İLKOKUL 3. VE 4. SINIF ÇOCUKLARI İÇİN MATEMATİK KAYGI ÖLÇEĞİ; GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI
Year 2018,
Issue: 73, 429 - 440, 29.04.2018
Yılmaz Mutlu
İhsan Söylemez
Abstract
Bu çalışmanın amacı ilkokul 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerini belirlemeye yönelik bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmanın örneklemi 3 farklı ilko-
kula devam eden 544’ü üçüncü sınıf ve 461 dördüncü sınıf olmak üzere toplamda 1005 öğrenciden oluşmaktadır. Ölçeğin yapı geçerliliğini belirlemek için açımlayıcı faktör
analizi yapılmıştır. Yapılan analizle 3 faktörlü bir yapı ve toplam 13 maddeden oluşan bir ölçme aracı elde edilmiştir. Ölçeğin bütünü için cronbach alfa güvenirlik katsayısı yakla-
şık olarak .75 olarak hesaplanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi ile elde edilen faktörlerin testi için doğrulayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçları
ölçeğin faktör yapısının uyumlu olduğunu doğrulamıştır. Elde edilen sonuçlar geliştirilen matematik kaygı ölçeğinin ilkokul 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerini belirlemekte geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu göstermiştir.
References
- Akçakın, V., Cebesoy, Ü. B. ve İnel, Y. (2015). İki boyutlu matematik kaygısı ölçeğinin
Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim
Fakültesi Dergisi. 35 (2), 283-301.
- Akın, A., Kurbanoğlu, N. İ. ve Takunyacı, M. (2011). Revize edilmiş matematik kaygısı
değerlendirme ölçeği. Doğrulayıcı faktör analizi çalışması. Necatibey Faculty
of Education Electronic Journal of Science ve Mathematics Education 5 (1),
163-180.
- Ashcraft, M. H. (2002). Math anxiety: Personal, educational, and cognitive consequences.
Current directions in psychological science, 11(5), 181-185.
- Baloğlu, M. ve Balgalmiş, E. (2010). Matematik kaygısını derecelendirme ölçeği
ilköğretim formu’nun Türkçe’ye uyarlanması, dil geçerliği ve psikometrik
incelemesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(1), 77-110.
- Baloğlu, M. (2010). An investigation of the validity and reliability of the adapted
mathematics anxiety rating scale-short version (MARS-SV) among Turkish
students. Eur J Psychol Educ, 25 (4), 507–518. DOI: 10.1007/s10212-010-0029-
2.
- Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi
Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442-448.
- Bloom, B. S. (1998). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme (çev. D. A. Özçelik) . İstanbul:
MEB Yayınları.
- Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı.
Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 32(32), 470-483.
- Büyüköztürk, Ş.,Akgün, Ö. E., Kahveci, Ö. ve Demirel, F.(2004). Güdülenme ve öğrenme
stratejileri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram
ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 207-239.
- Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem.
- Deniz, L. ve Üldaş, İ. (2008). Öğretmen ve öğretmen adaylarına yönelik matematik kaygı
ölçeğinin geçerlilik güvenilirlik çalışması. Eğitim Araştırmaları, 30, 49-62.
- Dreger, R. M. ve Aiken, L. R. (1957). The identify caption of number anxiety in a college
population. Journal of Educational Psychology, 48, 344-351.
- Harari, R. R., Vukovic, R. K. ve Bailey, S. P. (2013). Mathematics anxiety in young
children: an exploratory study. The Journal of experimental education, 81(4),
538-555.
- Hembree, R. (1990). The nature, effects, and relief of mathematics anxiety. Journal for
research in mathematics education, 21(1), 33-46.
- Hacıömeroğlu, G. ve Kutluca, T. (2016). Düzenlenmiş fennema-sherman matematik
kaygı ölçeği-ilkokul geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Eğitim Bilimleri
Dergisi, 5 (10), 95-100.
- Kamann, M. P. ve Wong, B. Y. (1993). Inducing adaptive coping self-statements in
children with learning disabilities through self-instruction training. Journal of
learning disabilities, 26 (9), 630–638. DOI: 10.1177/002221949302600913.
- Karasar, N.(2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
- Karakoç ve Dönmez, (2014). Ölçek geliştirme çalışmalarında temel ilkeler. Tıp Eğitimi
Dünyası. 40, 39-49.
- Kazelskis, R. (1998). Some dimensions of mathematics anxiety. A factor analysis across
instruments. Educational and Psychological Measurement, 58 (4), 623–633.
- Krinzinger, H., Kaufmann, L. ve Willmes, K. (2009). Math Anxiety and Math Ability in
Early Primary School Years. Journal of psychoeducational assessment, 27 (3),
206–225. DOI: 10.1177/0734282908330583.
- Mutlu, Y., Söylemez, İ. ve Yasul, A. F. (2017). İlkokul öğrencilerinin matematik kaygısı
ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Human
Sciences, 14(4), 4425-4434. DOI: 10.14687/jhs.v14i4.5019.
- Nazlıçiçek, N.; Erktin, E. (2002). Ilköğretim matematik öğretmenleri için kısaltılmış
matematik tutum ölçeği. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi,
16–18.
- Núñez-Peña, M. I., Suárez-Pellicioni, M., Guilera, G. ve Mercadé-Carranza, C.
(2013). A Spanish version of the short Mathematics Anxiety Rating Scale
(sMARS). Learning and Individual Differences, 24, 204–210. DOI: 10.1016/
j.lindif.2012.12.009.
- Özdemir, E., Gür, H. (2011). Matematik kaygısı-endişesi ölçeğinin (MKEÖ) geçerlik ve
güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim 36 (161), 39-50.
- Primi, C., Busdraghi, C, Tomasetto, C., Morsanyi, K. ve Chiesi, F. (2014). Measuring
math anxiety in Italian college and high school students. Validity, reliability and
gender invariance of the Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS). Learning
and Individual Differences 34, 51–56. DOI: 10.1016/j.lindif.2014.05.012.
- Richardson, F. C. ve Suinn, R. M. (1972). The mathematics anxiety rating scale:
Psychometric data. Journal of counseling Psychology, 19(6), 551.
- Sarı, M. H. (2014). Developing a mathematics teaching anxiety scale for classroom
teachers. Elementary Education Online, 13(4), 1296-1310.
- Schillinger, F. L.,Vogel, S. E., Diedrich, J. ve Grabner, R. H. (2018). Math anxiety,
intelligence, and performance in mathematics. Insights from the German
adaptation of the Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS-G). Learning and
Individual Differences 61, 109–119. DOI: 10.1016/j.lindif.2017.11.014.
- Sherard, Wade H. (1981). Math anxiety in the classroom. The Clearing House: A Journal
of Educational Strategies, Issues and Ideas 55 (3), 106–110.
- Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. 5. Basım. Ankara:
Nobel Yayıncılık.
- Turan, İ., Şimşek, Ü. ve Aslan, H. (2015). Eğitim araştırmalarında likert ölçeği ve likert-
tipisoruların kullanımı ve analizi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
30, 186-203
- Vukovic, R. K., Kieffer, M. J., Bailey, S. P. ve Harari, R. R. (2013). Mathematics anxiety
in young children. Concurrent and longitudinal associations with mathematical
performance. Contemporary Educational Psychology, 38 (1), 1–10. DOI:
10.1016/j.cedpsych.2012.09.001.
Year 2018,
Issue: 73, 429 - 440, 29.04.2018
Yılmaz Mutlu
İhsan Söylemez
References
- Akçakın, V., Cebesoy, Ü. B. ve İnel, Y. (2015). İki boyutlu matematik kaygısı ölçeğinin
Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim
Fakültesi Dergisi. 35 (2), 283-301.
- Akın, A., Kurbanoğlu, N. İ. ve Takunyacı, M. (2011). Revize edilmiş matematik kaygısı
değerlendirme ölçeği. Doğrulayıcı faktör analizi çalışması. Necatibey Faculty
of Education Electronic Journal of Science ve Mathematics Education 5 (1),
163-180.
- Ashcraft, M. H. (2002). Math anxiety: Personal, educational, and cognitive consequences.
Current directions in psychological science, 11(5), 181-185.
- Baloğlu, M. ve Balgalmiş, E. (2010). Matematik kaygısını derecelendirme ölçeği
ilköğretim formu’nun Türkçe’ye uyarlanması, dil geçerliği ve psikometrik
incelemesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(1), 77-110.
- Baloğlu, M. (2010). An investigation of the validity and reliability of the adapted
mathematics anxiety rating scale-short version (MARS-SV) among Turkish
students. Eur J Psychol Educ, 25 (4), 507–518. DOI: 10.1007/s10212-010-0029-
2.
- Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi
Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442-448.
- Bloom, B. S. (1998). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme (çev. D. A. Özçelik) . İstanbul:
MEB Yayınları.
- Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı.
Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 32(32), 470-483.
- Büyüköztürk, Ş.,Akgün, Ö. E., Kahveci, Ö. ve Demirel, F.(2004). Güdülenme ve öğrenme
stratejileri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram
ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 207-239.
- Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem.
- Deniz, L. ve Üldaş, İ. (2008). Öğretmen ve öğretmen adaylarına yönelik matematik kaygı
ölçeğinin geçerlilik güvenilirlik çalışması. Eğitim Araştırmaları, 30, 49-62.
- Dreger, R. M. ve Aiken, L. R. (1957). The identify caption of number anxiety in a college
population. Journal of Educational Psychology, 48, 344-351.
- Harari, R. R., Vukovic, R. K. ve Bailey, S. P. (2013). Mathematics anxiety in young
children: an exploratory study. The Journal of experimental education, 81(4),
538-555.
- Hembree, R. (1990). The nature, effects, and relief of mathematics anxiety. Journal for
research in mathematics education, 21(1), 33-46.
- Hacıömeroğlu, G. ve Kutluca, T. (2016). Düzenlenmiş fennema-sherman matematik
kaygı ölçeği-ilkokul geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Eğitim Bilimleri
Dergisi, 5 (10), 95-100.
- Kamann, M. P. ve Wong, B. Y. (1993). Inducing adaptive coping self-statements in
children with learning disabilities through self-instruction training. Journal of
learning disabilities, 26 (9), 630–638. DOI: 10.1177/002221949302600913.
- Karasar, N.(2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
- Karakoç ve Dönmez, (2014). Ölçek geliştirme çalışmalarında temel ilkeler. Tıp Eğitimi
Dünyası. 40, 39-49.
- Kazelskis, R. (1998). Some dimensions of mathematics anxiety. A factor analysis across
instruments. Educational and Psychological Measurement, 58 (4), 623–633.
- Krinzinger, H., Kaufmann, L. ve Willmes, K. (2009). Math Anxiety and Math Ability in
Early Primary School Years. Journal of psychoeducational assessment, 27 (3),
206–225. DOI: 10.1177/0734282908330583.
- Mutlu, Y., Söylemez, İ. ve Yasul, A. F. (2017). İlkokul öğrencilerinin matematik kaygısı
ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Human
Sciences, 14(4), 4425-4434. DOI: 10.14687/jhs.v14i4.5019.
- Nazlıçiçek, N.; Erktin, E. (2002). Ilköğretim matematik öğretmenleri için kısaltılmış
matematik tutum ölçeği. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi,
16–18.
- Núñez-Peña, M. I., Suárez-Pellicioni, M., Guilera, G. ve Mercadé-Carranza, C.
(2013). A Spanish version of the short Mathematics Anxiety Rating Scale
(sMARS). Learning and Individual Differences, 24, 204–210. DOI: 10.1016/
j.lindif.2012.12.009.
- Özdemir, E., Gür, H. (2011). Matematik kaygısı-endişesi ölçeğinin (MKEÖ) geçerlik ve
güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim 36 (161), 39-50.
- Primi, C., Busdraghi, C, Tomasetto, C., Morsanyi, K. ve Chiesi, F. (2014). Measuring
math anxiety in Italian college and high school students. Validity, reliability and
gender invariance of the Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS). Learning
and Individual Differences 34, 51–56. DOI: 10.1016/j.lindif.2014.05.012.
- Richardson, F. C. ve Suinn, R. M. (1972). The mathematics anxiety rating scale:
Psychometric data. Journal of counseling Psychology, 19(6), 551.
- Sarı, M. H. (2014). Developing a mathematics teaching anxiety scale for classroom
teachers. Elementary Education Online, 13(4), 1296-1310.
- Schillinger, F. L.,Vogel, S. E., Diedrich, J. ve Grabner, R. H. (2018). Math anxiety,
intelligence, and performance in mathematics. Insights from the German
adaptation of the Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS-G). Learning and
Individual Differences 61, 109–119. DOI: 10.1016/j.lindif.2017.11.014.
- Sherard, Wade H. (1981). Math anxiety in the classroom. The Clearing House: A Journal
of Educational Strategies, Issues and Ideas 55 (3), 106–110.
- Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. 5. Basım. Ankara:
Nobel Yayıncılık.
- Turan, İ., Şimşek, Ü. ve Aslan, H. (2015). Eğitim araştırmalarında likert ölçeği ve likert-
tipisoruların kullanımı ve analizi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
30, 186-203
- Vukovic, R. K., Kieffer, M. J., Bailey, S. P. ve Harari, R. R. (2013). Mathematics anxiety
in young children. Concurrent and longitudinal associations with mathematical
performance. Contemporary Educational Psychology, 38 (1), 1–10. DOI:
10.1016/j.cedpsych.2012.09.001.