Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ VE ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETMENLİK ALAN SINAVINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2016, Issue: 67, 163 - 186, 12.09.2016

Abstract

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin alan sı-
navına ilişkin görüşlerinin tespit edilmesidir. Araştırma nitel bir araştırma olup, çalışma
grubunu Ağrı ilinde görev yapan 9 erkek 26 bayan olmak üzere toplam 35 okul öncesi
öğretmen ve 25 erkek, 68 bayan olmak üzere toplam 93 son sınıf okul öncesi öğretmen
adayı oluşturmaktadır. Araştırmada katılımcılara alan uzmanlara tarafından hazırlanan
8 soru yöneltilmiş ve bu sorulara verilen cevaplar içerik analizi tekniğiyle analiz edilerek
tablolaştırılıp elde edilen bulgular yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların
% 97’si alan sınavının gerekliliği konusunda olumlu görüş belirtmiştir. Ancak dersler
açısından özellikle seçmeli derslerin sınav içeriğine alınmadığı ve kapsam geçerliliğinin
olmadığı yönünde görüş belirtmişlerdir. Alanda teorik sınavla birlikte uygulama sınavı-
nın alan açısından önemli olduğu ifade edilmiştir.

References

  • Akdemir, A. S. (2013). Türkiye’de öğretmen yetiştirme programlarının tarihçesi ve so- runları. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of TurkishorTurkic,8(12), 15-28.
  • Atav, E., Sönmez, S. (2013). Öğretmen adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS)’na ilişkin görüşleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (HÜ Journal of Education) Özel Sayı (1), 01-13.
  • Başkan, Z., Alev, N. (2009). Kamu Personeli Seçme Sınavında (KPSS) çıkan soruların öğretmenlik meslek derslerine göre kapsam geçerliği. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 29-49.
  • Çermik, F., Eser, Y., Kurt, M., Keçeci Kurt, S. (2013). Sosyal Bilgiler öğretmen adayları- nın Öğretmenlik Alan Bilgisi Testi (ÖABT)’ne yönelik görüşlerinin belirlenmesi, II. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Aksaray.
  • Demir, B., Bütüner, K. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının alan sınavına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (2), 113- 128.
  • Demiryay, N., Balcı, U. (2014). Öğretmenler için alan bilgisi (ÖABT) Almanca sınavına yönelik Almanca öğretmenliği lisans eğitiminin yeterlilik sorunu, Diyalog, 70- 82. http://www.batman.edu.tr/Files/Scientific/2428fc15-9722-4363-a006-365fb- bf20c53.pdf adresinden,26.07.2016 tarihinde alınmıştır. 185 OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ VE ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETMENLİK ALAN SINAVINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ
  • Deniz, Ü., Kesicioğlu, O. S. (2012). Okul öncesi öğretmen adaylarının kişilik özellikle- rinin bazı değişkenlerle ilişkisinin incelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 13( 2), 1-13.
  • Erdem, S., Soylu, Y. (2013). Öğretmen adaylarının KPSS ve alan sınavına ilişkin gö- rüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 223-236.
