Research Article
BibTex RIS Cite

BİR ANALİTİK EĞİTİM FELSEFECİSİNİN GÖZÜYLE DİN EĞİTİMİ: PAUL H. HİRST ÖRNEĞİ

Year 2019, Issue: 78, 587 - 598, 15.07.2019

Abstract

Bu makalede Paul H. Hirst’ün genelde eğitim felsefesiyle özelde de din eğitimiyle ilgili görüşleri ele alınıp incelenmiştir. Hirst analitik eğitim felsefesi içerisinde yer alan
bir düşünürdür. Analitik eğitim felsefesi, geleneksel eğitim felsefesinden sonra özellikle analitik felsefenin etkisinde gelişen bir akımdır. Onun analiz yöntemini eğitimde uygula-
yan analitik eğitim filozofları güncel eğitim problemlerinin çözümünde geleneksel eğitim felsefesini yetersiz olduğu gerekçesiyle eleştirmişler ve eğitimle ilgili temel kavramların
çözümlenmesini esas alan bir eğitim felsefesi yaklaşımı benimsemişlerdir. Hirst de analitik eğitim felsefesi geleneğine mensup bir eğitim filozofu olarak eğitim felsefesinin temel
görevinin analiz olduğunu savunmuş ve eğitimle ilgili temel kavramların çözümlenmesine öncelik vermiştir. O, bağlı olduğu analitik eğitim felsefesini esas alarak din eğitimiyle ilgili görüşlerini geliştirmiştir. Bu bağlamda analitik eğitim felsefecilerinin eğitimin doğasına dair görüşleri ile kendi bilgi formları anlayışı temelinde Hıristiyanlığı temel alan bir
eğitim anlayışının ve eğitim felsefesinin geliştirilemeyeceğini ileri sürmüştür. Bu görüşleri tanınmış din eğitimcilerinden Hull tarafından eleştirilmiş ve onun aksine Hıristiyan
teolojisine dayanan eleştirel bir eğitim anlayışı geliştirilebileceğini savunmuştur. Hirst, çoğulcu ve seküler toplum yapısını dikkate alarak inanca dayalı olmayan ve din hakkında
olgusal bilginin kazandırılmasını hedefleyen bir din eğitimi biçiminin okullarda yer alması gerektiği görüşüne sahiptir. Onun görüşleri önde gelen din eğitimcilerini etkilediği
gibi son yıllarda geliştirilen yeni din eğitimi modellerinde de özellikle de inanca dayalı ve dogmatik olmayan eğitim anlayışlarının şekillenmesinde kendini göstermiştir.

References

  • Bahçekapılı, Mehmet. “Din Eğitiminde Pedagojik Yaklaşımlar: Din Hakkında ve Dinden Öğrenme”, Islamic University of Europe Journal of Islamic Research, 2011, 8, ss. 170-204.
  • Cevizci, Ahmet. Eğitim Felsefesi, İstanbul: Say Yayınları, 2011.
  • Ceylan, Yusuf. “Eğitimin Doğası ve Din Eğitimi: Günümüzde Din Alanında Eğitimli Olmanın Anlamı”, DEÜİFD, 2018, C.47, ss. 35-54.
  • Curren, Randall. and Others, The Analytical Movement, A Companion to the Philosophy of Education, Edt. Randall Curren, Oxford: Blackwell, 2003.
  • Grimmitt, Micheal. Religious Education and Human Development, Essex: McCrimmon Publishing, 1987.
  • Grimmitt, Micheal. What Can I Do in RE?, Essex: Mayhew-McCrimmon, 1978. Hand, Michael. Is Religious Education Possible: A Philosophical Investigation, London: Continuum Publishing, 2006.
  • Hirst, Paul H. “Christian Education: A Contradiction in Terms”, Learning for Living, 1972, Vol. 11, No: 4, ss. 6-11.
  • Hirst, Paul H. “Religious Beliefs and Educational Principles”, Learning for Living, 1976, Vol.15, No:4, ss. 155-157.
  • Hirst, Paul H. and White, Patricia. “The Analytic Tradition and Philosophy of Education: An
  • Historical Perspective”, Philosophy of Education: Major Themes in the Analytic Tradition, Edt. Paul H. Hirst and Patricia White, London: Routledge, 1998.
  • Hirst, Paul H. Knowledge and the Curriculum, London:Routledge & Kegan Paul, 1974.
  • Hirst, Paul H. Moral Education in a Secular Society, London: University of London Press, 1974.
  • Hull, John M. “Christian Theology And Educational Theory: Can There Be Connections?”, British Journal of Educational Studies, 1976, Vol. 24, No: 2, ss. 127-143.
  • Hull, John M. New Directions in Religious Education, Sussex: The Falmer Press, 1982.
  • Mclaughlin, Terence H. “Paul H. Hirst”, Fifty Modern Thinkers On Education: From Piaget to the Present, Edt. Joy A. Palmev, London: Routledge, 2001.
  • Okumuşlar, “Muhiddin. Çok Kültürlü Toplumlarda “Din Hakkında Öğrenme” Ve “Dinden Öğrenme” Modeli”, 2007, Marife, C. 7, S. 2, Güz, ss. 251-264.
  • Ozmon, Howard A. and Craver, Samuel M. Philosophical Foundations of Education, New Jersey: Merrill Prentice Hall, 2003.
  • Rossi, Jean Geard. Analitik Felsefe, çev. Atakan Altınörs, İstanbul: Bilge Kültür Sanat, 2001.
  • Smart, Ninian. “What is Religion”, New Movements in Religious Education, edt. Ninian Smart ve Donald Horder, London: Temple Smith, 1980, ss.13-22.
  • Portelli, John P. Analytic Philosophy Of Educatıon: Development And Misconceptions, The Journal of Educational Thought, 1987, Vol. 21, No. 1, ss.20-32.
  • Siegel, Harvey. “Israil Scheffler”, Fifty Modern Thinkers On Education: From Piaget to the Present, Edt. Joy A. Palmev, London:Routledge, 2001, ss.142-148.
Year 2019, Issue: 78, 587 - 598, 15.07.2019

