Research Article
BibTex RIS Cite

İLKOKUL 3. VE 4. SINIF ÇOCUKLARI İÇİN MATEMATİK KAYGI ÖLÇEĞİ; GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI

Year 2018, Issue: 73, 429 - 440, 29.04.2018

Abstract

Bu çalışmanın amacı ilkokul 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerini belirlemeye yönelik bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmanın örneklemi 3 farklı ilko-
kula devam eden 544’ü üçüncü sınıf ve 461 dördüncü sınıf olmak üzere toplamda 1005 öğrenciden oluşmaktadır. Ölçeğin yapı geçerliliğini belirlemek için açımlayıcı faktör
analizi yapılmıştır. Yapılan analizle 3 faktörlü bir yapı ve toplam 13 maddeden oluşan bir ölçme aracı elde edilmiştir. Ölçeğin bütünü için cronbach alfa güvenirlik katsayısı yakla-
şık olarak .75 olarak hesaplanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi ile elde edilen faktörlerin testi için doğrulayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçları
ölçeğin faktör yapısının uyumlu olduğunu doğrulamıştır. Elde edilen sonuçlar geliştirilen matematik kaygı ölçeğinin ilkokul 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerini belirlemekte geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu göstermiştir.

References

  • Akçakın, V., Cebesoy, Ü. B. ve İnel, Y. (2015). İki boyutlu matematik kaygısı ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 35 (2), 283-301.
  • Akın, A., Kurbanoğlu, N. İ. ve Takunyacı, M. (2011). Revize edilmiş matematik kaygısı değerlendirme ölçeği. Doğrulayıcı faktör analizi çalışması. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science ve Mathematics Education 5 (1), 163-180.
  • Ashcraft, M. H. (2002). Math anxiety: Personal, educational, and cognitive consequences. Current directions in psychological science, 11(5), 181-185.
  • Baloğlu, M. ve Balgalmiş, E. (2010). Matematik kaygısını derecelendirme ölçeği ilköğretim formu’nun Türkçe’ye uyarlanması, dil geçerliği ve psikometrik incelemesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(1), 77-110.
  • Baloğlu, M. (2010). An investigation of the validity and reliability of the adapted mathematics anxiety rating scale-short version (MARS-SV) among Turkish students. Eur J Psychol Educ, 25 (4), 507–518. DOI: 10.1007/s10212-010-0029- 2.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442-448.
  • Bloom, B. S. (1998). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme (çev. D. A. Özçelik) . İstanbul: MEB Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 32(32), 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş.,Akgün, Ö. E., Kahveci, Ö. ve Demirel, F.(2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 207-239.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem.
  • Deniz, L. ve Üldaş, İ. (2008). Öğretmen ve öğretmen adaylarına yönelik matematik kaygı ölçeğinin geçerlilik güvenilirlik çalışması. Eğitim Araştırmaları, 30, 49-62.
  • Dreger, R. M. ve Aiken, L. R. (1957). The identify caption of number anxiety in a college population. Journal of Educational Psychology, 48, 344-351.
  • Harari, R. R., Vukovic, R. K. ve Bailey, S. P. (2013). Mathematics anxiety in young children: an exploratory study. The Journal of experimental education, 81(4), 538-555.
  • Hembree, R. (1990). The nature, effects, and relief of mathematics anxiety. Journal for research in mathematics education, 21(1), 33-46.
