İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME MODELİ VE İYİ BİR EĞİTİM İÇİN YEDİ İLKENİN SINIFTA BİRLİKTE UYGULANMASI
Year 2013,
Issue: 57, 493 - 502, 29.11.2013
Seda Okumuş
Bilge Öztürk
Yasemin Koç
Oylum Çavdar
Sedat Aydoğdu
Abstract
Bu çalışmanın amacı İyi Bir Eğitim İçin Yedi İlkenin İşbirlikli Öğrenme Modeli ile birlikte
uygulanması ve bunun öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkisinin araştırılmasıdır.
Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden yarı-deneysel yöntem kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini
İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmenliği birinci sınıfında öğrenim gören 42 öğrenci oluşturmaktadır.
Çalışmada işbirlikli öğrenme modelinin Grup Araştırması ve Öğrenci Takımları
Başarı Bölümleri yöntemleri uygulanmıştır. Veri toplama araçları olarak Termokimya Akademik
Başarı Testi (TABT), Modül Testler ve İyi Bir Eğitim İçin Yedi İlke Ölçeği (YİÖ) kullanılmıştır.
Verilerin analizinde bağımsız t- testi kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre
akademik başarı bakımından gruplar arasında anlamlı bir farklılık belirlenmezken, Modül Test
sonuçlarına göre ise Modül B, Modül D ve Modül E’ de ÖTBB lehine anlamlı bir farklılık belirlenmiştir.
İyi Bir Eğitim İçin Yedi İlke Ölçeğinden elde edilen bulgulara göre grupların yedi ilke
hakkında benzer düşüncelere sahip oldukları belirlenmiştir
References
- Acar, B. ve Tarhan, L. (2008). Effects of cooperative learning on students’ understanding
of metallic bonding. Res Sci Educ, 38, 401–420.
- Açıkgöz, K. (1992). İşbirlikçi öğrenme kuram araştırma uygulama. Malatya: Uğurel
Matbaası.
- Adadan, E. (2012). Using multiple representations to promote grade 11 students’ scientific
understanding of the particle theory of matter. Res Sci Educ, DOI 10.1007/
s11165-012-9299-9.
- Aksoy, G. ve Gürbüz, F. (2012). İşbirlikli öğrenme yönteminin 6. sınıf fen ve teknoloji
dersinde öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları
Dergisi, 1 (1), 128-134.
- Alderman, R.V. (2008). Faculty and student out-of-classroom interaction: Student perceptions
of quality of interaction. Unpublished doctoral dissertation. Texas:
Texas A&M University.
- Aydoğdu, S. (2012). Üniversite öğretim elemanlarının Chickering ve Gamson öğrenme
ilkelerini kullanma düzeyleri, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erzurum: Atatürk
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Aydoğdu, S. Doymuş, K. ve Şimşek, U. (2012). Instructors’ practice level of Chickering
and Gamson learning principles. Mevlana International Journal of Education,
2 (2), 11-24.
- Bear, T. J. (2013). An action research study on the effect of interactive technology and
active learning on student performance, Unpublished doctoral dissertation. Minnesota:
Capella University.
- Bishoff, J.P. (2010). Utilization of the seven principles for good practice in undergraduate
education in general chemistry by community college instructors. Unpublished
doctoral dissertation. Morgantown West Virginia: University of West Virginia.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012).
- Bilimsel araştırma yöntemleri. (Geliştirilmiş 13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
- Caboni, T. C., Mundy, M. E. ve Duesterhaus, M. B. (2002). The implications of the norms
of undergraduate college students for faculty enactment of principles of good practice
in undergraduate education. Peabody Journal of Education, 77 (3), 125-137.
- Chickering, A.W. ve Gamson, Z. (1987). Seven principles of good practice in undergraduate
education. AAHE Bulletin, 39 (7), 3-7.
- Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (4. Baskı). Trabzon.
Demirel, T. (2010). Blogların öğretim amaçlı kullanımı üzerine öğretmen adaylarının
görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Donovan, D. ve Loch, B. (2013). Closing the feedback loop: Engaging students in large
first-year mathematics test revision sessions using pen-enabled screens. International
Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 44 (1).
