In the multipolar world, forced or voluntary migration occurs as a result of wars, marginalization and utopias. The migration and migrant situation, which brings along social problems, has turned into a dilemma for countries. In this study, the effect of art education on attitudes towards immigrants was investigated. Can art, which is the common language of societies and cultures, be considered as an important element in the phenomenon of migration? In the 2020-2021 academic year, students studying at the state conservatory, faculty of fine arts and other departments without art education were preferred as the sample in the study. The research was designed according to descriptive and causal comparison design. There was no significant difference in the attitudes of students with and without art education towards immigrants in terms of age, class, and high school graduation variables. However, a significant difference was observed in the fields of music and fine arts in the context of gender variable. It was determined that the attitudes of male students were negative.
Çok kutuplu dünyada; savaşların, ötekileştirmelerin ve ütopyaların sonucu olarak zorunlu ya da gönüllü göçler meydana gelmektedir. Toplumsal sorunları da beraberinde getiren göç ve göçmen durumu ülkeler için bir çıkmaza dönüşmüş durumdadır. Bu araştırmada da göçmenlere yönelik tutumlarda sanat eğitiminin etkisi araştırılmıştır. Toplumların ve kültürlerin ortak dili olan sanat, göç olgusunda önemli bir unsur olarak değerlendirilebilir mi? 2020-2021 akademik yılında devlet konservatuvarında, güzel sanatlar fakültesinde ve sanat eğitimi olmayan diğer bölümlerde öğrenim gören öğrenciler çalışmada örneklem olarak tercih edilmiştir. Araştırma betimsel ve nedensel karşılaştırma desenine göre tasarlanmıştır. Sanat eğitimi alan ve almayan öğrencilerin göçmenlere yönelik tutumlarında; yaş, sınıf, mezun oldukları lise değişkenleri bağlamında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmamıştır. Fakat müzik ve güzel sanatlar alanlarında cinsiyet değişkeni bağlamında anlamlı farklılık görülmüştür. Erkek öğrencilerin tutumlarının ise olumsuz olduğu belirlenmiştir.
Araştırmada bilimsel etik ve raporlama ilkelerine uyulmuştur.
Herhangi bir kurum tarafından destek alınmamıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Fine Arts |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | March 25, 2024 |
Acceptance Date | April 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |