Araştırmanın amacı öğretmenlerin sahip oldukları kültürel sermaye yeterlik düzeyini belirlemek ve
yeterlik düzeylerindeki anlamlı farklılığın sebeplerini öğretmen görüşlerine göre tespit etmektir.
Araştırma karma (mixed) yöntemle desenlenmiştir. Kültürel sermaye ölçeği uygulanarak öğretmenlerin
kültürel sermaye yeterlik düzeylerinde anlamlı fark oluşturan değişkenler nitel çalışmayla incelenmiştir.
Araştırmanın nicel aşamasının örneklem seçimi “İllerin ve Bölgelerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması
Araştırması” (Türkiye Cumhuriyeti Kalkınma Bakanlığı’nın [TCKB], 2013) verilerine
dayanmaktadır. Türkiye genelinde sosyoekonomik düzeye göre belirlenen, 15 ilde görev
yapan 2273 öğretmene ölçek uygulanmıştır. Nitel kısma ait çalışma grubunu ise eğitim
yönetimi alanında lisansüstü eğitim gören ve aynı zamanda devlet okullarında öğretmen
olarak çalışan 56 öğretmen oluşturmaktadır. Nicel araştırma kısmında araştırmanın
amacı doğrultusunda Kültürel Sermaye Ölçeği uygulanmış ve veriler istatistik paket
programıyla analiz edilmiştir. Nitel aşamada ise veriler yarı yapılandırılmış görüşme
formuyla toplanmış ve içerik analizi yapılarak tablolar halinde sunulmuştur. Araştırma
sonuçlarına göre; Türkiye genelinde öğretmenlerin “kültürel sermaye” yeterlik düzeyleri
“yüksektir”. Eğitim düzeyi, anne eğitim düzeyi ve baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre
öğretmenlerin kültürel sermaye yeterlik düzeylerinde anlamlı fark vardır. Öğretmenlerle
yapılan görüşmelerde yeterlik düzeylerindeki anlamlı farkın gerekçelerine yönelik farklı
fikirler üzerinde durulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 3, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 89 |