Profesörlerin öğretim üyesi yetiştirme sürecine ilişkin görüşlerini ortaya koymayı amaçlayan
bu nitel araştırma, bütüncül tek durum deseniyle yürütülmüştür. Kolay ulaşılabilir
ve ölçüt örnekleme yöntemleriyle bir devlet üniversitesinin farklı akademik birimlerinde
görev yapan profesör doktor unvanlı 22 gönüllü öğretim üyesi, bu araştırmanın çalışma
grubunu oluşturmaktadır. Yarı yapılandırılmış bir görüşme formu üzerinde yüz yüze yapılan
bireysel görüşmelerle toplanan veriler içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırma
sonucunda, profesörlerin lisansüstü eğitim yapma kararlarında öğretim üyesinin teşviki,
kişisel özelliklerinin uygunluğu, öğretim üyesi olma istekleri, yüksek düzeydeki akademik
performansları, bürokratik çalışma ortamından duydukları rahatsızlık, arkadaş etkisi
ve ülkenin siyasal durumunun etkili olduğu ortaya konmuştur. Katılımcılar, lisansüstü
eğitim hedeflerine ulaşmak için sınavlara katılmış, yurtdışında lisansüstü eğitim almış,
dil kursuna gitmiş, ders çalışmaya çok zaman ayırmış ve/veya burs alma girişimlerinde
bulunmuştur. Geçmişteki lisansüstü eğitime geçiş süreci konusunda adayların yüz yüze
ilişkilerle tanınması, idealist adayların lisansüstü eğitime yönelmesi ve adayın lisansüstü
eğitim yapmaya lisans sürecinde karar vermesi olumlu; jüri üyelerinin tanıdığı öğrencisini
tercih etmesi ise olumsuz olarak değerlendirilmiştir. Katılımcılar, öğretim üyeliği sürecinde
yönetimsel baskılar, araştırma için altyapı/teknik donanım yetersizliklerinin yanı
sıra kadro sıkıntıları ile karşılaşmışlardır. Lisansüstü eğitimden öğretim üyeliğine geçiş
konusunda, doktora mezunlarının üniversitelerde istihdam edilememesi ve başarılı
akademisyen adaylarının üniversitede tutulamaması gibi olumsuzluklara vurgu yapılmıştır.
Son olarak, günümüzdeki öğretim üyesi yetiştirme sürecinde karşılaşılan engeller
akademik, ekonomik, yönetimsel ve yaşamsal engeller bağlamında değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 88 |