Research Article
BibTex RIS Cite

ARAPÇAYI SEÇMELİ DERS OLARAK ALAN ÖĞRENCİLERİN BU DERS HAKKINDAKİ GÖRÜŞ VE BEKLENTİLERİ

Year 2019, Issue: 78, 277 - 297, 15.07.2019

Abstract

Arapçanın belli bir kesimin veya dinin dili olmaktan çıkarılıp bir iletişim dili olarak kabul edilmeye başlandığı son yıllarda, gerek resmi eğitim kurumlarında gerekse
özel kurumlarda Arapça öğretmek amacıyla kurs, gezi ve yerinde uygulama gibi çeşitli faaliyetlere başlanmıştır. Özellikle üniversitelerde Arapça ile ilgili bölümlerin veya seçmeli Arapça derslerinin açılması bu konuya verilen önemi ortaya koymaktadır. Bu çalışma, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında, değişik fakültelerin farklı sınıflarında okuyan ve Arapçayı seçmeli ders olarak alan Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi (AYBÜ) öğrencileriyle, kısa adı TOBB ETÜ olan Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Ekonomi ve
Teknoloji Üniversitesi’nin yine farklı bölüm ve sınıflarında okuyan ve Arapçayı zorunlu-seçmeli ikinci yabancı dil olarak seçen öğrencilerin, bu dersi seçme nedenlerini ve bu
derste alacakları eğitimden beklentilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, araştırmacı tarafından geliştirilen ve on adet ucu açık sorunun bulunduğu “Açık Uçlu
Sorular Formu” veri toplamı aracı olarak kullanılmıştır. Öğrencilerin sorulara verdiği cevaplar gruplanmış ve bulgular doğrultusunda durum değerlendirilmesi yapılmıştır.
Çalışma sonucunda, haftada iki saat olarak aldıkları Arapça dersini, her iki üniversitede seçmeli ders olarak tercih eden öğrencilerin, bu tercihlerini kendi istekleri doğrultusunda yaptıkları anlaşılmıştır. TOBB üniversitesindeki öğrencilerin zorunlu-seçmeli ikinci yabancı dil tercihleri Arapça olmuştur. Bu durum öğrencilerin özgüvenlerini ve başarılı
bir benlik algılarının olduğunu göstermektedir. Öğrenciler açısından dört yıllık branş eğitimleri yanında ikinci bir yabancı dil öğrenme fırsatı olarak değerlendirebileceğimiz
seçmeli dil derslerine daha fazla önem verilmesi gerektiği kanaatindeyiz. Türkiye üniversitelerinde Arapçanın seçmeli ders olarak okutulması, ülkemizdeki Arapçaya bakış
açısının olumlu yönde değiştiğinin bir göstergesi olmakla beraber buralardaki eğitimin başarıya ulaşması da o derecede önemlidir. Yoksa bütün bu yapılanlar sadece kuru bir
çabadan öte geçmeyecektir.

References

  • ------------Akyüz, Y. (2012). Türk eğitim tarihi. Ankara: PEGEM Akademi.
  • Ay, S. (1997).Yabancı dil öğretiminde dramanın kullanımı. Yayımlanmamış Yüksek Li- sans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aydoslu, U. (2005).Öğretmen adaylarının yabancı dil olarak ingilizce dersine ilişkin tu- tumlarının incelenmesi (B.E.F. Örneği).Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ceviz, N., Kütükcü, H. (2013). Gazi Eğitim Fakültesi Arap dili eğitimi anabilim dalını tercih eden öğrencilerin anabilim dalı hakkındaki görüş ve düşünceleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 33, 199-212.
  • Demircan, Ö. (1988). Dünden bugüne Türkiye’de yabancı dil. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Demirezen, M. (2003). Yabancı dil ve anadil öğreniminde kritik dönemler. Dil Dergi- si,118, s. 5-15.
  • Doğan, C. (1989). Yabancı dil olarak arapça öğretim metot ve teknikleri. Ankara.
  • Horwitz, E. K. (2001). Language anxiety and achievement. Annual Review of Applied Linguistics, 21, 112-126.
  • Işıdan, M. (2014). İmam hatip liseleri için mesleki Arapça ders kitabı serisi ile ilgili öğretmen ve öğrenci görüşleri. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kırkız, Y. A. (2010). Öğrencilerin İngilizce dersine ait tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişki. T.C. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Larsen- Freeman, D. (1985). Techniques and principles in language teaching. Oxford: Oxford University Press.
  • MacIntrye, P. D. And Gardner, R. C. (1991). Language anxiety: Its relationship to other anxieties and to processing in native and second languages. Language Learning, 41(4), 513-534.
  • Özcan, M., vd. (2018). Kuramdan uygulamaya Arapça dil becerilerinin öğretimi. İstan- bul: Akdem Yayınları.
  • Pan, V. L. ve Akay, C. (2015). Eğitim fakültesinde yabancı dil dersi alan öğrencilerin yabancı dil dersine yönelik tutumlarının ve sınıf kaygılarının incelenmesi. Elek- tronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 79-97.
  • T. C. Resmi Gazete. (2006). Milli Eğitim Bakanlığı Yabancı dil eğitimi ve öğretimi yö- netmeliği.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2011). 26/9/2011 ve 141 sayılı Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
  • ----------T.C. Resmi Gazete. (2010). 8/4/2010 tarih ve 370 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı.
  • ----------------------http://www.resmigazete.gov.tr/main .
  • -----------------------http://www.resmigazete.gov.tr/main
Year 2019, Issue: 78, 277 - 297, 15.07.2019

