Eğitim yönetiminde “pozitif psikolojik sermaye” yaklaşımı eğitimcilerin olumsuzluklarına
odaklanmak yerine onların pozitif davranışlarına odaklanarak bunu verimliliğe
dönüştürebilme amacı taşımaktadır. Yapılan bu çalışmanın temel amacı öğretmenlerin
pozitif psikolojik sermaye yeterliklerini (umut, öz yeterlilik, dayanıklılık, iyimserlik vb.)
ölçebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. İlgili alanyazın tarandığında
yurt içinde eğitim bilimleri alanında psikolojik sermayeye dair çok az çalışmanın
olması, “pozitif psikolojik sermaye” kavramının ülkede yeni tartışılıyor olması araştırmayı
önemli kılmaktadır.
Araştırmanın örneklemini 2012 - 2013 öğretim yılında Diyarbakır ili eğitim kurumlarında
görev yapan 112’si kadın, 194’ü erkek olmak üzere toplam 306 öğretmen oluşturmaktadır.
Ölçme aracının geliştirilmesi için öncelikle ilgili alan yazın taranarak madde
havuzu oluşturulmuş olup 105 maddelik taslak form hazırlanmıştır. Uzman görüşleri doğrultusunda
gerekli düzenlemeler yapılarak ön uygulamaya çıkılmıştır. Uygulama sonrasında
geçerlik ve güvenirlik analizi yapılmış olup faktör yükleri .50’nin altında olan
maddeler ölçekten çıkarılmıştır. Ölçme aracında geride kalan 26 madde yer almıştır.
Yapılan geçerlik çalışmaları sonucunda açımlayıcı faktör analizi için ölçeğin KMO
değeri .91; barlett testi .00 (p<.01); açıklanan varyans %61,6 olarak saptanmıştır. Hazırlanan
ölçeğin boyutları ise; umut, özyeterlilik, iyimserlik, psikolojik dayanıklılık, güven
ve dışa dönüklük olarak tanımlanmış olup bu boyutlar alanyazın ile tutarlı görülmüştür.
Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ise Ölçme aracı için yapılan DFA’da elde modelin
uyum indeksleri incelenmiş ve Ki-kare değerinin (x2=728.83, N=308, sd= 285, p= 0.00)
anlamlı olduğu görülmüştür. Uyum indeksi değerleri ise RMSEA; 0.071, SRMR; 0.13,
GFI; 0.85, AGFI; 0.81, CFI; 0.96, IFI; 0.96, NFI; 0.093; x2/df = 2.56 olarak bulunmuştur.
Bu durum ölçeğin iyi bir model olduğunu göstermektedir. Güvenirlik çalışmasında ise iç tutarlık katsayısı olan cronbach alpha değeri toplamda .92 olarak bulunmuştur.
Boyut bazında bakıldığında ise tüm boyutların değerleri .70’in üzerinde çıkmıştır. Sonuç
olarak; 26 maddelik 6 boyutlu geçerli ve güvenilir bir ölçek literatüre kazandırılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 20, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 59 |