Bu araştırmanın genel amacı; öğretmenlerin empatik eğilimleri ile problem çözme
becerilerinin ne düzeyde olduğu ve demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini tespit
etmektir. Araştırma 2017–2018 eğitim öğretim yılı, İstanbul ili Küçükçekmece, Bahçelievler ve
Başakşehir ilçelerindeki ilkokul, ortaokul ve lisede görev yapan
toplam 500 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında demografik bilgi formunun yanında problem
çözme envanteri ve empatik eğilim ölçeği kullanılarak veri toplanmıştır. Verilerin analizi SPSS
25.0 paket programı ile yapılmıştır. Buna göre verilerin
analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, ANOVA kullanılmıştır. Veri analizi
sonuçlarına göre öğretmenlerin empatik eğilimlerinin orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin
empatik eğilimleri cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki kıdem, eğitim
durumu, görev yapılan okul türü değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık
göstermektedir. Bu anlamlı farklılık bayan öğretmenler, bekârlar, 21 ve üzeri yıl mesleki
kıdeme sahip olanlar, yüksek lisans mezunları ve özel/vakıf okulunda çalışan öğretmenler
lehinedir. Öğretmenlerin empatik eğilimleri görev yapılan eğitim kademesi değişkenine
göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Veri analizi sonuçlarına
göre öğretmenlerin problem çözme becerilerinin yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir.
Öğretmenlerin problem çözme becerileri yaş, mesleki kıdem, eğitim durumu, görev yapılan
okul türü değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermektedir.
Bu anlamlı farklılık 51 yaş ve üzeri, 21 ve üzeri yıl mesleki kıdeme sahip olanlar, yüksek
lisans mezunları, lisede çalışan öğretmenler lehinedir. Öğretmenlerin problem çözme
becerileri cinsiyet değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermemektedir.
Öğretmenlerin empatik eğilimleri ile problem çözme becerileri arasında pozitif,
orta düzeyde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin
empatik eğilimi artıkça problem çözme becerileri artmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 88 |