Bu makalede Paul H. Hirst’ün genelde eğitim felsefesiyle özelde de din eğitimiyle ilgili görüşleri ele alınıp incelenmiştir. Hirst analitik eğitim felsefesi içerisinde yer alan
bir düşünürdür. Analitik eğitim felsefesi, geleneksel eğitim felsefesinden sonra özellikle analitik felsefenin etkisinde gelişen bir akımdır. Onun analiz yöntemini eğitimde uygula-
yan analitik eğitim filozofları güncel eğitim problemlerinin çözümünde geleneksel eğitim felsefesini yetersiz olduğu gerekçesiyle eleştirmişler ve eğitimle ilgili temel kavramların
çözümlenmesini esas alan bir eğitim felsefesi yaklaşımı benimsemişlerdir. Hirst de analitik eğitim felsefesi geleneğine mensup bir eğitim filozofu olarak eğitim felsefesinin temel
görevinin analiz olduğunu savunmuş ve eğitimle ilgili temel kavramların çözümlenmesine öncelik vermiştir. O, bağlı olduğu analitik eğitim felsefesini esas alarak din eğitimiyle ilgili görüşlerini geliştirmiştir. Bu bağlamda analitik eğitim felsefecilerinin eğitimin doğasına dair görüşleri ile kendi bilgi formları anlayışı temelinde Hıristiyanlığı temel alan bir
eğitim anlayışının ve eğitim felsefesinin geliştirilemeyeceğini ileri sürmüştür. Bu görüşleri tanınmış din eğitimcilerinden Hull tarafından eleştirilmiş ve onun aksine Hıristiyan
teolojisine dayanan eleştirel bir eğitim anlayışı geliştirilebileceğini savunmuştur. Hirst, çoğulcu ve seküler toplum yapısını dikkate alarak inanca dayalı olmayan ve din hakkında
olgusal bilginin kazandırılmasını hedefleyen bir din eğitimi biçiminin okullarda yer alması gerektiği görüşüne sahiptir. Onun görüşleri önde gelen din eğitimcilerini etkilediği
gibi son yıllarda geliştirilen yeni din eğitimi modellerinde de özellikle de inanca dayalı ve dogmatik olmayan eğitim anlayışlarının şekillenmesinde kendini göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 78 |