Research Article
BibTex RIS Cite

TÜKETİCİLERİN DAYANIKLI TÜKETİM MADDESİ SATIN ALMA DEĞER BOYUTLARI VE TÜKETİCİLERİN ÇALIŞMA VE ÖĞRENCİ OLMA DURUMLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2014, Issue: 60, 55 - 72, 31.08.2014

Abstract

Bu araştırmanın amacı, tüketicilerin dayanıklı tüketim maddesi satın alma değer
boyutları arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve satın alma değerlerinin çalışma durumu
ve öğrenci olma durumlarına göre farklılıklarını incelemektir. Bu araştırmada veriler
(N=140) İstanbul Kültür Üniversitesi Psikoloji ve Mühendislik bölümü öğrencileri, üç
ayrı üniversitede görev yapan akademisyenler ve çeşitli mesleklerden diğer yetişkinlerden
toplanmıştır. Araştırmada kullanılan yöntem ilişkisel tarama yöntemidir ve verilerin toplanmasında
örneklem grubuna Perceived Value (PERVAL) ve anket formu uygulanmıştır.
Verilerin toplanması aşamasından sonra elde edilen verilerin istatistiksel çözümlemeleri
yapılmıştır. Satın alma değer boyutları arasındaki ilişkiyi ve satın alma değerlerinin
çalışma durumu ve öğrenci olma durumlarına göre farklarını sınamak üzere Pearson
Korelasyon Analizi, t Testi kullanılmıştır. Sonuç olarak; tüketicilerin satın alma değer
boyutları arasında anlamlı ilişki olduğu, ancak satın alma değerlerinin çalışma durumu
ve öğrenci olma değişkenlerine göre farklılaşmadığı belirlenmiştir.

