Research Article
BibTex RIS Cite

GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETİMİNDE GÖRSEL KÜLTÜR EĞİTİMİ ETKİNLİĞİ: VAN GOGH’UN ARLES’DAKİ YATAK ODASI

Year 2024, , 345 - 361, 21.03.2024
https://doi.org/10.17753/sosekev.1388617

Abstract

Bu araştırmada ortaokul 7. sınıf öğrencileri ile bir görsel kültür imgesi olarak ele aldıkları Van Gogh’un “Yatak Odası” adlı eseri üzerinden görsel kültür imgelerinin öğrencilerin sanatsal çalışmalarına nasıl yansıdığının incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu araştırma sanat temelli nitel bir araştırmadır. Çalışma grubu 2022-2023 Eğitim Öğretim Yılı’nda Doğu Anadolu Bölgesi’nde bir ortaokulda öğrenim gören 7. sınıf öğrencilerinden oluşturulmuştur. Bu araştırma veri toplama aracı olarak beş sorudan oluşan çalışma yaprağı ve sürece ilişkin olarak sanatsal ürünlerden oluşturulmuştur. Bu araştırmanın ilk verileri çalışma yaprağı ile toplanmıştır. Daha sonra öğrencilere “Bu eserin sanatçısı siz olsaydınız eseri nasıl yapardınız?” sorusundan yola çıkılarak resimler yaptırılmış ve sonra araştırmanın ikinci verilerine ulaşılmıştır. Süreç sonunda ise öğrencilerin yapmış oldukları kendi resimleri ile ilgili fikirleri de çalışma yaprağına eklenmiştir. Araştırma verilerinin çözümlenmesi nitel veri analizi olan betimsel analiz ile yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin sanatsal çalışmalarında daha çok yaşadıkları ortam ve toplumsal kültürlerine bağlı kaldıkları ve bazı öğrencilerin ise yaşadıkları olayları yansıtmak amacıyla resimleri ile birtakım mesajlar vermek istedikleri görülmektedir. Öğrencilerin kendi görsel kültür imgeleri ile oluşturdukları kompozisyonları hem renk hem şekil hem de kompozisyon unsurları bağlamında başarılı bir şekilde yansıttıkları görülmüştür. Çalışma yapılan okul müdüründen, öğretmenler ve öğrencilerden alınan olumlu dönütler sonucunda görsel sanatlar öğretmenlerimizin görsel kültür konusunda bilgilenmesi ve görsel sanatlar dersinde daha fazla görsel kültür uygulaması yapılması önerilmektedir.

