekim). Sosyal medya olmasaydı bu film olmazdı. http://www.cinedergi.com/2016/10/12/elif-yuksel-sosyal-medya-olmasaydi-bu-film-olmazdi/

KISA FİLM, FESTİVALLER VE SEKTÖREL YANSIMALARI; YÖNETMENLERİN GÖZÜNDEN İRDELEYİCİ BAKIŞ

Year 2023, , 66 - 76, 24.05.2023
https://doi.org/10.17753/sosekev.1252467

Abstract

Kısa film 30 dakikayı aşmayan, hikâyesini kısa zamanda tutarlı bir şekilde seyirciye aktaran, sinema sanatının kendine has alanlarından biridir. Kısa filmin kurmaca, canlandırma, deneysel ve belgesel türleri mevcuttur. Kısa film festivalleri ve yarışmalarında karşılaşılan genel sorunlar arasında kısa filmi ve kısa filmcileri ikinci plana atmak ve onlara yeteri kadar alan açmamak gibi meseleler gelmektedir. Bunun yanı sıra sektör bileşenlerinin kısa filmin tanımı ve kendine yeterliği konusunda kafa karışıklığını gidermesi gerekmektedir. Bu çalışmada kısa film üreten yönetmenlerin görüşleri baz alınarak bu tarz sorunlar masaya yatırılıp tartışılırken bir yandan da kısa filmin ve kısa film festivallerinin sektöre olumlu yansımaları da ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışmanın literatüre katkısında başarılı kısa film yönetmenlerinin öznel bakış açılarının değerlendirilmesinin etkili olacağı düşünülmektedir. Bu çalışmada son yıllarda çeşitli yerli ve yabancı festivallerde başarı kazanmış kısa film yönetmenlerinin verdikleri röportajlar üzerinden bir literatür çalışması yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak yönetmenlerin görüşlerine daha önce yapılmış röportajlardan yararlanılarak ulaşılmıştır. Toplanan veriler ise betimsel analiz kullanılarak çözümlenmiştir. Kısa filmlerin amatör sinemacılara alan açtığı, kazanılan ödüllerin yeni üretimlere imkân sağladığı, festivallerin sektörel ve profesyonel anlamda bir buluşma noktası oluşturduğu, kısa film üreticilerinin festivaller sayesinde tescillendiği gibi olumlu durumların yanı sıra festivallerin sürekliliğinin sağlanması, ulusal ve yerel desteklerin arttırılması, festivallerin telif ödemesi, sadece kısa filme yönelik kurumların oluşturulması, kısa filmlerin gösteriminin yapılacağı salonlarda izleme koşullarının kalitesinin arttırılması gibi öneriler de çalışmada yer almıştır. Bu çalışma sayesinde kısa filmin sektörel durumu, festivallerin kısa filme bakış açısı ilk defa kısa filmcilerin gözüyle ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışma kısa film üzerine yapılacak yeni araştırmalara temel oluşturacaktır.