Abstract

References

  • ------------Akyüz, Y. (2012). Türk eğitim tarihi. Ankara: PEGEM Akademi.
  • Ay, S. (1997).Yabancı dil öğretiminde dramanın kullanımı. Yayımlanmamış Yüksek Li- sans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aydoslu, U. (2005).Öğretmen adaylarının yabancı dil olarak ingilizce dersine ilişkin tu- tumlarının incelenmesi (B.E.F. Örneği).Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ceviz, N., Kütükcü, H. (2013). Gazi Eğitim Fakültesi Arap dili eğitimi anabilim dalını tercih eden öğrencilerin anabilim dalı hakkındaki görüş ve düşünceleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 33, 199-212.
  • Demircan, Ö. (1988). Dünden bugüne Türkiye’de yabancı dil. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Demirezen, M. (2003). Yabancı dil ve anadil öğreniminde kritik dönemler. Dil Dergi- si,118, s. 5-15.
  • Doğan, C. (1989). Yabancı dil olarak arapça öğretim metot ve teknikleri. Ankara.
  • Horwitz, E. K. (2001). Language anxiety and achievement. Annual Review of Applied Linguistics, 21, 112-126.
  • Işıdan, M. (2014). İmam hatip liseleri için mesleki Arapça ders kitabı serisi ile ilgili öğretmen ve öğrenci görüşleri. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kırkız, Y. A. (2010). Öğrencilerin İngilizce dersine ait tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişki. T.C. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Larsen- Freeman, D. (1985). Techniques and principles in language teaching. Oxford: Oxford University Press.
  • MacIntrye, P. D. And Gardner, R. C. (1991). Language anxiety: Its relationship to other anxieties and to processing in native and second languages. Language Learning, 41(4), 513-534.
  • Özcan, M., vd. (2018). Kuramdan uygulamaya Arapça dil becerilerinin öğretimi. İstan- bul: Akdem Yayınları.
  • Pan, V. L. ve Akay, C. (2015). Eğitim fakültesinde yabancı dil dersi alan öğrencilerin yabancı dil dersine yönelik tutumlarının ve sınıf kaygılarının incelenmesi. Elek- tronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 79-97.
  • T. C. Resmi Gazete. (2006). Milli Eğitim Bakanlığı Yabancı dil eğitimi ve öğretimi yö- netmeliği.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2011). 26/9/2011 ve 141 sayılı Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
  • ----------T.C. Resmi Gazete. (2010). 8/4/2010 tarih ve 370 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı.
  • ----------------------http://www.resmigazete.gov.tr/main .
  • -----------------------http://www.resmigazete.gov.tr/main
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hacı Yılmaz This is me

Publication Date July 15, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 78

Cite

APA Yılmaz, H. (2019). ARAPÇAYI SEÇMELİ DERS OLARAK ALAN ÖĞRENCİLERİN BU DERS HAKKINDAKİ GÖRÜŞ VE BEKLENTİLERİ. EKEV Akademi Dergisi(78), 277-297.