  • Hacıömeroğlu, G. ve Kutluca, T. (2016). Düzenlenmiş fennema-sherman matematik kaygı ölçeği-ilkokul geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (10), 95-100.
  • Kamann, M. P. ve Wong, B. Y. (1993). Inducing adaptive coping self-statements in children with learning disabilities through self-instruction training. Journal of learning disabilities, 26 (9), 630–638. DOI: 10.1177/002221949302600913.
  • Karasar, N.(2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karakoç ve Dönmez, (2014). Ölçek geliştirme çalışmalarında temel ilkeler. Tıp Eğitimi Dünyası. 40, 39-49.
  • Kazelskis, R. (1998). Some dimensions of mathematics anxiety. A factor analysis across instruments. Educational and Psychological Measurement, 58 (4), 623–633.
  • Krinzinger, H., Kaufmann, L. ve Willmes, K. (2009). Math Anxiety and Math Ability in Early Primary School Years. Journal of psychoeducational assessment, 27 (3), 206–225. DOI: 10.1177/0734282908330583.
  • Mutlu, Y., Söylemez, İ. ve Yasul, A. F. (2017). İlkokul öğrencilerinin matematik kaygısı ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(4), 4425-4434. DOI: 10.14687/jhs.v14i4.5019.
  • Nazlıçiçek, N.; Erktin, E. (2002). Ilköğretim matematik öğretmenleri için kısaltılmış matematik tutum ölçeği. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16–18.
  • Núñez-Peña, M. I., Suárez-Pellicioni, M., Guilera, G. ve Mercadé-Carranza, C. (2013). A Spanish version of the short Mathematics Anxiety Rating Scale (sMARS). Learning and Individual Differences, 24, 204–210. DOI: 10.1016/ j.lindif.2012.12.009.
  • Özdemir, E., Gür, H. (2011). Matematik kaygısı-endişesi ölçeğinin (MKEÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim 36 (161), 39-50.
  • Primi, C., Busdraghi, C, Tomasetto, C., Morsanyi, K. ve Chiesi, F. (2014). Measuring math anxiety in Italian college and high school students. Validity, reliability and gender invariance of the Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS). Learning and Individual Differences 34, 51–56. DOI: 10.1016/j.lindif.2014.05.012.
  • Richardson, F. C. ve Suinn, R. M. (1972). The mathematics anxiety rating scale: Psychometric data. Journal of counseling Psychology, 19(6), 551.
  • Sarı, M. H. (2014). Developing a mathematics teaching anxiety scale for classroom teachers. Elementary Education Online, 13(4), 1296-1310.
  • Schillinger, F. L.,Vogel, S. E., Diedrich, J. ve Grabner, R. H. (2018). Math anxiety, intelligence, and performance in mathematics. Insights from the German adaptation of the Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS-G). Learning and Individual Differences 61, 109–119. DOI: 10.1016/j.lindif.2017.11.014.
  • Sherard, Wade H. (1981). Math anxiety in the classroom. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas 55 (3), 106–110.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. 5. Basım. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Turan, İ., Şimşek, Ü. ve Aslan, H. (2015). Eğitim araştırmalarında likert ölçeği ve likert- tipisoruların kullanımı ve analizi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 186-203
  • Vukovic, R. K., Kieffer, M. J., Bailey, S. P. ve Harari, R. R. (2013). Mathematics anxiety in young children. Concurrent and longitudinal associations with mathematical performance. Contemporary Educational Psychology, 38 (1), 1–10. DOI: 10.1016/j.cedpsych.2012.09.001.
Year 2018, Issue: 73, 429 - 440, 29.04.2018