  • Gündoğdu, K., Çimen, N., Turan, S. (2008). Öğretmen adaylarının Kamu Personeli Seç- me Sınavına (KPSS) ilişkin görüşleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad), 9(2), -43.
  • Ilgar, M. Z., Coşgun Ilgar, S. (2013). Nitel bir araştırma deseni olarak gömülü teori (Te- mellendirilmiş kuram), http://www.izu.edu.tr/Assets/Content/File/Enstitu_Sek- reterligi/2013_Guz_Donemi_M_Zeki_ilgar_ve_Semra_Cosgun_ilgar.pdf adre- sinden 26.07.2016 tarihinde alınmıştır.
  • İlk Defa Devlet Kamu Hizmeti ve Görevlerine Devlet Memuru Olarak Atanacaklar İçin Mecburi Yeterlilik ve Yarışma Sınavları Genel Yönetmeliğinde Değişiklik Ya- pılmasına Dair Yönetmelik (1985). Türkiye Cumhuriyeti Resmi Gazete, 23619 Mükerrer, 22 Şubat 1999.
  • Kavcar, C. (2003). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 1-14.
  • Kök, M., Çiftçi, M., Ayık, A. (2011). Öğretmenlik mesleği özel alan yeterliklerine ilişkin bir inceleme (Okul Öncesi Öğretmenliği Örneği).Atatürk Üniversitesi Sosyal Bi- limler Enstitüsü Dergisi, 15(1),169-183.
  • MEB. (2009). Öğretmen yeterlikleri. Ankara: MEB Yayınları.
  • Öner, D. (2010). Öğretmenin bilgisi özel bir bilgi midir? Öğretmek için gereken bilgiye kuramsal bir Bakış 1. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 27(2), 23-32.
  • Shulman, L. S. (1987). Knowlegde and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57 (1), 61-77.
  • Şahin, Ç., Arcagök, S., Girgin Sarıdaş, D., Demir, M. K. (2015). Sınıf öğretmeni aday- larının sınıf öğretmenliği alan sınavına yönelik görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi XIV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Özel Sayısı, 183-194.
  • Yıldırım, A., Şimşek, E, (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin: Ankara.
  • İnternet Kaynakları ÖSYM (2013). http://www.osym.gov.tr/dosya/1-69099/h/oabt-ornek-soru-ve-agirliklar. pdf adresinden 11.04.2016 tarihinde alınmıştır. 186 / Yrd. Doç. Dr. İsmail ÇELİK EKEV AKADEMİ DERGİSİ
  • ÖSYM (1999). http://osym.gov.tr/belge/1-5732/1-genel-bilgiler-temel-ilke-ve-kurallar. htmladresinden 08.04.2016 tarihinde alınmıştır.
  • ÖSYM (2000). http://www.osym.gov.tr/belge/1-6130/2000-sinavlari.htmladresinden 08.04.2016 tarihinde alınmıştır.
  • ÖSYM (2002). http://osym.gov.tr/dosya/1-29485/h/icindekiler.pdf adresinden 08.04.2016 tarihinde alınmıştır.
  • ÖSYM (2014). http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2014/KPSS/ 2014KPSSLiSANSKiLAVUZU02052014.pdfadresinden 11.04.2016 tarihinde alınmıştır.
  • ÖSYM (2016a). http://osym.gov.tr/belge/1-24860/2016-ogretmenlik-alan-bilgisi-testi- oabt-sinav-yapilaca-.htmladresinden 11.04.2016 tarihinde alınmıştırÖSYM (2016b). http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2016/KPSS/KONUDAGILI- MI17032016.pdf adresinden 17.03.2016 tarihinde alınmıştır.
  • ÖSYM(2016c).http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2016/KPSS/KPSSLISANSKI- LAVUZ29032016.pdf adresinden 29.03.2016 tarihinde alınmıştır.
Year 2016, Issue: 67, 163 - 186, 12.09.2016