References

  • Arnold, M.J. ve Reynolds, K.E. (2003). Hedonic shopping motivations. Journal of Retailing, 79, 77–95.
  • Bishop, W. R. (1984). Competitive Intelligence. Progressive Grocer-Value,19-20.
  • Bridges, E. ve Florsheim, R. (2008). Hedonic and utilitarian shopping goals: the online experience. Journal of Business Research, 61, 309–314.
  • Cemalcılar, İ. (1998). Pazarlama. İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım.
  • Chi, T. ve Kilduff, P.D. (2011). Understanding consumer perceived value of casual sportswear: An empirical study. Journal of Retailing and Consumer Services, 18, 422-429.
  • Chiu, C.M., Wang, E.T., Fang, Y.H., Huang, H.Y. (2014). Understanding customers’ repeat purchase intentions in B2C e-commerce: the roles of utilitarian value, hedonic value and perceived risk. Information Systems Journal, 24 (1), 85-114.
  • Demirel, H. (2012). The influence of personality traits and psychological characteristics of individuals on their clothing purchase behaviours. Gazi Üniversitesi Tekstil ve Konfeksiyon Dergisi, 23(1), 67-76.
  • Doyle, M. (1984). New Ways of Measuring Value. Progressive Grocer-Value, Executive Report, 15-19.
  • Erdem, A. (2006). Tüketici odaklı bütünleşik pazarlama iletisimi. Ankara: Nobel Yayın.
  • Gallarza, M.G. ve Saura, I.G. (2006). Value dimensions, perveived value, satisfaction, and loyalty: An investigation of university students’ travel bevaviour. Tourism Management, 27, 437-452.
  • Hofstede, G. (1980). Culture’s consequences: International differences in work related values. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Hoffman, G. D. (1984). Our competitor is our environment. Progressive Grocer Value, Executive Report, 28- 30.
  • Holbrook, M.B. ve Hirschman, E.C. (1982). The experiental aspects of consumption: Consumer fantasies, feelings and fun. Journal of Consumer Research, 9, 132- 140.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kotler, P. (2000). Pazarlama yönetimi (N. Muallimoglu, Çev.). İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Kotler, P., Armstrong, G., Saunders, J., Wong, V. (2003). Principes van marketing. Amsterdam: Pearson Education Benelux.
  • Kuester, S. (2012). MKT 301: Strategic marketing & Marketing in specific industry contexts, University of Mannheim, p. 110. Web site: http://en.wikipedia.org/ wiki/Consumer_behaviour adresinden 07.03.2014 tarihinde edinilmiştir.
  • Monroe, K. B. (1979). Pricing: Making profitable decisions. New York: Mc Graw Hill Company.
  • Monroe, K.B. ve Krishnan, R. (1985). The effect of price on subjective product evaluations. J. Jacoby and J. Olson (Eds.), Perceived quality: How consumers view stores and merchandise, (pp.209-232). Lexington: Lexington Books.
  • Norum, P.S. (2003). Examination of generational differences in household apparel expenditures. Family and Consumer Science Research Journal, 32, 52-75. Odabaşı, Y. ve Barış, G. (2013). Tüketici davranışı. İstanbul: Media Cat Akademi.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: The Free Press.
  • Sánchez, J., Callarisa, L.L.J., Rodriguez, R.M. ve Moliner, M.A. (2006). Perceived value of the purchase of a tourism product. Tourism Management, 27, 394-409.
  • Sarıyer, N. (2008). GLOVAL ölçeği ile belediye hizmetlerinde müşterinin algıladığı değerinin belirlenmesi-Kayseri büyükşehir örneği. Gazi Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 10(3), 163-185.
  • Schechter, L. (1984). A normative conception of value. Progressive Grocer, Executive Report, 12-14.
  • Schwartz, S.H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology, 25, 1–65.
  • Sheeth, J.N., Newman, B.I., Gross, B.L. (1991). Why we buy what we buy: A theory of consumption values. Journal of Business Research, 22(2), 159-170.
  • Solomon, M., Bamossy, G ve Askegaard, S. (1999). Consumer behaviour: A Europen perspective. New York: Prentice Hall.
  • Sweeney, J.C., Soutar, G.N. (2001). Consumer-perceived value: The development of a multiple item scale. Journal of Retailing, 77(2), 203-220.
  • Tek, Ö.B. (1999). Pazarlama ilkeleri. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. Tek, Ö.B., Özgül, E. (2005). Modern pazarlama ilkeleri uygulamalı yönetimsel yaklaşım. İzmir: Birleşik Matbaacılık.
  • Thaler, R. (1985). Mental accounting and consumer choice. Marketing Science, 4(3), 199-214.
  • Turan, A.H., Çolakoğlu, B.E. (2009). Yaşlı tüketicilerde algılanan marka değeri ve satın alma niyeti. Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F.,10(1), 277-295.
  • Valkeneers, G., Vanhoomissen, T. (2012). Generations living their own life: The differences in lifestyle and consumer behaviour between busters and baby boomers. Journal of Customer Behaviour. 11(1), 53-68.
  • Walters, C.G., Bergiel, B.J. (1989). Consumer behaviour: A decision making approach. Cincinnati: South-Western Publication Company.
  • Yang, K., Jolly, L.D.(2009). The effects of consumer perceived value and subjective norm on mobile data service adoption between American and Korean consumers. Journal of Retailing and Consumer Service,16(6), 502-508.
  • Yükselen, C. (2006). Pazarlama: İlkeler-yönetim. Ankara: Detay Yayıncılık. Zeithaml, V.A. (1988). Consumer perceptions of price, quality and value: A means-end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing, 52(3), 2-22.
Year 2014, Issue: 60, 55 - 72, 31.08.2014