Abstract

References

  • Akçakın, V., Cebesoy, Ü. B. ve İnel, Y. (2015). İki boyutlu matematik kaygısı ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 35 (2), 283-301.
  • Akın, A., Kurbanoğlu, N. İ. ve Takunyacı, M. (2011). Revize edilmiş matematik kaygısı değerlendirme ölçeği. Doğrulayıcı faktör analizi çalışması. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science ve Mathematics Education 5 (1), 163-180.
  • Ashcraft, M. H. (2002). Math anxiety: Personal, educational, and cognitive consequences. Current directions in psychological science, 11(5), 181-185.
  • Baloğlu, M. ve Balgalmiş, E. (2010). Matematik kaygısını derecelendirme ölçeği ilköğretim formu’nun Türkçe’ye uyarlanması, dil geçerliği ve psikometrik incelemesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(1), 77-110.
  • Baloğlu, M. (2010). An investigation of the validity and reliability of the adapted mathematics anxiety rating scale-short version (MARS-SV) among Turkish students. Eur J Psychol Educ, 25 (4), 507–518. DOI: 10.1007/s10212-010-0029- 2.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442-448.
  • Bloom, B. S. (1998). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme (çev. D. A. Özçelik) . İstanbul: MEB Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 32(32), 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş.,Akgün, Ö. E., Kahveci, Ö. ve Demirel, F.(2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 207-239.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem.
  • Deniz, L. ve Üldaş, İ. (2008). Öğretmen ve öğretmen adaylarına yönelik matematik kaygı ölçeğinin geçerlilik güvenilirlik çalışması. Eğitim Araştırmaları, 30, 49-62.
  • Dreger, R. M. ve Aiken, L. R. (1957). The identify caption of number anxiety in a college population. Journal of Educational Psychology, 48, 344-351.
  • Harari, R. R., Vukovic, R. K. ve Bailey, S. P. (2013). Mathematics anxiety in young children: an exploratory study. The Journal of experimental education, 81(4), 538-555.
  • Hembree, R. (1990). The nature, effects, and relief of mathematics anxiety. Journal for research in mathematics education, 21(1), 33-46.
  • Hacıömeroğlu, G. ve Kutluca, T. (2016). Düzenlenmiş fennema-sherman matematik kaygı ölçeği-ilkokul geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (10), 95-100.
  • Kamann, M. P. ve Wong, B. Y. (1993). Inducing adaptive coping self-statements in children with learning disabilities through self-instruction training. Journal of learning disabilities, 26 (9), 630–638. DOI: 10.1177/002221949302600913.
  • Karasar, N.(2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karakoç ve Dönmez, (2014). Ölçek geliştirme çalışmalarında temel ilkeler. Tıp Eğitimi Dünyası. 40, 39-49.
  • Kazelskis, R. (1998). Some dimensions of mathematics anxiety. A factor analysis across instruments. Educational and Psychological Measurement, 58 (4), 623–633.
  • Krinzinger, H., Kaufmann, L. ve Willmes, K. (2009). Math Anxiety and Math Ability in Early Primary School Years. Journal of psychoeducational assessment, 27 (3), 206–225. DOI: 10.1177/0734282908330583.
  • Mutlu, Y., Söylemez, İ. ve Yasul, A. F. (2017). İlkokul öğrencilerinin matematik kaygısı ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(4), 4425-4434. DOI: 10.14687/jhs.v14i4.5019.
  • Nazlıçiçek, N.; Erktin, E. (2002). Ilköğretim matematik öğretmenleri için kısaltılmış matematik tutum ölçeği. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16–18.
  • Núñez-Peña, M. I., Suárez-Pellicioni, M., Guilera, G. ve Mercadé-Carranza, C. (2013). A Spanish version of the short Mathematics Anxiety Rating Scale (sMARS). Learning and Individual Differences, 24, 204–210. DOI: 10.1016/ j.lindif.2012.12.009.
  • Özdemir, E., Gür, H. (2011). Matematik kaygısı-endişesi ölçeğinin (MKEÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim 36 (161), 39-50.
  • Primi, C., Busdraghi, C, Tomasetto, C., Morsanyi, K. ve Chiesi, F. (2014). Measuring math anxiety in Italian college and high school students. Validity, reliability and gender invariance of the Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS). Learning and Individual Differences 34, 51–56. DOI: 10.1016/j.lindif.2014.05.012.
  • Richardson, F. C. ve Suinn, R. M. (1972). The mathematics anxiety rating scale: Psychometric data. Journal of counseling Psychology, 19(6), 551.
  • Sarı, M. H. (2014). Developing a mathematics teaching anxiety scale for classroom teachers. Elementary Education Online, 13(4), 1296-1310.
  • Schillinger, F. L.,Vogel, S. E., Diedrich, J. ve Grabner, R. H. (2018). Math anxiety, intelligence, and performance in mathematics. Insights from the German adaptation of the Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS-G). Learning and Individual Differences 61, 109–119. DOI: 10.1016/j.lindif.2017.11.014.
  • Sherard, Wade H. (1981). Math anxiety in the classroom. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas 55 (3), 106–110.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. 5. Basım. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Turan, İ., Şimşek, Ü. ve Aslan, H. (2015). Eğitim araştırmalarında likert ölçeği ve likert- tipisoruların kullanımı ve analizi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 186-203
  • Vukovic, R. K., Kieffer, M. J., Bailey, S. P. ve Harari, R. R. (2013). Mathematics anxiety in young children. Concurrent and longitudinal associations with mathematical performance. Contemporary Educational Psychology, 38 (1), 1–10. DOI: 10.1016/j.cedpsych.2012.09.001.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yılmaz Mutlu This is me

İhsan Söylemez This is me

Publication Date April 29, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 73

Cite

APA Mutlu, Y., & Söylemez, İ. (2018). İLKOKUL 3. VE 4. SINIF ÇOCUKLARI İÇİN MATEMATİK KAYGI ÖLÇEĞİ; GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI. EKEV Akademi Dergisi(73), 429-440.