- 1-13.
Doymuş, K. (2008). Teaching chemical bonding through jigsaw cooperative learning.
Research in Science & Technological Education, 26 (1), 47-57.
- Doymuş, K., Karaçöp, A. ve Şimşek, Ü. (2010). Effects of jigsaw and animation techniques
on students’ understanding of concepts and subjects in electrochemistry.
- Education Tech Research Dev, 58, 671–691.
- Doymuş, K., Şimşek, Ü. ve Karaçöp, A. (2009). The effects of computer animations and
cooperative learning methods in micro, macro and symbolic level learning of
states of matter. Eurasian Journal of Educational Research, 36, 109-128.
- Frailich, M., Kesner, M. ve Hofstein, A. (2009). Enhancing students’ understanding of
the concept of chemical bonding by using activities provided on an interactive
website. Journal of Research in Scıence Teaching, 46 (3), 289–310.
- Gamson, Z. (1991). A brief history of the seven principles for good practice in undergraduate
education. In A. W. Chickering & Z. Gamson (Eds.), Applying the seven
principles for good practice in undergraduate education (Vol. 47, pp. 5- 12).
New York: Jossey-Bass.
- Gök, Ö., Doğan, A., Doymuş, K. ve Karaçöp, A. (2009). İşbirlikli öğrenme yönteminin
ilköğretim öğrencilerinin akademik başarılarına ve fene olan tutumlarına etkileri,
Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (1), 193-209.
- Greenbowe, T. ve Meltzer, D. (2003). Student learning of thermochemical concepts in
the context of solution calorimetry. International Journal of Science Education,
25 (7), 779–800.
- Haigh, M., France, B. ve Gounder, R. (2011). Compounding confusion? When illustrative
practical work falls short of its purpose—A case study. Res Sci Educ, DOI
10.1007/s11165-011-9226-5.
- Junco, R., Heibergert, G. ve Lokent, E. (2011). The effect of twitter on college student
engagement and grades. Journal of Computer Assisted Learning, 27, 119-132.
- Karaçöp, A. ve Doymuş, K. (2012). Effects of jigsaw cooperative learning and animation
techniques on students’ understanding of chemical bonding and their conceptions
of the particulate nature of matter. Journal of Science Education Technology,
DOI 10.1007/s10956-012-9385-9.
- Okumuş, S. (2012). “Maddenin halleri ve ısı” ünitesinin bilimsel tartışma (argümantasyon)
modeli ile öğretiminin öğrenci başarısına ve anlama düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış
yüksek lisans tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Enstitüsü.
- Okur Akçay, N. ve Doymuş, K. (2012). The effects of group ınvestigation and cooperative
learning techniques applied in teaching force and motion subjects on students’
academic achievements. Journal of Educational Sciences Research, 2 (1),
109-123.
- Prince, M. (2004). Does active learning work? A review of the research. Journal of Engineering
Education, 93, 223-231.
- Sancı, M. ve Kılıç, D. (2011). İlköğretim 4. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretiminde uygulanan
jigsaw ve grup araştırması tekniklerinin öğrencilerin akademik başarıları
üzerine etkisi. Dünya’daki Eğitim ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 1 (1), 80- 92.
- Şimşek, U. (2012). The effects of reading-writing-presentation and group ınvestigation
methods on students’ academic achievements in citizenship lessons. Journal of
Educational Sciences Research, 2 (2), 189-201.
- Şimşek, U., Aydoğdu, S. ve Doymuş, K. (2012). İyi bir eğitim için yedi ilke ve uygulanması.
Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1 (4), 241-254.
- Taştan, Ö., Yalçınkaya, E. ve Boz, Y. (2008). Effectiveness of conceptual change textoriented
instruction on students’ understanding of energy in chemical reactions.
J Sci Educ Technol, 17, 444-453.
- Turaçoğlu, İ. (2011). Öğretmen adaylarının grup araştırması tekniğine yönelik öz değerlendirmeleri,
Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 39-47.
- Ültay, N. ve Çalık, M. (2011). A thematic review of studies into the effectiveness of
context-based chemistry curricula. J Sci Educ Technol, DOI 10.1007/s10956-
011-9357-5.
