Biyoloji öğretim programının yapılandırmacı yaklaşım temelinde yeniden düzenlen-
mesiyle, öğrenme ortamlarında öğrencilerin derse aktif katılımını sağlayan görsel araçlar
üzerindeki çalışmalar artmıştır. Söz konusu araçlardan biri de karikatürlerdir. Eğitimde
karikatür kullanmanın kuramsal temeli yapılandırmacılığa dayandırılmaktadır. Karika-
tür, “bugünkü durumuyla çizgi ile mizah yapma sanatıdır” biçiminde tanımlanmaktadır.
Eğitim araştırmacıları için karikatürler öğrencilerin yaratıcılığını eleştirel düşünmeyi
artırmak için kullanılan önemli bir araçtır. Bu araştırmada, lise biyoloji müfredatında
yer alan, öğrencilerin anlamakta güçlük çektikleri ve yanlış anlama geliştirdikleri konu-
lardan birisi olan “Canlıların Çeşitliliği ve Sınıflandırma” ünitesine ait “Bitkiler Âlemi”
konusu ile ilgili 9. sınıf öğrencilerinin başarıları üzerinde karikatür destekli öğretimin
ne derece etkili olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada ön test son test kalıcılık
testi kontrol gruplu yarı deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Erzurum Güzel Sa-
natlar ve Spor Lisesinde öğrenim gören ve biyoloji dersi alan 20 kişilik kontrol grubu,
20 kişilik deney grubu olarak seçilmiştir. Kontrol gruplarında “Canlıların Çeşitliliği ve
Sınıflandırma” ünitesine ait “Bitkiler Âlemi” konusu geleneksel öğretim yöntemleri ile
deney grubunda karikatür destekli öğretim yöntemi ile verilmiştir. Karikatürün başarıya
etkisini ölçmek için Bitkiler Âlemi ile ilgili 20 soruluk bir başarı testi ön, son ve kalıcılık
testi olarak kullanılmıştır. Biyoloji öğretiminde karikatürlerin kullanılmasının öğretim
başarısını artırmada ve kalıcılığı artırmada geleneksel metoda göre daha etkili olduğu
sonucuna varılmıştır.
Karikatür Destekli Öğretim Geleneksel Öğretim Öğrencinin Akademik Başarısı Bitkiler Âlemi Biyoloji Eğitimi.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 12, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 67 |