Bireylerin stresli durumlar karşısında mizahı bir baş etme aracı olarak kullanması, olumsuz durumu yeni bir bakış açısıyla değerlendirmesini sağlayarak olumlu duygulanımını ve iyi oluşunu artırmaktadır. Bu çalışmada da mizah yoluyla başa çıkmanın mental iyi oluş ile ilişkisinde yeniden değerlendirmenin aracı rolü incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Türkiye’deki devlet üniversitelerinde 2023-2024 eğitim öğretim yılında öğrenim gören 505 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Veriler Türkiye'nin 20 farklı ilindeki devlet üniversitelerinde öğrenim gören öğrencilerden toplanmıştır. Verilere ulaşmanın kolaylığı göz önünde bulundurularak kolayda örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak Mizah Yoluyla Başa Çıkma Ölçeği, Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği Kısa Formu ve Duygu Düzenleme Ölçeği’nin Yeniden Değerlendirme alt boyutu kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçeklerin güvenirliği doğrulayıcı faktör analizi ile incelenmiştir. Değişkenler arasındaki ilişkiler Pearson korelasyon analiziyle incelenmiş ve regresyon analizi Process Macro (model 4) kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Yapılan regresyon analizinde Bootstrap tekniği ile aracılık test edilmiştir. Korelasyon ve regresyon analizi sonuçlarına göre mizah yoluyla başa çıkma, mental iyi oluş ve yeniden değerlendirme arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkilerin olduğu görülmüştür. Regresyon temelli Bootstrap analizi sonuçlarına göre mizah yoluyla başa çıkma mental iyi oluşun bir yordayıcısı olup, yeniden değerlendirmenin mizah yoluyla başa çıkma ile mental iyi oluş ilişkisinde kısmi aracılık rolü bulunmaktadır. Elde edilen sonuçların üniversite öğrencilerinin mental iyi oluşlarının artırılmasında mizahın ve yeniden değerlendirmenin kullanılmasını içeren araştırma ve uygulama örneklerine katkı sunabileceği ve literatürdeki bir boşluğu doldurabileceği düşünülmektedir.
Mizah yoluyla başa çıkma Mental iyi oluş Yeniden değerlendirme Duygu düzenleme Üniversite öğrencileri
Using humor as a coping tool in the face of stressful situations increases positive affect and well-being by enabling individuals to evaluate the negative situation from a new perspective. In this study, the mediating role of reappraisal in the relationship between coping through humor and mental well-being was examined. The sample of the study consisted of 505 university students studying at state universities in Turkey in the 2023-2024 academic year. Data were collected from students in state universities in 20 different cities of Turkey. Considering the ease of accessing data, the convenient sampling method was preferred. The Coping with the Humor Scale, the Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale Short Form, and the Reappraisal subscale of the Emotion Regulation Scale were used as data collection tools in the study. The reliability of the scales used in the study was examined by confirmatory factor analysis. The relationships between variables were examined by Pearson correlation analysis and regression analysis was performed using Process Macro (model 4). In the regression analysis, mediation was tested with the Bootstrap technique. According to the results of correlation and regression analyses, it was seen that there were significant positive relationships between coping through humor, mental well-being, and reappraisal. According to the results of regression-based Bootstrap analysis, coping through humor is a predictor of mental well-being and reappraisal has a partial mediating role in the relationship between coping through humor and mental well-being. It is thought that the results obtained can contribute to research and application examples involving humor and reappraisal in increasing the mental well-being of university students and fill a gap in the literature.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 23, 2024 |
Publication Date | December 18, 2024 |
Submission Date | May 22, 2024 |
Acceptance Date | October 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |