Research Article
BibTex RIS Cite

ALGILANAN ANNE TUTUMLARININ KIZ ÇOCUKLARININ KARİYER BEKLENTİSİNE ETKİSİ ÜZERİNE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2013, Issue: 57, 421 - 434, 29.11.2013

Abstract

Nitel araştırma biçiminde desenlenen bu çalışma ile algılanan anne tutumunun kız çocuklarının
kariyer beklentisine etkisini incelemek amaçlanmıştır. 2012-2013 eğitim öğretim yılı bahar
yarıyılında, Sivas İli merkezinde bulunan Sivas Anadolu Lisesinde okuyan 15 kız öğrenciye ve
Cumhuriyet Üniversitesinde öğrenim gören 15 1.sınıf öğrencisine yapılandırılmış yönteme göre
hazırlanmış sorular uygulanmış ve daha sonrada söylev çözümlemesi tekniği kullanılarak içerik
analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; kız çocuklarının annelerinin kendilerine destek verme
durumuna göre beklentileri artmakta veya azalmaktadır. Yine elde edilen bulgular, annelerin
çocuklarından fazlasıyla olgun ve sorumlu davranışlar beklediklerini ortaya koymuştur. Çalışmada
annelerin büyük bir kısmının çocukları ile ilgili karar verirken çocuklarının fikirlerini önemsedikleri
ve annelerin çocuklarının kendileri ile ilgili karar almalarına izin verdikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Ayrıca annelerin büyük bir çoğunluğunun çocuklarına yeterince özgürlük tanıdıkları, çocuklarını
akademik olarak destekledikleri ve çocukların da annelerinin kendilerini destekleyeceklerine
inandıkları sonucuna varılmıştır. Bu çalışmanın literatüre katkı yaparak konuyla ilgilenen annelere
faydalı olacağı ve yeni çalışmalara yön vereceği düşünülmektedir.

References

  • Aktaş, Y. (1994), Çalışan anne ve çocuğu, Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 7-11.
  • Aslan, K. (2002), Değişen toplumda aile ve çocuk eğitiminde sorunlar, Ege Eğitim Dergisi, (1)2:25-33. ISSN:1302-9835
  • Baumrınd, D. (1978), Parental disciplinary patterns and social competence in children. Youth and Society, 9, 239-276
  • Bowlby, J. (1982). Attachment and loss, Vol. 1: Attachment (2nd ed.) New York: Basic Books.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012),
  • Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş 12. baskı), Ankara: Pegem.
  • --------------------Fıchter, J. H. (1957), Sociology, U.S.A
  • Fıorentıne, R. (1988). Increasing similarity in the values and life plans of male and female college students. Evidence and implications. Sex Roles, 18 (3-4), 143-157.
  • Hall, G. S (1904). Adolescence: Its psychology and its relations to physiology, anthropology, sociology, sex, crime, religion, and education, and education (Volume 1). New York: Appleton, New York
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2010), İnsan ve insanlar(12. Baskı), İstanbul, Evrim Yayınları. Kuzgun, Y., Sevim, A S.(2004), Kadınların çalışmasına karşı tutum ve dini yönelim arasındaki ilişki, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, C. 37, S. 1, 14-27.
  • Miller, P. H.(2008), Gelişim psikolojisi kuramları, (Yayına Hazırlayan: Onur, Bekir), 1. Basim), Ankara, Imge Kitabevi.
  • Onur, N.(2006), Lise öğrencilerinin bağlanma stilleri ile atılganlık düzeyleri arasındaki ilişki,Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Özerk, H. (2006), Ana babaların çocuk yetiştirmeye ilişkin tutumlarının, bilgi düzeylerinin ve 11 – 18 yaş grubu öğrencilerin kendilerini değerlendirmelerinin incelenmesi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özkan, B., Gündoğdu, A. (2011), “Toplumsal cinsiyet bağlamında türkçede atasözleri ve deyimler”, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, terature and History of Turkish or Turkic, Volume 6/3 Summer 2011, p. 1133-1147 TURKEY
  • Razon, N. (1981), Çalışan anne ve çocuk, Aile ve Çocuk Dergisi, İstanbul: Akbank Yayınları.
  • Razon, N. (1990), Ana-baba okulu, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Santrock, J.W. (2012), Yaşam boyu gelişim, Çev. Ed. Galip Yüksel, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Selçuk, Z. (2010), Eğitim psikolojisi, (19.Baskı), Ankara: Nobel Yayınları.
  • Senemoğlu, N. (2002), Gelişim, öğrenme ve öğretim, Ankara: Gazi Kitap Evi.
  • Steingberg,L. (2007), Ergenlik (Yayına hazırlayan: Figen Çok), Ankara: İmge Kitap evi.
  • Tezcan, M.(1985), Eğitim sosyolojisi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları No: 150 s. 364.
  • Yavuzer, H. (2007), Ana-baba ve çocuk (19. Baskı), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yeşilyaprak, B. (2010), Eğitimde rehberlik hizmetleri, Ankara: Nobel Yayın.
Year 2013, Issue: 57, 421 - 434, 29.11.2013

Abstract

References

  • Aktaş, Y. (1994), Çalışan anne ve çocuğu, Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 7-11.
  • Aslan, K. (2002), Değişen toplumda aile ve çocuk eğitiminde sorunlar, Ege Eğitim Dergisi, (1)2:25-33. ISSN:1302-9835
  • Baumrınd, D. (1978), Parental disciplinary patterns and social competence in children. Youth and Society, 9, 239-276
  • Bowlby, J. (1982). Attachment and loss, Vol. 1: Attachment (2nd ed.) New York: Basic Books.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012),
  • Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş 12. baskı), Ankara: Pegem.
  • --------------------Fıchter, J. H. (1957), Sociology, U.S.A
  • Fıorentıne, R. (1988). Increasing similarity in the values and life plans of male and female college students. Evidence and implications. Sex Roles, 18 (3-4), 143-157.
  • Hall, G. S (1904). Adolescence: Its psychology and its relations to physiology, anthropology, sociology, sex, crime, religion, and education, and education (Volume 1). New York: Appleton, New York
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2010), İnsan ve insanlar(12. Baskı), İstanbul, Evrim Yayınları. Kuzgun, Y., Sevim, A S.(2004), Kadınların çalışmasına karşı tutum ve dini yönelim arasındaki ilişki, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, C. 37, S. 1, 14-27.
  • Miller, P. H.(2008), Gelişim psikolojisi kuramları, (Yayına Hazırlayan: Onur, Bekir), 1. Basim), Ankara, Imge Kitabevi.
  • Onur, N.(2006), Lise öğrencilerinin bağlanma stilleri ile atılganlık düzeyleri arasındaki ilişki,Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Özerk, H. (2006), Ana babaların çocuk yetiştirmeye ilişkin tutumlarının, bilgi düzeylerinin ve 11 – 18 yaş grubu öğrencilerin kendilerini değerlendirmelerinin incelenmesi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özkan, B., Gündoğdu, A. (2011), “Toplumsal cinsiyet bağlamında türkçede atasözleri ve deyimler”, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, terature and History of Turkish or Turkic, Volume 6/3 Summer 2011, p. 1133-1147 TURKEY
  • Razon, N. (1981), Çalışan anne ve çocuk, Aile ve Çocuk Dergisi, İstanbul: Akbank Yayınları.
  • Razon, N. (1990), Ana-baba okulu, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Santrock, J.W. (2012), Yaşam boyu gelişim, Çev. Ed. Galip Yüksel, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Selçuk, Z. (2010), Eğitim psikolojisi, (19.Baskı), Ankara: Nobel Yayınları.
  • Senemoğlu, N. (2002), Gelişim, öğrenme ve öğretim, Ankara: Gazi Kitap Evi.
  • Steingberg,L. (2007), Ergenlik (Yayına hazırlayan: Figen Çok), Ankara: İmge Kitap evi.
  • Tezcan, M.(1985), Eğitim sosyolojisi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları No: 150 s. 364.
  • Yavuzer, H. (2007), Ana-baba ve çocuk (19. Baskı), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yeşilyaprak, B. (2010), Eğitimde rehberlik hizmetleri, Ankara: Nobel Yayın.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Onur Köksal This is me

Tuncay Dilci This is me

Damla Yolcubal This is me

Publication Date November 29, 2013
Published in Issue Year 2013 Issue: 57

Cite

APA Köksal, O., Dilci, T., & Yolcubal, D. (2013). ALGILANAN ANNE TUTUMLARININ KIZ ÇOCUKLARININ KARİYER BEKLENTİSİNE ETKİSİ ÜZERİNE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. EKEV Akademi Dergisi(57), 421-434.