References

  • Artut, K. (2004). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. Anı.
  • Bailey, D. W. (2005). Prehistoric figurines: Representation and corporeality in theneolithic. Londonand. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203392454
  • Berkli, Y., & Gültepe, G. (2016). Sanat, metafor ve dönüşüm. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 30, 44-51.
  • Başak, R. (2021). Görsel sanatlar eğitiminde ideoloji tartışmaları temelinde görsel kültür kuramı ve materyal kültürü. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8 (2), 198-221.
  • Baynes, K. (2002). Toplumda sanat (2. baskı). Yapı Kredi.
  • Bülbül, H. (2011). Görsel kültür çalışmalarının güzel sanatlar ve spor lisesi sanat eserleri inceleme dersine etkisi. Education Sciences, 6 (1), 1057-1071.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem.
  • Chan, T. H. (2005). A Visual Culture Approach For Teaching Meaningful Content Trough Art. [Unpublished Doctoral Thesis] Concordia University.
  • Coşgun, M. (2012). Popüler kültür ve tüketim toplumu. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1 (1), 837-850.
  • Dilli, R. (2013). Görsel kültür kuramının ilköğretim 4. sınıf görsel sanatlar derslerinde uygulanması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(4), 363-388.
  • Erinç, S. M. (1995). Resmin eleştiri üzerine. Hil.
  • Ersoy, A. (1995) Sanat kavramlarına giriş (2. baskı). Yorum-Sanat.
  • Güler, E., & Erişti, S. D. B. (2019). Görsel sanatlar öğretiminde sosyal ağ odaklı görsel kültür eğitimi etkinliği: hieronymus bosch’un ‘dünyevi zevkler bahçesi’ eserinin incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 738-767.
  • Mamur, N. (2012). Görsel sanatlar öğretmen adaylarının görsel kültür diyaloglarına yönelik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (3), 2149-2174.
  • Mamur, N. (2014). Görsel sanatlar öğretmen eğitiminde görsel kültür öğretimi (Pensilvanya Eyalet Üniversitesi örneği). 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(8), 103-120.
  • McNiff, S. (2007). Gölgeyle empati: sanat yoluyla zorlukları ilgilendirmek ve dönüştürmek. Hümanist Psikoloji Dergisi,47 (3), 392–399.
  • MEB (2018). Görsel sanatlar dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Milli Eğitim.
  • Mitchell, W. J. T. (2002). Showing seeing: a critique of visual culture. Journal of Visual Culture, 1(165), 165-171.
  • Neuman, L. W. (2007). Toplumsal araştırma yöntemleri: nitel ve nicel yaklaşımlar (S. Özge, Çev.). Yayın Odası.
  • Parsa, A.F. (2007). İmgenin gücü ve görsel kültürün yükselişi. Fotoğrafya Dergisi, 19. https://www.fotografya.gen.tr/TR,1704/imgenin-gucu-ve-gorsel-kulturun-yukselisi.html
  • San, İ. (1985). Sanat ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Saribaş, S. (2020). Görsel sanatlar öğretmen eğitimi bağlamında görsel kültür öğretimi (Tez No. 554054) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi.] Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Seale, C. (1999). Quality in qualitative research. Qualitative Inquiry, 5(4), 465-478.
  • Serin, R., & Taşkesen, S. (2021). Ortaokul öğrencilerinin görsel sanatlar dersi tutumları ve sanatı yansıtma biçimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sed - Sanat Eğitimi Dergisi, Vol.9, No.2, 140-152.
  • Taşkesen, S., & Yurt, S. U. (2018). Ortaokul öğrencilerinin çizgisel gelişimleri ve yaratıcı yazma becerileri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (26), 433-446.
  • Türkkan, B. (2015). İlköğretim Görsel Sanatlar Dersi Bağlamında Görsel Kültür Çalışmaları: Bir Eylem Araştırması (Tez No. 229220) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. Uysal, A. (2011). Görsel kültürün ve sosyo-kültürel olguların öğrenci resimlerindeki imgelere etkileri. Akademik Bakış Dergisi, 24, 1-20.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.

Visual Culture Education Activity in Visual Arts Teaching: Van Gogh's Bedroom in Arles

Year 2024, , 345 - 361, 21.03.2024
https://doi.org/10.17753/sosekev.1388617

Abstract

This research aims to examine how visual culture images are reflected in the students' artistic works through Van Gogh's "Bedroom", which secondary school 7th grade students consider as a visual culture image. This research is an art-based qualitative research. The study group consisted of 7th grade students studying in a medium-sized secondary school in the Eastern Anatolia Region in the 2022-2023 Academic Year. This research was created from a worksheet consisting of five questions as a data collection tool and artistic products related to the process. The first data were collected with a worksheet. Then, the students were asked: "If you were the artist of this work, how would you create it?" Based on the question, pictures were made and then the second data of the research was obtained. At the end of the process, the students' ideas about their own drawings were added to the worksheet. Descriptive analysis, which is a qualitative data analysis, was used to analyze the research data. As a result of the research, it is seen that the students mostly adhere to the environment and social culture in which they live in their artistic works, and some students want to give some messages with their paintings in order to reflect the events they experience. It was observed that the students successfully reflected the compositions they created with their own visual culture images in the context of color, shape and composition elements. As a result of the positive feedback received from the school principal, teachers and students where the study was conducted, it is recommended that our visual arts teachers be informed about visual culture and that more visual culture practices be implemented in visual arts classes.

