Eğitim kalitesinin belirlenmesinde öğretmenlerin etkisi büyüktür. Bir öğretim kurumunda çalışan öğretmenler gerekli niteliğe ve standartlara sahip değillerse, öğretimden
beklenen verim sağlanamaz. Dolayısıyla öğretim kurumunun başarısı öğretmenlerin meslek öncesinde nitelikli olarak eğitilmelerine, meslek içinde de kendilerini geliştirmelerine
bağlıdır. Bu noktadan hareketle müzik öğretmeni adaylarının bir müzik öğretmeninde olmasını istediği yeterlikler araştırma konusu olmuştur. Bu çalışma ile müzik öğretmeni
adaylarının mesleki açıdan yeterliklerinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Araştırma nicel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı’nın dördüncü sınıfında öğrenim gören 25 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Akbulut (2012) tarafından geliştirilen “Müzik Öğretmenleri Mesleki Yeterlikleri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma ölçeği likert tipte olup 40 maddeyi içermektedir. Verilerin analizinde non-parametrik yöntemlerden Mann Whitney U Testi ile Kruskal Wallis testinden yararlanılmıştır. Çalışmada müzik öğretmeni adaylarının mesleki yeterlikleri cinsiyet, baba eğitim durumu, anne eğitim durumu, lisans öğrenimi öncesinde enstrüman öğrenimi alıp almama durumu, öğretmenlik alan bilgisi ve mesleki alan bilgisi değişkenlerine göre incelenmiştir. Çalışma grubunun yeterlik düzeylerinin cinsiyet, baba eğitim durumu, anne eğitim durumu, öğretmenlik alan bilgisi ve mesleki alan bilgisi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür. Lisans öğrenimi öncesinde herhangi bir enstrümanın öğrenimini alıp almama durumunun ise müzik öğretmeni adaylarının yeterliklerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu bulunmuştur. Çalışma sonucunda öğretmen adaylarının seslendirdikleri şarkıları müziksel bir duyarlık içinde söyleyebilme, okul çalgılarından en az birini derste etkili olarak kullanabilme, çok sesli koro ve çalgı toplulukları (orkestra) oluşturabilme konularında kendilerini “orta düzeyde” yeterli buldukları tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının kendilerini ve arkadaşlarını “Öğrencilerin yeteneklerinin farkına varabilmelerinde aldığı eğitimin önemli bir rol oynadığının bilincindedirler” konusunda yüksek düzeyde yeterli olduklarını düşündükleri belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının mesleki yeterlik boyutunda ise kendilerini ve arkadaşlarını hiç bir açıdan tam olarak yeterli görmemektedirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 72 |