References

  • Abacı, A. (tarih yok). Uluslararası konularla, çevreci yaklaşımlarla belgeseller ve filmlerle karşınıza gelmeyi planlıyorum. http://www.populersinema.com/roportaj/alican-abaci-uluslararasi-konularla-cevreci-yaklasimlarla-belgeseller-ve-filmlerle-karsiniza-gelmeyi-planliyorum-39812.htm
  • Akyürek, F. (2012). Senaryo yazarı olmak, senaryo yazmak (10. baskı). MediaCat.
  • Altuntaş, G. (2015, Kasım). Festivallerin ön seçici kurulları işlerini daha disiplinli ve özverili yapmalılar. http://www.cinedergi.com/2015/11/30/gokhan-altuntas-festivallerin-on-secici-kurullari-islerini-daha-disiplinli-ve-ozverili-yapmalilar/
  • Aytaç, G. (2003). Genel edebiyat bilimi. Say.
  • Bikir, N. (2020). Pandemi etkisi: kısa film festivalleri ve yaşanan dönüşüm üzerine bir değerlendirme. Gümüşhane Üni. İletişim Fak. Elektronik Dergisi, 8 (2), 1234-1261. https://doi.org/10.19145/e-gifder.726811
  • Can, A. (2005). Kısa film. Tablet.
  • Cooper, P., Dancyger, K., (2005). Kısa film yazmak. Es.
  • Çelik, R. (2015). Film festivalleri ve Türkiye’de sinemanın geleceği (E. Elkatmış, Ed.). Gülmat.
  • Çölaşan, H. (2021) Film festivalleri 2021, http://www.kameraarkasi.org/makaleler/makaleler/2021_filmfestivalleri.pdf
  • Etikan, H. (2002). Film üzerine panel ve söyleşiler. Mithat Alam Film Merkezi.
  • Jilani, S. (2016, Ocak). Why it’s time to start taking short films seriously, https://lwlies.com/articles/why-its-time-to-start-taking-short-films-seriously/
  • Kaliç, S. (1992). Deneysel sinemanın kısa tarihi. Hil.
  • Karslıoğlu, E. (1996). Kısa film hakkında. M. Dinçer (Ed.). Türk Sinemasında Kısa Film içinde (ss. 101-105) Kiv.
  • Kavaratzis, M., Ashworth, G. J. (2005). City branding: an effective assertion of identity or a transitory marketing trick?. Tijdschriftvoor Economische en Sociale Geografie, 96(5), 506-514. https://doi.org/10.1111/j.1467-9663.2005.00482.x
  • Kurt, B. (tarih yok). Belgesel insanoğluna özünü hatırlatıyor!. http://www.populersinema.com/roportaj/belgesel-insanogluna-ozunu-hatirlatiyor-37734.htm
  • Özdil, M. (tarih yok), Festivallerin temel sorunu yarışma kategorilerinin net bir şekilde ayrılmamasıdır!. https://www.populersinema.com/roportaj/festivallerin-temel-sorunu-yarisma-kategorilerinin-net-bir-sekilde-ayrilmamasidir-38341.htm
  • Özdoğan, N. (tarih yok). Kısa film, bir cümledir!. https://www.populersinema.com/roportaj/nuri-cihan-ozdogan-kisa-film-bir-cumledir-37622.htm
  • Öztürk, T., & Sayıcı, F., (2020). Türkiye’de 2019’da gösterime girmiş filmlerin sosyal gereklilik ve sektör ekonomisi bakımından incelenmesi. Business & Management Studies: An International Journal, 8 (5), 4413-4437. https://doi.org/10.15295/bmij.v8i5.1670
  • Pehlivanoğlu, G. (2017, Nisan). Kısa filmde karşılaşılacak tek muhakeme mekanizması festivallerdeki jürilerdir!.http://www.cinedergi.com/2017/04/22/gokce-pehlivanoglu-kisa-filmde-karsilasilacak-tek-muhakeme-mekanizmasi-festivallerdeki-jurilerdir/
  • Raskin, R. (2010). Kurmaca kısa filmde öykü tasarımı. Sekans Sinema Yazıları Seçkisi, (3), 173-180.
  • Rea, P.W., Irving, D. (2004). Sinema ve videoda kısa film: I. Cilt Yapım Öncesi. Es.
  • Sayıcı, F. (2021). Kısa film festivallerinin sektöre etkisi. Screenfest Film Festivalleri Sempozyumu. http://www.screenfest.org/wp-ontent/uploads/2020/10/semp_book_design_0911.pdf
  • Scognamillo, G. (2010). Türk sinema tarihi. Kabalcı.
  • Scognamillo, G. (2000). Türk sinemasında tartışmalar, polemikler, kuramlar - 2, http://yenifilm.net/2000/12/turk-sinemasinda-tartismalar-polemikler-kuramlar-2/
  • Selçuk, A. (2009, Kasım). Hilmi Etikan söyleşisi. http://www.etikan.com/2009-y-l--yaz-lar-.html
  • Shoat, E., Stam, R. (1984). Unthinking Eurocentrism. Routledge.
  • Tekmek, T. (tarih yok). Festival için değil, seyirci için film çekiyoruz!. https://www.populersinema.com/roportaj/festival-icin-degil-seyirci-icin-film-cekiyoruz-39116.htm
  • Yetkiner, B. (2018). Türkiye’de film festivallerinin dönüşen yapısı. Gümüşhane Üni, İletişim Fak. Elektronik Dergisi, 8 (2), 1596-1625. https://doi.org/10.19145/e-gifder.398662
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yüksel, E. (2016, Ekim). Sosyal medya olmasaydı bu film olmazdı. http://www.cinedergi.com/2016/10/12/elif-yuksel-sosyal-medya-olmasaydi-bu-film-olmazdi/
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Fırat Sayıcı 0000-0001-8041-6847

Publication Date May 24, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Sayıcı, F. (2023). KISA FİLM, FESTİVALLER VE SEKTÖREL YANSIMALARI; YÖNETMENLERİN GÖZÜNDEN İRDELEYİCİ BAKIŞ. EKEV Akademi Dergisi(94), 66-76. https://doi.org/10.17753/sosekev.1252467