- Ünlü, M. ve Aydıntan, S. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin matematik öğretiminde
öğrenci takımları başarı bölümleri tekniği hakkındaki görüşleri. AİBÜ, Eğitim
Fakültesi Dergisi, 11 (1), 101-117.
- Wang, J., Doll, W.J., Deng, X., Park, K., ve Yang, M. (2013). The impact of faculty perceived
reconfigurability of learning management systems on effective teaching
practices. Computers & Education, 61, 146–157.
- Wheeldon, R., Atkinson, R., Dawes, A. ve Levinson, R. (2012). Do high school chemistry
examinations inhibit deeper level understanding of dynamic reversible chemical
reactions? Research in Science & Technological Education, 30 (2), 107-130.
Year 2013,
Issue: 57, 493 - 502, 29.11.2013
Seda Okumuş
Bilge Öztürk
Yasemin Koç
Oylum Çavdar
Sedat Aydoğdu
References
- Acar, B. ve Tarhan, L. (2008). Effects of cooperative learning on students’ understanding
of metallic bonding. Res Sci Educ, 38, 401–420.
- Açıkgöz, K. (1992). İşbirlikçi öğrenme kuram araştırma uygulama. Malatya: Uğurel
Matbaası.
- Adadan, E. (2012). Using multiple representations to promote grade 11 students’ scientific
understanding of the particle theory of matter. Res Sci Educ, DOI 10.1007/
s11165-012-9299-9.
- Aksoy, G. ve Gürbüz, F. (2012). İşbirlikli öğrenme yönteminin 6. sınıf fen ve teknoloji
dersinde öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları
Dergisi, 1 (1), 128-134.
- Alderman, R.V. (2008). Faculty and student out-of-classroom interaction: Student perceptions
of quality of interaction. Unpublished doctoral dissertation. Texas:
Texas A&M University.
- Aydoğdu, S. (2012). Üniversite öğretim elemanlarının Chickering ve Gamson öğrenme
ilkelerini kullanma düzeyleri, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erzurum: Atatürk
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Aydoğdu, S. Doymuş, K. ve Şimşek, U. (2012). Instructors’ practice level of Chickering
and Gamson learning principles. Mevlana International Journal of Education,
2 (2), 11-24.
- Bear, T. J. (2013). An action research study on the effect of interactive technology and
active learning on student performance, Unpublished doctoral dissertation. Minnesota:
Capella University.
- Bishoff, J.P. (2010). Utilization of the seven principles for good practice in undergraduate
education in general chemistry by community college instructors. Unpublished
doctoral dissertation. Morgantown West Virginia: University of West Virginia.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012).
- Bilimsel araştırma yöntemleri. (Geliştirilmiş 13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
- Caboni, T. C., Mundy, M. E. ve Duesterhaus, M. B. (2002). The implications of the norms
of undergraduate college students for faculty enactment of principles of good practice
in undergraduate education. Peabody Journal of Education, 77 (3), 125-137.
- Chickering, A.W. ve Gamson, Z. (1987). Seven principles of good practice in undergraduate
education. AAHE Bulletin, 39 (7), 3-7.
- Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (4. Baskı). Trabzon.
Demirel, T. (2010). Blogların öğretim amaçlı kullanımı üzerine öğretmen adaylarının
görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Donovan, D. ve Loch, B. (2013). Closing the feedback loop: Engaging students in large
first-year mathematics test revision sessions using pen-enabled screens. International
Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 44 (1).
- 1-13.
Doymuş, K. (2008). Teaching chemical bonding through jigsaw cooperative learning.
Research in Science & Technological Education, 26 (1), 47-57.
- Doymuş, K., Karaçöp, A. ve Şimşek, Ü. (2010). Effects of jigsaw and animation techniques
on students’ understanding of concepts and subjects in electrochemistry.
- Education Tech Research Dev, 58, 671–691.
- Doymuş, K., Şimşek, Ü. ve Karaçöp, A. (2009). The effects of computer animations and
cooperative learning methods in micro, macro and symbolic level learning of
states of matter. Eurasian Journal of Educational Research, 36, 109-128.