Abstract

References

  • Akdemir, A. S. (2013). Türkiye’de öğretmen yetiştirme programlarının tarihçesi ve so- runları. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of TurkishorTurkic,8(12), 15-28.
  • Atav, E., Sönmez, S. (2013). Öğretmen adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS)’na ilişkin görüşleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (HÜ Journal of Education) Özel Sayı (1), 01-13.
  • Başkan, Z., Alev, N. (2009). Kamu Personeli Seçme Sınavında (KPSS) çıkan soruların öğretmenlik meslek derslerine göre kapsam geçerliği. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 29-49.
  • Çermik, F., Eser, Y., Kurt, M., Keçeci Kurt, S. (2013). Sosyal Bilgiler öğretmen adayları- nın Öğretmenlik Alan Bilgisi Testi (ÖABT)’ne yönelik görüşlerinin belirlenmesi, II. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Aksaray.
  • Demir, B., Bütüner, K. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının alan sınavına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (2), 113- 128.
  • Demiryay, N., Balcı, U. (2014). Öğretmenler için alan bilgisi (ÖABT) Almanca sınavına yönelik Almanca öğretmenliği lisans eğitiminin yeterlilik sorunu, Diyalog, 70- 82. http://www.batman.edu.tr/Files/Scientific/2428fc15-9722-4363-a006-365fb- bf20c53.pdf adresinden,26.07.2016 tarihinde alınmıştır. 185 OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ VE ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETMENLİK ALAN SINAVINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ
  • Deniz, Ü., Kesicioğlu, O. S. (2012). Okul öncesi öğretmen adaylarının kişilik özellikle- rinin bazı değişkenlerle ilişkisinin incelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 13( 2), 1-13.
  • Erdem, S., Soylu, Y. (2013). Öğretmen adaylarının KPSS ve alan sınavına ilişkin gö- rüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 223-236.
  • Gündoğdu, K., Çimen, N., Turan, S. (2008). Öğretmen adaylarının Kamu Personeli Seç- me Sınavına (KPSS) ilişkin görüşleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad), 9(2), -43.
  • Ilgar, M. Z., Coşgun Ilgar, S. (2013). Nitel bir araştırma deseni olarak gömülü teori (Te- mellendirilmiş kuram), http://www.izu.edu.tr/Assets/Content/File/Enstitu_Sek- reterligi/2013_Guz_Donemi_M_Zeki_ilgar_ve_Semra_Cosgun_ilgar.pdf adre- sinden 26.07.2016 tarihinde alınmıştır.
  • İlk Defa Devlet Kamu Hizmeti ve Görevlerine Devlet Memuru Olarak Atanacaklar İçin Mecburi Yeterlilik ve Yarışma Sınavları Genel Yönetmeliğinde Değişiklik Ya- pılmasına Dair Yönetmelik (1985). Türkiye Cumhuriyeti Resmi Gazete, 23619 Mükerrer, 22 Şubat 1999.
  • Kavcar, C. (2003). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 1-14.
  • Kök, M., Çiftçi, M., Ayık, A. (2011). Öğretmenlik mesleği özel alan yeterliklerine ilişkin bir inceleme (Okul Öncesi Öğretmenliği Örneği).Atatürk Üniversitesi Sosyal Bi- limler Enstitüsü Dergisi, 15(1),169-183.
  • MEB. (2009). Öğretmen yeterlikleri. Ankara: MEB Yayınları.
  • Öner, D. (2010). Öğretmenin bilgisi özel bir bilgi midir? Öğretmek için gereken bilgiye kuramsal bir Bakış 1. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 27(2), 23-32.
  • Shulman, L. S. (1987). Knowlegde and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57 (1), 61-77.
  • Şahin, Ç., Arcagök, S., Girgin Sarıdaş, D., Demir, M. K. (2015). Sınıf öğretmeni aday- larının sınıf öğretmenliği alan sınavına yönelik görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi XIV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Özel Sayısı, 183-194.
  • Yıldırım, A., Şimşek, E, (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin: Ankara.
  • İnternet Kaynakları ÖSYM (2013). http://www.osym.gov.tr/dosya/1-69099/h/oabt-ornek-soru-ve-agirliklar. pdf adresinden 11.04.2016 tarihinde alınmıştır. 186 / Yrd. Doç. Dr. İsmail ÇELİK EKEV AKADEMİ DERGİSİ
  • ÖSYM (1999). http://osym.gov.tr/belge/1-5732/1-genel-bilgiler-temel-ilke-ve-kurallar. htmladresinden 08.04.2016 tarihinde alınmıştır.
  • ÖSYM (2000). http://www.osym.gov.tr/belge/1-6130/2000-sinavlari.htmladresinden 08.04.2016 tarihinde alınmıştır.
  • ÖSYM (2002). http://osym.gov.tr/dosya/1-29485/h/icindekiler.pdf adresinden 08.04.2016 tarihinde alınmıştır.
  • ÖSYM (2014). http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2014/KPSS/ 2014KPSSLiSANSKiLAVUZU02052014.pdfadresinden 11.04.2016 tarihinde alınmıştır.
  • ÖSYM (2016a). http://osym.gov.tr/belge/1-24860/2016-ogretmenlik-alan-bilgisi-testi- oabt-sinav-yapilaca-.htmladresinden 11.04.2016 tarihinde alınmıştırÖSYM (2016b). http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2016/KPSS/KONUDAGILI- MI17032016.pdf adresinden 17.03.2016 tarihinde alınmıştır.
  • ÖSYM(2016c).http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2016/KPSS/KPSSLISANSKI- LAVUZ29032016.pdf adresinden 29.03.2016 tarihinde alınmıştır.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İsmail Çelik This is me

Publication Date September 12, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 67

Cite

APA Çelik, İ. (2016). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ VE ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETMENLİK ALAN SINAVINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. EKEV Akademi Dergisi(67), 163-186.