Arapçanın belli bir kesimin veya dinin dili olmaktan çıkarılıp bir iletişim dili olarak kabul edilmeye başlandığı son yıllarda, gerek resmi eğitim kurumlarında gerekse
özel kurumlarda Arapça öğretmek amacıyla kurs, gezi ve yerinde uygulama gibi çeşitli faaliyetlere başlanmıştır. Özellikle üniversitelerde Arapça ile ilgili bölümlerin veya seçmeli Arapça derslerinin açılması bu konuya verilen önemi ortaya koymaktadır. Bu çalışma, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında, değişik fakültelerin farklı sınıflarında okuyan ve Arapçayı seçmeli ders olarak alan Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi (AYBÜ) öğrencileriyle, kısa adı TOBB ETÜ olan Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Ekonomi ve
Teknoloji Üniversitesi’nin yine farklı bölüm ve sınıflarında okuyan ve Arapçayı zorunlu-seçmeli ikinci yabancı dil olarak seçen öğrencilerin, bu dersi seçme nedenlerini ve bu
derste alacakları eğitimden beklentilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, araştırmacı tarafından geliştirilen ve on adet ucu açık sorunun bulunduğu “Açık Uçlu
Sorular Formu” veri toplamı aracı olarak kullanılmıştır. Öğrencilerin sorulara verdiği cevaplar gruplanmış ve bulgular doğrultusunda durum değerlendirilmesi yapılmıştır.
Çalışma sonucunda, haftada iki saat olarak aldıkları Arapça dersini, her iki üniversitede seçmeli ders olarak tercih eden öğrencilerin, bu tercihlerini kendi istekleri doğrultusunda yaptıkları anlaşılmıştır. TOBB üniversitesindeki öğrencilerin zorunlu-seçmeli ikinci yabancı dil tercihleri Arapça olmuştur. Bu durum öğrencilerin özgüvenlerini ve başarılı
bir benlik algılarının olduğunu göstermektedir. Öğrenciler açısından dört yıllık branş eğitimleri yanında ikinci bir yabancı dil öğrenme fırsatı olarak değerlendirebileceğimiz
seçmeli dil derslerine daha fazla önem verilmesi gerektiği kanaatindeyiz. Türkiye üniversitelerinde Arapçanın seçmeli ders olarak okutulması, ülkemizdeki Arapçaya bakış
açısının olumlu yönde değiştiğinin bir göstergesi olmakla beraber buralardaki eğitimin başarıya ulaşması da o derecede önemlidir. Yoksa bütün bu yapılanlar sadece kuru bir
çabadan öte geçmeyecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 78 |