- Frailich, M., Kesner, M. ve Hofstein, A. (2009). Enhancing students’ understanding of
the concept of chemical bonding by using activities provided on an interactive
website. Journal of Research in Scıence Teaching, 46 (3), 289–310.
- Gamson, Z. (1991). A brief history of the seven principles for good practice in undergraduate
education. In A. W. Chickering & Z. Gamson (Eds.), Applying the seven
principles for good practice in undergraduate education (Vol. 47, pp. 5- 12).
New York: Jossey-Bass.
- Gök, Ö., Doğan, A., Doymuş, K. ve Karaçöp, A. (2009). İşbirlikli öğrenme yönteminin
ilköğretim öğrencilerinin akademik başarılarına ve fene olan tutumlarına etkileri,
Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (1), 193-209.
- Greenbowe, T. ve Meltzer, D. (2003). Student learning of thermochemical concepts in
the context of solution calorimetry. International Journal of Science Education,
25 (7), 779–800.
- Haigh, M., France, B. ve Gounder, R. (2011). Compounding confusion? When illustrative
practical work falls short of its purpose—A case study. Res Sci Educ, DOI
10.1007/s11165-011-9226-5.
- Junco, R., Heibergert, G. ve Lokent, E. (2011). The effect of twitter on college student
engagement and grades. Journal of Computer Assisted Learning, 27, 119-132.
- Karaçöp, A. ve Doymuş, K. (2012). Effects of jigsaw cooperative learning and animation
techniques on students’ understanding of chemical bonding and their conceptions
of the particulate nature of matter. Journal of Science Education Technology,
DOI 10.1007/s10956-012-9385-9.
- Okumuş, S. (2012). “Maddenin halleri ve ısı” ünitesinin bilimsel tartışma (argümantasyon)
modeli ile öğretiminin öğrenci başarısına ve anlama düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış
yüksek lisans tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Enstitüsü.
- Okur Akçay, N. ve Doymuş, K. (2012). The effects of group ınvestigation and cooperative
learning techniques applied in teaching force and motion subjects on students’
academic achievements. Journal of Educational Sciences Research, 2 (1),
109-123.
- Prince, M. (2004). Does active learning work? A review of the research. Journal of Engineering
Education, 93, 223-231.
- Sancı, M. ve Kılıç, D. (2011). İlköğretim 4. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretiminde uygulanan
jigsaw ve grup araştırması tekniklerinin öğrencilerin akademik başarıları
üzerine etkisi. Dünya’daki Eğitim ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 1 (1), 80- 92.
- Şimşek, U. (2012). The effects of reading-writing-presentation and group ınvestigation
methods on students’ academic achievements in citizenship lessons. Journal of
Educational Sciences Research, 2 (2), 189-201.
- Şimşek, U., Aydoğdu, S. ve Doymuş, K. (2012). İyi bir eğitim için yedi ilke ve uygulanması.
Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1 (4), 241-254.
- Taştan, Ö., Yalçınkaya, E. ve Boz, Y. (2008). Effectiveness of conceptual change textoriented
instruction on students’ understanding of energy in chemical reactions.
J Sci Educ Technol, 17, 444-453.
- Turaçoğlu, İ. (2011). Öğretmen adaylarının grup araştırması tekniğine yönelik öz değerlendirmeleri,
Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 39-47.
- Ültay, N. ve Çalık, M. (2011). A thematic review of studies into the effectiveness of
context-based chemistry curricula. J Sci Educ Technol, DOI 10.1007/s10956-
011-9357-5.
- Ünlü, M. ve Aydıntan, S. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin matematik öğretiminde
öğrenci takımları başarı bölümleri tekniği hakkındaki görüşleri. AİBÜ, Eğitim
Fakültesi Dergisi, 11 (1), 101-117.
- Wang, J., Doll, W.J., Deng, X., Park, K., ve Yang, M. (2013). The impact of faculty perceived
reconfigurability of learning management systems on effective teaching
practices. Computers & Education, 61, 146–157.
- Wheeldon, R., Atkinson, R., Dawes, A. ve Levinson, R. (2012). Do high school chemistry
examinations inhibit deeper level understanding of dynamic reversible chemical
reactions? Research in Science & Technological Education, 30 (2), 107-130.