References

  • Artut, K. (2004). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. Anı.
  • Bailey, D. W. (2005). Prehistoric figurines: Representation and corporeality in theneolithic. Londonand. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203392454
  • Berkli, Y., & Gültepe, G. (2016). Sanat, metafor ve dönüşüm. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 30, 44-51.
  • Başak, R. (2021). Görsel sanatlar eğitiminde ideoloji tartışmaları temelinde görsel kültür kuramı ve materyal kültürü. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8 (2), 198-221.
  • Baynes, K. (2002). Toplumda sanat (2. baskı). Yapı Kredi.
  • Bülbül, H. (2011). Görsel kültür çalışmalarının güzel sanatlar ve spor lisesi sanat eserleri inceleme dersine etkisi. Education Sciences, 6 (1), 1057-1071.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem.
  • Chan, T. H. (2005). A Visual Culture Approach For Teaching Meaningful Content Trough Art. [Unpublished Doctoral Thesis] Concordia University.
  • Coşgun, M. (2012). Popüler kültür ve tüketim toplumu. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1 (1), 837-850.
  • Dilli, R. (2013). Görsel kültür kuramının ilköğretim 4. sınıf görsel sanatlar derslerinde uygulanması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(4), 363-388.
  • Erinç, S. M. (1995). Resmin eleştiri üzerine. Hil.
  • Ersoy, A. (1995) Sanat kavramlarına giriş (2. baskı). Yorum-Sanat.
  • Güler, E., & Erişti, S. D. B. (2019). Görsel sanatlar öğretiminde sosyal ağ odaklı görsel kültür eğitimi etkinliği: hieronymus bosch’un ‘dünyevi zevkler bahçesi’ eserinin incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 738-767.
  • Mamur, N. (2012). Görsel sanatlar öğretmen adaylarının görsel kültür diyaloglarına yönelik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (3), 2149-2174.
  • Mamur, N. (2014). Görsel sanatlar öğretmen eğitiminde görsel kültür öğretimi (Pensilvanya Eyalet Üniversitesi örneği). 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(8), 103-120.
  • McNiff, S. (2007). Gölgeyle empati: sanat yoluyla zorlukları ilgilendirmek ve dönüştürmek. Hümanist Psikoloji Dergisi,47 (3), 392–399.
  • MEB (2018). Görsel sanatlar dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Milli Eğitim.
  • Mitchell, W. J. T. (2002). Showing seeing: a critique of visual culture. Journal of Visual Culture, 1(165), 165-171.
  • Neuman, L. W. (2007). Toplumsal araştırma yöntemleri: nitel ve nicel yaklaşımlar (S. Özge, Çev.). Yayın Odası.
  • Parsa, A.F. (2007). İmgenin gücü ve görsel kültürün yükselişi. Fotoğrafya Dergisi, 19. https://www.fotografya.gen.tr/TR,1704/imgenin-gucu-ve-gorsel-kulturun-yukselisi.html
  • San, İ. (1985). Sanat ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Saribaş, S. (2020). Görsel sanatlar öğretmen eğitimi bağlamında görsel kültür öğretimi (Tez No. 554054) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi.] Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Seale, C. (1999). Quality in qualitative research. Qualitative Inquiry, 5(4), 465-478.
  • Serin, R., & Taşkesen, S. (2021). Ortaokul öğrencilerinin görsel sanatlar dersi tutumları ve sanatı yansıtma biçimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sed - Sanat Eğitimi Dergisi, Vol.9, No.2, 140-152.
  • Taşkesen, S., & Yurt, S. U. (2018). Ortaokul öğrencilerinin çizgisel gelişimleri ve yaratıcı yazma becerileri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (26), 433-446.
  • Türkkan, B. (2015). İlköğretim Görsel Sanatlar Dersi Bağlamında Görsel Kültür Çalışmaları: Bir Eylem Araştırması (Tez No. 229220) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. Uysal, A. (2011). Görsel kültürün ve sosyo-kültürel olguların öğrenci resimlerindeki imgelere etkileri. Akademik Bakış Dergisi, 24, 1-20.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Specialist Studies in Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Zeynep Akar Ayaydın 0009-0002-0860-2789

Selma Taşkesen 0000-0002-9072-8411

Publication Date March 21, 2024
Submission Date November 9, 2023
Acceptance Date February 9, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Akar Ayaydın, Z., & Taşkesen, S. (2024). GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETİMİNDE GÖRSEL KÜLTÜR EĞİTİMİ ETKİNLİĞİ: VAN GOGH’UN ARLES’DAKİ YATAK ODASI. EKEV Akademi Dergisi(97), 345-361. https://doi.org/10.17753/sosekev.1388617