Research Article
BibTex RIS Cite

GÜZEL SANATLAR FAKÜLTELERİNDEKİ ÖĞRENCİLERİN SANAT OKURYAZARLIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2018, Issue: 73, 441 - 450, 29.04.2018

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Güzel Sanatlar Fakültelerinde eğitim görmekte olan Müzik, Resim ve Seramik bölümü öğrencilerinin sanat alanındaki okuryazarlık düzeylerini belirlemektir. Bu amaçla Nevşehir Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik ve resim bölümünden her 3 sınıftan 40 ar öğrenci, seramik bölümünde ise sınıf mevcuduna göre her sınıftan 10 öğrenci çalışma grubunu oluşturmuştur. Betimsel bir çalışma olan bu araştırmada tarama modeli ile nicel veri toplama tekniklerinden yararlanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde tek yönlü varyans (One-way Anova) analizi, sınıf değişkeni ve grupların kendi içindeki okuryazarlık düzeyleri arasındaki farkların anlamlılık düzeylerini belirlemek için kullanılmış, hangi gruplar arasında farklılık olduğunu belirlemek için Tukey HSD testi uygulanmıştır. Üç grup arasındaki bölüm değişkene ilişkin farkı görebilmek için yapılan One-way Anova testi sonuçlarına bakıldığında anlamlılık değeri 0,072<.05, sınıf değişkenine göre ise 0,001<.05 olarak bulunmuştur. Bu durumda gruplar arasında sanat okuryazarlığı bölüm değişkenine göre fark göstermezken, sınıf düzeyi yükseldikçe okuryazarlık düzeylerinin yükseldiği sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Artut, K. (2004). Sanat eğitimi: kavramları ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, ġ. & Demirel, F. (2010). Bilim- sel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Gençaydın, Z. (1993). Sanat eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Etam A.Ş. Web- Ofset Tesisleri.
  • Kaptan, A. Y., Aslan, H. (2012). Görsel okuryazarlık ve eleştirel pedagoji: Sanatın top- lumsal ve pedagojik temellerine gelecekçi bir bakış. Ç. Ü. Sosyal Bilimler Ens- titüsü Dergisi, 21 (3). 85-100
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara: No- bel Yayınları.
  • Kurbanoğlu, S. S. (2010). Bilgi okuryazarlığı: Kavramsal bir analizi. Türk Kütüphaneci- liği Dergisi, 24 (4). 723-747.
  • Kurudayıoğlu, M., Tüzel, S. (2010). 21. yüzyıl okuryazarlık türleri, değişen metin algısı ve Türkçe eğitimi. TÜBAR, XXVIII, 283-298.
  • Mercin, L., Alakuş, A.O. (2007), Birey ve toplum için sanat eğitiminin gerekliliği, Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (9)14-20, [Online]: http:// www.zgefdergi.com/Makaleler/1995489730_09_02_Mercin-Alakus.pdf 11/01/ 2017.
  • Mercin, L. (2009). Sanat nedir. A.O.Alakuş & L.Mercin (Ed.) Sanat eğitimi ve görsel sanatlar öğretimi. Ankara: Pegem Yahyınları.
  • San, İ. (1982). Sanat eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(15), 215-226.
  • San, İ. (2001). Sanatlar eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(34), 23-34.
  • Yücetoker, İ. (2014). Sanat okuryazarlığı ölçeğinin hazırlanması ve geliştirilmesi. Sanat Eğitimi Dergisi, 2(1). 112-126.
  • Yücetoker, İ. (2015). Güzel sanatlar eğitimi öğrencilerinin sanata okuryazarlığı düzeyle- rinin değerlendirilmesi. EKEV Akademi Dergisi, 19(62). 669-676.
  • Zor, A. (2014). Kültürel okuryazarlık açısından görsel sanatlar dersinin önemi. Ulakbilge 2(4), 1-13.
Year 2018, Issue: 73, 441 - 450, 29.04.2018

Abstract

References

  • Artut, K. (2004). Sanat eğitimi: kavramları ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, ġ. & Demirel, F. (2010). Bilim- sel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Gençaydın, Z. (1993). Sanat eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Etam A.Ş. Web- Ofset Tesisleri.
  • Kaptan, A. Y., Aslan, H. (2012). Görsel okuryazarlık ve eleştirel pedagoji: Sanatın top- lumsal ve pedagojik temellerine gelecekçi bir bakış. Ç. Ü. Sosyal Bilimler Ens- titüsü Dergisi, 21 (3). 85-100
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara: No- bel Yayınları.
  • Kurbanoğlu, S. S. (2010). Bilgi okuryazarlığı: Kavramsal bir analizi. Türk Kütüphaneci- liği Dergisi, 24 (4). 723-747.
  • Kurudayıoğlu, M., Tüzel, S. (2010). 21. yüzyıl okuryazarlık türleri, değişen metin algısı ve Türkçe eğitimi. TÜBAR, XXVIII, 283-298.
  • Mercin, L., Alakuş, A.O. (2007), Birey ve toplum için sanat eğitiminin gerekliliği, Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (9)14-20, [Online]: http:// www.zgefdergi.com/Makaleler/1995489730_09_02_Mercin-Alakus.pdf 11/01/ 2017.
  • Mercin, L. (2009). Sanat nedir. A.O.Alakuş & L.Mercin (Ed.) Sanat eğitimi ve görsel sanatlar öğretimi. Ankara: Pegem Yahyınları.
  • San, İ. (1982). Sanat eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(15), 215-226.
  • San, İ. (2001). Sanatlar eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(34), 23-34.
  • Yücetoker, İ. (2014). Sanat okuryazarlığı ölçeğinin hazırlanması ve geliştirilmesi. Sanat Eğitimi Dergisi, 2(1). 112-126.
  • Yücetoker, İ. (2015). Güzel sanatlar eğitimi öğrencilerinin sanata okuryazarlığı düzeyle- rinin değerlendirilmesi. EKEV Akademi Dergisi, 19(62). 669-676.
  • Zor, A. (2014). Kültürel okuryazarlık açısından görsel sanatlar dersinin önemi. Ulakbilge 2(4), 1-13.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Burcu Özer This is me

Publication Date April 29, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 73

Cite

APA Özer, B. (2018). GÜZEL SANATLAR FAKÜLTELERİNDEKİ ÖĞRENCİLERİN SANAT OKURYAZARLIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. EKEV Akademi Dergisi(73), 441-450.