Research Article
BibTex RIS Cite

MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MESLEKİ YETERLİK DÜZEYLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2017, Issue: 72, 1 - 12, 25.12.2017

Abstract

Eğitim kalitesinin belirlenmesinde öğretmenlerin etkisi büyüktür. Bir öğretim kurumunda çalışan öğretmenler gerekli niteliğe ve standartlara sahip değillerse, öğretimden
beklenen verim sağlanamaz. Dolayısıyla öğretim kurumunun başarısı öğretmenlerin meslek öncesinde nitelikli olarak eğitilmelerine, meslek içinde de kendilerini geliştirmelerine
bağlıdır. Bu noktadan hareketle müzik öğretmeni adaylarının bir müzik öğretmeninde olmasını istediği yeterlikler araştırma konusu olmuştur. Bu çalışma ile müzik öğretmeni
adaylarının mesleki açıdan yeterliklerinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Araştırma nicel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı’nın dördüncü sınıfında öğrenim gören 25 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Akbulut (2012) tarafından geliştirilen “Müzik Öğretmenleri Mesleki Yeterlikleri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma ölçeği likert tipte olup 40 maddeyi içermektedir. Verilerin analizinde non-parametrik yöntemlerden Mann Whitney U Testi ile Kruskal Wallis testinden yararlanılmıştır. Çalışmada müzik öğretmeni adaylarının mesleki yeterlikleri cinsiyet, baba eğitim durumu, anne eğitim durumu, lisans öğrenimi öncesinde enstrüman öğrenimi alıp almama durumu, öğretmenlik alan bilgisi ve mesleki alan bilgisi değişkenlerine göre incelenmiştir. Çalışma grubunun yeterlik düzeylerinin cinsiyet, baba eğitim durumu, anne eğitim durumu, öğretmenlik alan bilgisi ve mesleki alan bilgisi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür. Lisans öğrenimi öncesinde herhangi bir enstrümanın öğrenimini alıp almama durumunun ise müzik öğretmeni adaylarının yeterliklerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu bulunmuştur. Çalışma sonucunda öğretmen adaylarının seslendirdikleri şarkıları müziksel bir duyarlık içinde söyleyebilme, okul çalgılarından en az birini derste etkili olarak kullanabilme, çok sesli koro ve çalgı toplulukları (orkestra) oluşturabilme konularında kendilerini “orta düzeyde” yeterli buldukları tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının kendilerini ve arkadaşlarını “Öğrencilerin yeteneklerinin farkına varabilmelerinde aldığı eğitimin önemli bir rol oynadığının bilincindedirler” konusunda yüksek düzeyde yeterli olduklarını düşündükleri belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının mesleki yeterlik boyutunda ise kendilerini ve arkadaşlarını hiç bir açıdan tam olarak yeterli görmemektedirler.

References

  • Akbulut, E. (2006). Müzik öğretmeni adaylarının mesleklerine ilişkin özyeterlik inançla- rı. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33.
  • Akbulut, E. (2012). Müzik öğretmenleri mesleki yeterlikleri ölçeği çalışması, e-Journal of New World Sciences Academy 7(4), ISSN: 1308-7290.
  • Demir, B., Aydıner-Uygun, M. (2015). Müzik öğretmenlerinin öğretim stillerini tercih etme düzeylerinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(5), 469- 484,
  • Demirtaş, H., Cömert, M., Özer, N. (2011). Öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim ve Bilim, 36 (159).
  • Deniz, J., Gündoğdu, P. (2008). Müzik öğretmenlerinin mesleki yeterliklerinin incelen- mesi ve değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, Eği- tim Bilimleri Dergisi, 27 (27).
  • Dilci, T. , Yıldız, H. (2012). Öğretmen adaylarının mesleki yeterliklerine ilişkin inançları, Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. I, 245-265.
  • Durdukoca, Ş. F. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik öz yeterlik algılarının çe- şitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 69-77.
  • Ekinci, H. (2013). Öğretmen adaylarının özyeterlik algıları: Müzik, resim ve beden eği- timi. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkishor Turkic, 8(3), 189-196.
  • Mentiş-Köksoy, A. (2015). Primary School Teacher Candidates Perceptions Related to The Concept of Music. International Review of Social Sciences and Humanities, 9 (2), 9-15. ISSN: 2248-9010 (Online).
  • Morgil, İ., Seçken, N. ve A. S. Yücel. (2004). Kimya Öğretmen Adaylarının Özyeter- lik İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(1), 62-72.
  • Okan Akın, N. (2012). A practicalstudy of visual culture conveyance. Procedia-Socia- land Behavioral Sciences, 51, 672-676.
  • Özmenteş, S. (2007). Çalgı çalışma sürecinde özdüzenlemeli öğrenme ile duyuşsal özel- likler ve performans düzeyi ilişkileri, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Özmenteş, G. (2014). Mesleki müzik eğitimi alan öğrencilerin müzik özyeterlikleri, benlik saygıları ve bireysel özellikleri arasındaki ilişkiler, Eğitim ve Bilim, 39 (171).
  • Piji-Küçük, D. (2012). Müzik öğretmenlerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumları, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (151- 161).
  • Sağlam, A. Ç. (2008). Müzik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik yutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 59- 69.
  • Tabancalı, E., Çelik, K. (2013). Öğretmen adaylarının akademik öz-yeterlikleri ile öğret- men öz-yeterlilikleri arasındaki ilişki. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1167-1184.
  • Tufan, E. ve Güdek, B. (2008). Müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (1), 25-40.
  • Uğurlu, C. T. ve Polat, S. (2011). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesle- ğine ilişkin tutumları. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35 (1), 68-74.
  • Uçan, A. (2006). Müzik öğretmenliği yeterlikleri, Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bil- dirisi, 26-28 Nisan, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Yağcı, U. , Aksoy, V. (2015). Müzik öğretmeni adaylarının akademik öz yeterlikleriyle öğretmenlik öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 89-104.
Year 2017, Issue: 72, 1 - 12, 25.12.2017