Abstract

References

  • Arnold, M.J. ve Reynolds, K.E. (2003). Hedonic shopping motivations. Journal of Retailing, 79, 77–95.
  • Bishop, W. R. (1984). Competitive Intelligence. Progressive Grocer-Value,19-20.
  • Bridges, E. ve Florsheim, R. (2008). Hedonic and utilitarian shopping goals: the online experience. Journal of Business Research, 61, 309–314.
  • Cemalcılar, İ. (1998). Pazarlama. İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım.
  • Chi, T. ve Kilduff, P.D. (2011). Understanding consumer perceived value of casual sportswear: An empirical study. Journal of Retailing and Consumer Services, 18, 422-429.
  • Chiu, C.M., Wang, E.T., Fang, Y.H., Huang, H.Y. (2014). Understanding customers’ repeat purchase intentions in B2C e-commerce: the roles of utilitarian value, hedonic value and perceived risk. Information Systems Journal, 24 (1), 85-114.
  • Demirel, H. (2012). The influence of personality traits and psychological characteristics of individuals on their clothing purchase behaviours. Gazi Üniversitesi Tekstil ve Konfeksiyon Dergisi, 23(1), 67-76.
  • Doyle, M. (1984). New Ways of Measuring Value. Progressive Grocer-Value, Executive Report, 15-19.
  • Erdem, A. (2006). Tüketici odaklı bütünleşik pazarlama iletisimi. Ankara: Nobel Yayın.
  • Gallarza, M.G. ve Saura, I.G. (2006). Value dimensions, perveived value, satisfaction, and loyalty: An investigation of university students’ travel bevaviour. Tourism Management, 27, 437-452.
  • Hofstede, G. (1980). Culture’s consequences: International differences in work related values. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Hoffman, G. D. (1984). Our competitor is our environment. Progressive Grocer Value, Executive Report, 28- 30.
  • Holbrook, M.B. ve Hirschman, E.C. (1982). The experiental aspects of consumption: Consumer fantasies, feelings and fun. Journal of Consumer Research, 9, 132- 140.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kotler, P. (2000). Pazarlama yönetimi (N. Muallimoglu, Çev.). İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Kotler, P., Armstrong, G., Saunders, J., Wong, V. (2003). Principes van marketing. Amsterdam: Pearson Education Benelux.
  • Kuester, S. (2012). MKT 301: Strategic marketing & Marketing in specific industry contexts, University of Mannheim, p. 110. Web site: http://en.wikipedia.org/ wiki/Consumer_behaviour adresinden 07.03.2014 tarihinde edinilmiştir.
  • Monroe, K. B. (1979). Pricing: Making profitable decisions. New York: Mc Graw Hill Company.
  • Monroe, K.B. ve Krishnan, R. (1985). The effect of price on subjective product evaluations. J. Jacoby and J. Olson (Eds.), Perceived quality: How consumers view stores and merchandise, (pp.209-232). Lexington: Lexington Books.
  • Norum, P.S. (2003). Examination of generational differences in household apparel expenditures. Family and Consumer Science Research Journal, 32, 52-75. Odabaşı, Y. ve Barış, G. (2013). Tüketici davranışı. İstanbul: Media Cat Akademi.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: The Free Press.
  • Sánchez, J., Callarisa, L.L.J., Rodriguez, R.M. ve Moliner, M.A. (2006). Perceived value of the purchase of a tourism product. Tourism Management, 27, 394-409.
  • Sarıyer, N. (2008). GLOVAL ölçeği ile belediye hizmetlerinde müşterinin algıladığı değerinin belirlenmesi-Kayseri büyükşehir örneği. Gazi Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 10(3), 163-185.
  • Schechter, L. (1984). A normative conception of value. Progressive Grocer, Executive Report, 12-14.
  • Schwartz, S.H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology, 25, 1–65.
  • Sheeth, J.N., Newman, B.I., Gross, B.L. (1991). Why we buy what we buy: A theory of consumption values. Journal of Business Research, 22(2), 159-170.
  • Solomon, M., Bamossy, G ve Askegaard, S. (1999). Consumer behaviour: A Europen perspective. New York: Prentice Hall.
  • Sweeney, J.C., Soutar, G.N. (2001). Consumer-perceived value: The development of a multiple item scale. Journal of Retailing, 77(2), 203-220.
  • Tek, Ö.B. (1999). Pazarlama ilkeleri. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. Tek, Ö.B., Özgül, E. (2005). Modern pazarlama ilkeleri uygulamalı yönetimsel yaklaşım. İzmir: Birleşik Matbaacılık.
  • Thaler, R. (1985). Mental accounting and consumer choice. Marketing Science, 4(3), 199-214.
  • Turan, A.H., Çolakoğlu, B.E. (2009). Yaşlı tüketicilerde algılanan marka değeri ve satın alma niyeti. Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F.,10(1), 277-295.
  • Valkeneers, G., Vanhoomissen, T. (2012). Generations living their own life: The differences in lifestyle and consumer behaviour between busters and baby boomers. Journal of Customer Behaviour. 11(1), 53-68.
  • Walters, C.G., Bergiel, B.J. (1989). Consumer behaviour: A decision making approach. Cincinnati: South-Western Publication Company.
  • Yang, K., Jolly, L.D.(2009). The effects of consumer perceived value and subjective norm on mobile data service adoption between American and Korean consumers. Journal of Retailing and Consumer Service,16(6), 502-508.
  • Yükselen, C. (2006). Pazarlama: İlkeler-yönetim. Ankara: Detay Yayıncılık. Zeithaml, V.A. (1988). Consumer perceptions of price, quality and value: A means-end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing, 52(3), 2-22.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ayşem Çalışkur This is me

Publication Date August 31, 2014
Published in Issue Year 2014 Issue: 60

Cite

APA Çalışkur, A. (2014). TÜKETİCİLERİN DAYANIKLI TÜKETİM MADDESİ SATIN ALMA DEĞER BOYUTLARI VE TÜKETİCİLERİN ÇALIŞMA VE ÖĞRENCİ OLMA DURUMLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. EKEV Akademi Dergisi(60), 55-72.