Abstract

References

  • Bahçekapılı, Mehmet. “Din Eğitiminde Pedagojik Yaklaşımlar: Din Hakkında ve Dinden Öğrenme”, Islamic University of Europe Journal of Islamic Research, 2011, 8, ss. 170-204.
  • Cevizci, Ahmet. Eğitim Felsefesi, İstanbul: Say Yayınları, 2011.
  • Ceylan, Yusuf. “Eğitimin Doğası ve Din Eğitimi: Günümüzde Din Alanında Eğitimli Olmanın Anlamı”, DEÜİFD, 2018, C.47, ss. 35-54.
  • Curren, Randall. and Others, The Analytical Movement, A Companion to the Philosophy of Education, Edt. Randall Curren, Oxford: Blackwell, 2003.
  • Grimmitt, Micheal. Religious Education and Human Development, Essex: McCrimmon Publishing, 1987.
  • Grimmitt, Micheal. What Can I Do in RE?, Essex: Mayhew-McCrimmon, 1978. Hand, Michael. Is Religious Education Possible: A Philosophical Investigation, London: Continuum Publishing, 2006.
  • Hirst, Paul H. “Christian Education: A Contradiction in Terms”, Learning for Living, 1972, Vol. 11, No: 4, ss. 6-11.
  • Hirst, Paul H. “Religious Beliefs and Educational Principles”, Learning for Living, 1976, Vol.15, No:4, ss. 155-157.
  • Hirst, Paul H. and White, Patricia. “The Analytic Tradition and Philosophy of Education: An
  • Historical Perspective”, Philosophy of Education: Major Themes in the Analytic Tradition, Edt. Paul H. Hirst and Patricia White, London: Routledge, 1998.
  • Hirst, Paul H. Knowledge and the Curriculum, London:Routledge & Kegan Paul, 1974.
  • Hirst, Paul H. Moral Education in a Secular Society, London: University of London Press, 1974.
  • Hull, John M. “Christian Theology And Educational Theory: Can There Be Connections?”, British Journal of Educational Studies, 1976, Vol. 24, No: 2, ss. 127-143.
  • Hull, John M. New Directions in Religious Education, Sussex: The Falmer Press, 1982.
  • Mclaughlin, Terence H. “Paul H. Hirst”, Fifty Modern Thinkers On Education: From Piaget to the Present, Edt. Joy A. Palmev, London: Routledge, 2001.
  • Okumuşlar, “Muhiddin. Çok Kültürlü Toplumlarda “Din Hakkında Öğrenme” Ve “Dinden Öğrenme” Modeli”, 2007, Marife, C. 7, S. 2, Güz, ss. 251-264.
  • Ozmon, Howard A. and Craver, Samuel M. Philosophical Foundations of Education, New Jersey: Merrill Prentice Hall, 2003.
  • Rossi, Jean Geard. Analitik Felsefe, çev. Atakan Altınörs, İstanbul: Bilge Kültür Sanat, 2001.
  • Smart, Ninian. “What is Religion”, New Movements in Religious Education, edt. Ninian Smart ve Donald Horder, London: Temple Smith, 1980, ss.13-22.
  • Portelli, John P. Analytic Philosophy Of Educatıon: Development And Misconceptions, The Journal of Educational Thought, 1987, Vol. 21, No. 1, ss.20-32.
  • Siegel, Harvey. “Israil Scheffler”, Fifty Modern Thinkers On Education: From Piaget to the Present, Edt. Joy A. Palmev, London:Routledge, 2001, ss.142-148.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yusuf Ceylan This is me

Publication Date July 15, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 78

Cite

APA Ceylan, Y. (2019). BİR ANALİTİK EĞİTİM FELSEFECİSİNİN GÖZÜYLE DİN EĞİTİMİ: PAUL H. HİRST ÖRNEĞİ. EKEV Akademi Dergisi(78), 587-598.