Abstract

References

  • Akbulut, E. (2006). Müzik öğretmeni adaylarının mesleklerine ilişkin özyeterlik inançla- rı. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33.
  • Akbulut, E. (2012). Müzik öğretmenleri mesleki yeterlikleri ölçeği çalışması, e-Journal of New World Sciences Academy 7(4), ISSN: 1308-7290.
  • Demir, B., Aydıner-Uygun, M. (2015). Müzik öğretmenlerinin öğretim stillerini tercih etme düzeylerinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(5), 469- 484,
  • Demirtaş, H., Cömert, M., Özer, N. (2011). Öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim ve Bilim, 36 (159).
  • Deniz, J., Gündoğdu, P. (2008). Müzik öğretmenlerinin mesleki yeterliklerinin incelen- mesi ve değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, Eği- tim Bilimleri Dergisi, 27 (27).
  • Dilci, T. , Yıldız, H. (2012). Öğretmen adaylarının mesleki yeterliklerine ilişkin inançları, Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. I, 245-265.
  • Durdukoca, Ş. F. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik öz yeterlik algılarının çe- şitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 69-77.
  • Ekinci, H. (2013). Öğretmen adaylarının özyeterlik algıları: Müzik, resim ve beden eği- timi. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkishor Turkic, 8(3), 189-196.
  • Mentiş-Köksoy, A. (2015). Primary School Teacher Candidates Perceptions Related to The Concept of Music. International Review of Social Sciences and Humanities, 9 (2), 9-15. ISSN: 2248-9010 (Online).
  • Morgil, İ., Seçken, N. ve A. S. Yücel. (2004). Kimya Öğretmen Adaylarının Özyeter- lik İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(1), 62-72.
  • Okan Akın, N. (2012). A practicalstudy of visual culture conveyance. Procedia-Socia- land Behavioral Sciences, 51, 672-676.
  • Özmenteş, S. (2007). Çalgı çalışma sürecinde özdüzenlemeli öğrenme ile duyuşsal özel- likler ve performans düzeyi ilişkileri, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Özmenteş, G. (2014). Mesleki müzik eğitimi alan öğrencilerin müzik özyeterlikleri, benlik saygıları ve bireysel özellikleri arasındaki ilişkiler, Eğitim ve Bilim, 39 (171).
  • Piji-Küçük, D. (2012). Müzik öğretmenlerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumları, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (151- 161).
  • Sağlam, A. Ç. (2008). Müzik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik yutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 59- 69.
  • Tabancalı, E., Çelik, K. (2013). Öğretmen adaylarının akademik öz-yeterlikleri ile öğret- men öz-yeterlilikleri arasındaki ilişki. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1167-1184.
  • Tufan, E. ve Güdek, B. (2008). Müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (1), 25-40.
  • Uğurlu, C. T. ve Polat, S. (2011). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesle- ğine ilişkin tutumları. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35 (1), 68-74.
  • Uçan, A. (2006). Müzik öğretmenliği yeterlikleri, Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bil- dirisi, 26-28 Nisan, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Yağcı, U. , Aksoy, V. (2015). Müzik öğretmeni adaylarının akademik öz yeterlikleriyle öğretmenlik öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 89-104.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Aylin Mentiş Köksoy This is me

Publication Date December 25, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 72

Cite

APA Mentiş Köksoy, A. (2017). MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MESLEKİ YETERLİK DÜZEYLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. EKEV Akademi Dergisi(72), 1-12.